problemen met halthouden, en aan de teugel lopen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxnienke94

problemen met halthouden, en aan de teugel lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 18:47

hallo allemaal,
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. ik heb een tinker die ontzettend veel moeite heeft om stil te staan, ik moet echt me best doen om hem bij een bepaalde letter stil te krijgen, en hoe ik hem dan stilkrijg is niet zo netjes :P
en dan nu probleem 2 !
hij loopt na het inrijden in stap keurig aan de teugel, zonder dat ik er iets voor moet doen! als ik dan ga draven dan gaat meteen dat hoofd weer de lucht in doet hij hem ook niet meer omlaag !

iemand tips ?

Smoethie

Re: problemen met halthouden, en aan de teugel lopen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:43

probleem 1:
probeer eerst op andere plekken stil te gaan staan. Eerst van stap naar halt. En dan gewoon ergens gaan staan je begint met 1sec stil staan dan 2 dan 3 en dan 4 en zo bouw je dat op. Pas als die stil gaat staan op gewoone plekken kan je op de letters gaan rijden

probleem 2:
nageefelijkheid komt voort uit ontspanning probeer hem lekker los te rijden in draf je zal merken dat die vanzelf daalt. Ga niet te veel aan zijn hoofd zitten daar gaat die niet beter van lopen

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:53

ik sluit me aan bij smoethie, gewoon lekker figuren rijden en stelling pakken en proberen zo min mogelijk in die mond te zitten in draf.

Voor halthouden, is het niet iets om hem tegen de rand te zetten? Kan hij het aan de hand wel netjes?

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 20:22

ja aan de hand is het geen probleem en het stil blijven staan is ook niet het probleem alleen het stil gaan staan !

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 11:02

Smoethie schreef:
probleem 1:
probeer eerst op andere plekken stil te gaan staan. Eerst van stap naar halt. En dan gewoon ergens gaan staan je begint met 1sec stil staan dan 2 dan 3 en dan 4 en zo bouw je dat op. Pas als die stil gaat staan op gewoone plekken kan je op de letters gaan rijden

probleem 2:
nageefelijkheid komt voort uit ontspanning probeer hem lekker los te rijden in draf je zal merken dat die vanzelf daalt. Ga niet te veel aan zijn hoofd zitten daar gaat die niet beter van lopen

Ik vind dit heel goede tips! (Y) Ik ben het hier helemaal mee eens!

X,

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 17:40

probleem 1 : het aan de hand stilstaan is geen probleem en het stil blijven staan ook niet. het probleem licht bij het stil komen te staan.

probleem 2: ik zit niet aan het hoofd, naar mijn idee. maar in stap loopt ie keurig draaf ik aan hoofd omhoog!

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 07:56

waarschijnlijk is er in stap dan genoeg ontspanning en moet het in draf nog komen
heb je les?

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 09:05

nee ik heb helaas geen les op hem!
dat wil de eigenaar niet.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:06

jammer dat je geen les kan nemen.
Probeer vooral naar de ontspanning toe te rijden dan komt de rest vanzelf. Echt waar lekker actief gaan rijden.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 15:26

oke dus als ik probeer wat meer tempo erin te gooien in de draf dan gaat hij automatisch wat zakken met zijn hoofd?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:02

nijntjuh94 schreef:
oke dus als ik probeer wat meer tempo erin te gooien in de draf dan gaat hij automatisch wat zakken met zijn hoofd?

Tempo en actief is niet hetzelde. ;)
Hij moet gewoon lekker aan het lopen zijn, en daarbij goed aan de hulpen.
Dus als je been geeft, direct reageren, en ook terugkomen als je een ophouding maakt.
Constant oplettend zijn of jij wat van hem wilt.
Dus je blijft controleren of hij luisterd naar gas/rem, onvoldoende reactie is gewoon nog meer overgangen rijden. (Ook binnen die draf tempowisselingen) tot hij op een kleine hulp reageert.
Als dat lukt ga je kijken of je stuur ook werkt.
Dus voltes/wendingen rijden, en daarbij stelling vragen. Je buitenteugel houd je contact mee, en met je binnenteugel vraag je stelling. (Hand een beetje van de hals af ook!)
Het lijf moet hierbij om je binnenbeen buigen, die houd je er dus aan. (Eventueel een beetje knijpen.)

Dus steeds blijven controleren: Doet mijn rem, gas en stuur het? Dan zou hij uitendelijk vanzelf na moeten gaan geven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:16

Paardrijden doe je vanuit je zit. Halthouden en stil blijven staan dus ook. Werk dus aan je houding, energie en focus/intentie en vooral aan je spanning/ontspanning. Zonder goede instructie is dit heel moeilijk om in je eentje bewust van te worden en te verbeteren, dus ik zou toch maar bij de eigenaar aangeven dat goed les onontbeerlijk is.

