Ik zit scheef, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsimone

Ik zit scheef, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:06

Hoi bokkers,

Ik heb eigenlijk altijd al een beetje scheef gezeten maar we hebben altijd gedacht dat dit aan mijn zadel lag. Heb er eigenlijk een jaar niet meer op gelet tot ik sinds kort weer wat wedstrijden ben gaan rijden en er regelmatig op mijn protocol staat dat ik scheef zit. Ik probeer hier steeds op te letten maar zelfs dan zit ik nog steeds scheef. Beugels zitten gelijk, paard is goed, zadel ook dus het probleem ligt echt bij mijzelf.

Zijn er mensen die dit ook hebben gehad? En hoe hebben jullie dit opgelost? Fysio, Osteopaat misschien of kunnen die mij ook niet helpen? Ik mankeer verder helemaal niets.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:07

Misschien heb je scheve benen en horen je stijgbeugels eigenlijk niet gelijk te zijn? :p
Ik zit ook links 1 gat langer dan rechts... :o

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:08

Hou je je hoofd ook scheef? Dat deed ik namelijk. En nu ik mijn hoofd echt recht hou en voor me kijk ipv naar beneden, gaat het veel beter.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:09

Ehrentusch_ schreef:
Misschien heb je scheve benen en horen je stijgbeugels eigenlijk niet gelijk te zijn? :p

Okee, en hoe ben je hier achter gekomen?

Paan schreef:
Hou je je hoofd ook scheef? Dat deed ik namelijk. En nu ik mijn hoofd echt recht hou en voor me kijk ipv naar beneden, gaat het veel beter.

Nee voor zover ik weet houd ik mijn hoofd gewoon recht. Ik merk het zelf ook niet dat ik scheef zit maar nu ik erop ben gaan letten valt het echt heel erg op.

9166schier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:15

Ik weet niet hoe je scheef zit. Misschien een foto plaatsen?

Tip!: Ga ook zelf eens langs bij een chiropracter, hij kan controleren of je geen problemen met je wervelkolom hebt. Ik heb zelf vaak last van de rug door een gekanteld bekken, en zit dan ook scheef op mijn paard.

xsimone

Re: Ik zit scheef, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:18

Ik heb er geen foto van volgensmij maar ik zal eens zoeken. Maar ik hang zegmaar met mijn gewicht naar rechts.

Ik zal het even over die chiropracter hebben thuis. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:19

Scheef paard geeft scheve ruiter, scheve ruiter geeft scheef paard..en zo is het circeltje rond.
Kunst is dus om het samen op te lossen, dus het paard recht maken en zelf proberen op het midden van je paard te blijven zitten.
Vaak knikt een scheve ruiter in in een heup. Controleer je daar eerst eens op.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 19:27

Dit was de enigste foto waar je het een beetje kan zien. Maar tegenwoordig is het dus 10x erger! En heb ik ook een ander paard.
Afbeelding

aerdenhout1: ik denk iid dat ik met mijn heup in knik en daardoor met mijn hele bovenlichaam opzij komt. Paard gaat begin april naar de osteopaat dus misschien het beste dat ik er dan ook aan ga werken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:31

Ja..je ziet op de foto al een beetje waar het euvel schuilt.
Kijk maar eens naar je armen, de rechter ligt tegen je zij en de linker steekt af.
Regelmatig zonder zadel rijden wil nog wel eens helpen.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:55

Ehrentusch_ schreef:

idd.
Eerder zat ik ook scheef, alleen dat kwam omdat mijn beugels niet goed zaten (niet gelijk).
Nu wel, en nu zit ik goed :)

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:54

bij mij is mijn ene been iets langer dan de ander, scheelt niet veel waardoor het eigenlijk niet opvalt. Ik kwam erachter bij de fysio ik moest toen mijn handen plat op mijn heupen leggen (je vingers naar voren steken) en daardoor kon ik het verschil zien.

Nu is mijn ene beugel 1 gaatje langer dan de ander en zit ik recht.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:02

veel zitten op een fitnessbal helpt omdat je hiermee je balans traint. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:20

een plankje tussen een shirt en jas/bodywarmer doen, werkt echt heel goed, want als je dan scheef gaat zitten voel je dat echt wel hoor. haha, ik deed het zelf ook, want mijn paarden werder scheef door mij, en nu is het probleem opgelost!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:24

Ik zit ook scheef omdat mijn linkerheup iets hoger zit dan mijn rechter. Ik rij regelmatig zonder zadel en dan wordt je door je paard op jouw scheefheid gewezen. Als ik voor mijn gevoel recht zit, dan zit ik zo scheef als een hoepel waardoor mijn paard gaat zwabberen, zit ik recht dan is het voor mijn gevoel scheef maar aan mijn paard merk ik dan dat ik voor hem goed zit. Zonder zadel voel je dat feilloos aan.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 08:30

Ik heb het soms ook. Voel dan dat ik meer druk heb op rechts als op links. Dan ga ik proberen om allleen maar op te letten dat ik links ook druk op de beugel heb. Wel lastig hoor.
Ik had trouwens ook dat één beugel door opstappen langer was geworden zonder dat ik het door had ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:24

Met zadel voel je het ook feilloos, beugels uit, en rijden tja je zit scheef en gaat knijpen, dat gaat zeer doen, op een gegeven moment kun je niet meer knijpen door de verzuring, dan moet je jezelf wel recht op het paard zetten anders dan kukkel je er zo naast :)

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 18:03

Ik heb vandaag zonder zadel gereden en ik voelde het wel dat ik scheef zat. Ben er aan gaan werken en toen heeft iemand van stal even gekeken of ik nu recht zat maar ik hing nog steeds naar rechts terwijl ik voor mijn gevoel heel recht zat.
1 april gaat mijn paard naar de osteopaat dus vraag ook maar even aan hem wat hij ervan denkt.

