kijkerig paard nageeflijk rijden buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

kijkerig paard nageeflijk rijden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:22

Ik rij een paard dat met buiten rijden behoorlijk om zich heen kan kijken. Hij is wel heel braaf en blijft ook goed bij je, heeft veel vertrouwen in de ruiter. Maar hij kan echt flink gaan snuiven en stressen in draf in een omgeving die hij eng vindt. Hij houdt zijn hals dan heel hoog, zet zijn rug vast waardoor je heel hoog wordt opgegooid. Hij maakt zich soms even sterk maar laat zich wel goed terugnemen. Als je niet uitkijkt kruipt hij ook nog achter de teugel in die hoge halshouding. Als hij in de bak zich zo op zou richten zou ik hem actief naar voren rijden, naar mijn hand toe, en hem ruimte geven aan de voorkant. Maar wat moet ik buiten doen? Want hij is dan echt hyper en als ik hem dan attent op mijn been zou maken zou hij eerst niet reageren en dan ineens overmatig reageren. Bovendien wil ik echt niet nog meer afdruk vanaf de grond :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:32

Die van mij deed het ook, een opgefokte tuiger was er niks bij, maar bij hem was de volgende stap vaak dat ie ineens rechtsomkeert kon maken.. En ook echt zo het effect dat je ineens geen paard meer onder je had :+ Bij mij werkte het om gewoon met slof aan naar buiten te gaan.. Die hing dan los als ie gewoon ontspannen liep, maar zodra die het hoofd omhoog trok stootte die er tegenaan.. Ik had dan net iets meer controle en vanuit dat punt kun je net ff weer wat makkelijker naar de ontspanning toe.. Buitenrijden deed ik toch vooral om hem te leren dat ie niet zo kijkerig hoefde te zijn en omdat ik het een lekkere afwisseling vond, dus ik vond de slof wel geoorloofd om ongelukken te voorkomen.. Had de grond al vaak genoeg van dichtbij gezien, want ook in de bak kon die ineens zo'n reactie geven op een bakkabouter :(

TurdusMerula

Re: kijkerig paard nageeflijk rijden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:47

Los van zorgen dat hij zoveel mogelijk buiten stal komt, enge dingen kent, regelmatig naar buiten gaat, in een groep oefent, aan de hand oefent, enz.
kun je ook buiten veel dingen doen die je in de bak ook zou doen als oplossing. Overgangen rijden, goed voorwaarts rijden, enz.

ArienaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:29

hoi,

rij je alleen?
misschien is het een idee om een rustig paardje erbij te hebben.
kan zijn dat ie dan ook rustiger wordt,heeft bij mij wel geholpen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:50

misschien kun je de ruimte opzoeken en voltes rijden, van voren niet te veel doen en af en toe steeds een klein beetje been geven zodat hij niet opkrult vervolgens rustig terug nemen. Blijf vooral zelf rustig en geef hem de tijd buiten te wennen.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:55

Je geeft zelf aan dat het een braaf paard is, probeer het snuiven te negeren en vertrouw erop dat het goedkomt. Makkelijk gezegd natuurlijk vanaf de zijlaan, maar als jij ontspant, ontspant je paard ook.

Daarbij is het belangrijk om al in de bak geoefend te hebben met hem lang en laag te rijden, probeer deze oefening buiten ook, als zijn hoofd laag is heeft hij minder stress.

Als ik mijn paard echt in een periode wat stouter is (zoals begin van het voorjaar) dan doe ik altijd een thiedeman om voor als hij echt zijn nek erop zou zetten en een sprint zou maken. ;)

Verder sluit ik me aan met bovenstaande tip, neem een keer iemand mee.