Hoofd omhoog gooien is een teken van spanning. Die spanning kan voortkomen uit pijn, bijv. pijn van het zadel en/of het bit en/of de ruiter.
Wat je in ieder geval nóóit mag doen, is het hoofd omhoog gooien gaan afstraffen of het paard dwingen z'n hoofd weer naar beneden te doen.
Laat het zadel, de mond, het bit en het gebit eens nakijken door een deskundige.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:04

oke ik ga hier aan werken!
en zijn er mischien ook tips voor het naar het halthouden toe, zodat dit beter gaat?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:14

tis altijd wel leuk tips te lezen , maar tis echt niet mogelijk die dingen zelf zonder les te gaan oplossen.
Want je ziet jezelf eigenlijk nooit zoals het echt is, je denkt soms dat je dit of dat echt wel doet terwijl een ander het heel duidelijk kan zien dat dit niet zo is.
Dus éééééén oplossing les nemen.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:33

les nemen is idd ontzettend belangrijk.
Maar als er geen mogelijkheid is moet je het toch doen met de dingen die je wel hebt.
Naar het halthouden toe rijden is lekker actief houden. Veel paarden gaan slenteren en slechter op de hulpen reageren als ze langzamer moeten. Maar ook hier moet je ze proberen vooruit te houden. Je zal merken dat hij dan veel meer op jou geconcentreerd is en hij makkelijker op je zit en teugelhulpen reageerd naar het helthouden toe

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:22

Voor een tinker is het zowieso wat moeilijker.
Zorg dat hij heeeel goed aan het been is, heeel veel schakelen en met je hand op de plek naar de hand toe rijden. Veel voltes 10 meter rijden en daarbij de buitenkant kort maken, zodat hij recht loopt op de volte.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:29

Kan hij al achterwaarts onder het zadel? Voorheen reed ik op een merrie die bij het halthouden door mijn hulpen heen duwde. Ik moest toen van mijn instructrice vanuit de stap en dan gelijk denken aan het achterwaarts gaan en vervolgens dus ook achterwaarts gaan. Na deze oefening een aantal keer te hebben gedaan ging het halthouden wel.

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:31

dan loop je wel het risico dat ze daarna weer gaan lopen trepelen. of niet meer stilstaan maar alleen maar achterwaarts gaan.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 17:35

het halthouden ging vandaag veel beter !!
dank jullie wel!
alleen het aan de de teugel lopen in draf word niet beter, met stapt loopt hij echt keurig zelfs met lang teugeltje, maar ik ga draven hij strekt zijn nek recht vooruit en zelfs met een wending knikt hij hem niet eens!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:38

Miss_Malfoy schreef:
nijntjuh94 schreef:

Dus als je been geeft, direct reageren, en ook terugkomen als je een ophouding maakt.
Dus je blijft controleren of hij luisterd naar gas/rem, onvoldoende reactie is gewoon nog meer overgangen rijden. (Ook binnen die draf tempowisselingen) tot hij op een kleine hulp reageert.
Dus voltes/wendingen rijden, en daarbij stelling vragen. Je buitenteugel houd je contact mee, en met je binnenteugel vraag je stelling. (Hand een beetje van de hals af ook!)
Het lijf moet hierbij om je binnenbeen buigen, die houd je er dus aan. (Eventueel een beetje knijpen.)

Dus steeds blijven controleren: Doet mijn rem, gas en stuur het? Dan zou hij uitendelijk vanzelf na moeten gaan geven. :)

Dit zijn nog eens goede tips. :D
Hier kan ik ook wat mee, bij mij gaat het namelijk ook niet altijd zoals het moet in de nageeflijkheid.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 17:45

Dus steeds blijven controleren: Doet mijn rem, gas en stuur het? Dan zou hij uitendelijk vanzelf na moeten gaan geven. :)[/quote]
Dit zijn nog eens goede tips. :D
Hier kan ik ook wat mee, bij mij gaat het namelijk ook niet altijd zoals het moet in de nageeflijkheid.[/quote]

fijn dat er zo nog meer mensen er iets aan hebben!!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:59

Hij is gewoon ongehoorzaam.
Met dit soort problemen moet je echt gaan lessen. Dit zijn geen dingen die je zelf zonder echt deskundige hulp kan oplossen. Hij moet echt eventjes weten waar hij staat. Geef je hem één vinger, dan neemt hij de hele hand. Dit vereist consequent optreden. Halt is halt! Dat kan je niet oplossen met je zit etc. Streng zijn met je hand. Vandaar de deskundige hulp.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 18:15

Johanna59 schreef:
Hij is gewoon ongehoorzaam.
Met dit soort problemen moet je echt gaan lessen. Dit zijn geen dingen die je zelf zonder echt deskundige hulp kan oplossen. Hij moet echt eventjes weten waar hij staat. Geef je hem één vinger, dan neemt hij de hele hand. Dit vereist consequent optreden. Halt is halt! Dat kan je niet oplossen met je zit etc. Streng zijn met je hand. Vandaar de deskundige hulp.

LES WIL DE EIGENAAR NIET! :Y)