Zaterdag maar even met zadel rijden en dan zonder beugels wat jij ook zegt _PSM_

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:06

Ik ben zelf ongelijk.
Dit is opgemeten bij een sportarts toen ik daar zat voor mijn rug.
Daar kwam mijn pijn in mijn rug ook vandaan.
Bij mij zit rechts 1 langer dan links en nu klop ik weer.
Misschien vragen of jij zelf (je benen) ergens gemeten kunnen worden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:07

je mag je linkerheup iets naar beneden brengen...
hoe je dit kunt doen is , of zonder zadel, of in het zadel zonder beugels.

leg je benen zo lang mogelijk naar beneden hangend.
voel of het gewicht op beide benen gelijk voelt. ofterwijl of je bekken gelijk is.
kantel iets naar beide kanten (navel naar voren, navel naar achteren) kantel ook linkerheup naar beneden rechterheup naar beneden
doe je benen , ook bovenbenen van het zadel af en vind zo je middelpunt.
(als je die niet hebt nl, val je zonder ondersteuning van je benen de tegengestelde kant op)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:27

Onderstaande stukje tekst heb ik vaker geplaatst in topics over scheef zitten. Ik heb de tekst aangepast aan jouw houding. Naast het onderstaande is het mogelijk dat je een scoliose hebt, waardoor je een sterke voorkeurshouding het ontwikkeld:

Heel veel mensen zitten scheef op hun paard. Vaak hangt dit samen met de scheefheid van het paard, soms heeft de ruiter een sterke voorkeurshouding. Veel mensen zitten met hun billen naast het zadel en plaatsen daarbij het gewicht meer op één bil ter compensatie. Als ik het goed begrijp verkort jij jouw linkerbeen als je op jouw paard zit. Ik heb nu maar één foto gezien en moet het algemeen houden, maar meestal zit de ruiter bij een verkort linkerbeen rechts naast het zadel met meer gewicht op de linkerbil. Daarbij wordt het linkerbeen vanuit de heup opgetrokken, waardoor deze verkort. Vaak gaat dit samen met een paard dat de ribben naar rechts gebogen heeft (linksgebogen paard), waardoor de ruiter op rechts wordt geplaatst. Als je aan jouw houding zou willen werken, moet je eerst jouw paard met een recht bekken stil laten staan (bij een recht paard zal het paard dan vierkant staan, bij een scheef paard zal een paard achter ongelijk moeten staan om het bekken recht te hebben). Zorg er vervolgens voor dat het zadel goed recht op jouw paard ligt. Vervolgens ga je in de stijgbeugels staan en plaats je het bekken opzij naar het midden. In jouw geval zal het waarschijnlijk voelen alsof je heel ver naar links toe moet gaan zitten. Laat eventueel iemand achter jou en jouw paard gaan staan om te kijken of je recht ten opzichte van jouw paard bent gaan zitten. Verdeel vervolgens het gewicht over beide zitbeenknobbels (om dit te oefenen is op de grond een fysiobal inderdaad een goed hulpmiddel). Als je dit moeilijk vindt, kun je heen en weer schommelen over jouw zitbeenknobbels en deze schommelbeweging steeds kleiner kunnen maken totdat je voor jouw gevoel in het midden zit. Als je goed in het midden bent gaan zitten, zullen beide benen even lang zijn en gelijk aan jouw paard liggen.
Mocht jouw romp dan nog steeds scheef zijn, dan kan iemand jouw romp naar het midden 'duwen' door met een hand de ribben licht opzij te brengen tot het midden. Zorg dat je goed leert voelen wat het nieuwe midden is, zodat je dit kan herkennen.

Beenlengteverschillen zijn vaak niet zo groot dat je daar op het paard een ongelijke gewichtsverdeling door krijgt. De meeste beenlengteverschillen zijn kleiner dan 1 cm en hebben geen invloed. Meestal wordt het scheef zitten veroorzaakt door een scheef gebouwd paard en een ruiter die in deze houding meegaat. Sommige ruiters hebben een sterke voorkeurshouding ontwikkeld en hebben daardoor een ongelijke spierkracht in hun benen, waardoor de scheefheid versterkt wordt. Daarbij kan het verstandig zijn om oefeningen te doen ter verbetering van de spierkracht in combinatie met coördinatieoefeningen.

Siovette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:54

Ik zelf heb een scoliose en zat ook behoorlijk scheef. Nu ben ik met de fysio/osteo bezig deze scheefheid te corrigeren,( voor zover dat kan natuultijk) stabiliseren en versterken. Het gaat steeds een stukje beter. Ook mijn paard was scheef en is nu na behandeling en training een stuk rechter. Mijn advies: zoek professionele hulp.