Onrust in buitenrit, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caressaaa

Onrust in buitenrit, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:52

Help me alsjeblieft!
Mijn pony is bestwel druk en soms als we naar buiten gaan en als ze in een vervelende bui is dan gaat ze vaak als we voorbij het weiland zijn en voorbij dr vriendjes zomaar stoppen. Gewoon omdat ze dan vrevelend is. En dan geef ik er wel een schop in dr buik en soms een paar tikken met mn zweep maar het enige wat ze doet is achteruit lopen of omdraaien en snel terug. En het is niet zo dat ze bang voor iets is want ze gaat er vaak genoeg zonder probleem langs. en als ik er uiteindelijk na een paar minuten 'vechten' maar af stap en er naast ga lopen doet ze alsof er niks aan de hand is. Een poos geleden kon ik er dan na een paar meter weer op en was er niks aan de hand maar nu gaat ze elke keer als ik er weer opstap hetzelfde grapje uithalen en eindig ik er de hele rit naast totdat we in het bos zijn. Dan doet ze ineens weer doodnormaal en de terugweg doet ze ook niks. het is alleen de weg door t dorp naar het bos toe.

Kunnen jullie me helpen? Alsjeblieft!

R0oszs

Re: Onrust in buitenrit, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:57

een keer proberen om met een ander brave pony meegaan,

of eerst een klein stukje over de weg, als ze braaf is, weer een stukje verder enzovoort.

en niet meer afstappen en opstappen want blijkbaar helpt dat niet ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:38

Volgas weg draven bij huis vandaan, niet de tijd geven om na te denken, en ondertussen thuis werken aan de vertrouwensband :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:48

Goed voorwaarts houden, bij elke kleine tempoverlaging meteen ingrijpen en goed been geven. En als ie toch stil weet te komen staan meteen een tik met de zweep. Hij gruwelijk stout, hij auw. Hij lief, niets aan het handje. Het klinkt als uitproberen, kijken waar ook alweer de grenzen lagen en of die in de tussentijd niet stiekemweg veranderd zijn in zijn voordeel.

Nancy_Coco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 01:09

Voorwaarts houden, en niet afstappen.
Als hij ondanks het voorwaarts houden weer stopt even klein stukje terug rijden en het nog een keer proberen.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:00

Je geeft al aan wat ze zal gaan doen.Als je dit weet ga je ruim voor die tijd aan draven en zorgen dat ze op jou let.. Probeer in die tussen tijd tempo wisselingen te rijden.Dit kan zijn na voren of terug.Wanneer je aan bent gekomen op de plaats waar ze altijd vervelend gaat doen probeer je er niet aan te denken en haar voor uit te houden.Reageert ze niet meteen op je been geef haar een klein tikje achter je been zodat ze weer alert is op jou.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:32

Ik denk dat je moet beginnen bij je instelling. "Gewoon omdat ze vervelend is" "En dan geef ik haar een schop in de buik"

ten eerste: een paard is nooit zomaar vervelend, dat is niet hoe een paard werkt. ten tweede: je zou een paard nooit moeten schoppen in z'n buik, als ik je paard was zou ik daar ook heel hard tegenin gaan.
Ik denk dat je zijn vervelende bui verwart met een drukke bui, een paard wat wat frisser is, reageert wat feller op dingen, vindt bepaalde dingen ineens wel eng waar ze anders voorbij zouden lopen. Ze zijn dan namelijk alerter.

Ik raad je dus aan om gewoon netjes te vragen of je paard weer even verder zou willen lopen, jij er ontspannen op, je teugels ontspannen en als ze niet reageert, wacht je gewoon even tot je denkt dat het de 2e x vragen meer effect gaat geven.

Kan goed zijn dat je er even een tijdje staat, omdat je paard nu hier al slechte associaties heeft met jou en de vertrouwensband weer opnieuw opgebouwd moet worden.

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 17:07

je geeft toch ook altijd een schop in de buik als je aandraaft. zo'n schop bedoel ik. natuurlijk schop ik mn paard niet echt! Ik ben niet gek :P
Maar het is ook zo dat ze me wel vertrouwd bijvoorbeeld als ze water eng vind en ik loop erdoorheen durft zij ook ineens.
dus daar ligt het niet aan. en thuis doet ze altijd normaal en in het bos ook. het is gewoon dat stukje en zij weet gewoon dat als ze achteruit gaat lopen dat ik ga afstappen en dat ze mij niet meer hoeft te 'dragen' en nu weet ik niet wat ik anders moet doen dan afstappen want anders ben ik echt een uur bezig over dat kleine stukje.. :S

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 17:09

wel bedankt voor al het advies trouwens!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:11

Probeer eens gewoon te blijven staan bij dat ding dat ze eng vind. Ze gaat niet vooruit, nou dan blijft ze maar staan. Jij gaat ontspannen zitten en eeen liedje zingen. Hierdoor laat je merken dat jij het niet eng vind en zal zij het ook minder eng vinden.

Of als dit niet werkt draaf je terug naar stal, dan weer terug in draf erheen. Doet ze raar? Terug naar stal, terug erheen. Hierdoor moet ze extra werken.

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:30

Zelf niet nadenken over dat je paard wel eens eruit zou willen naaien of rare dingen wil gaan doen.
Ontspannen en er niet over nadenken, moeilijk! maar wanneer jou houding ontspannen is voelt een paard dit meteen.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:18

Klinkt gewoon als verlatingsangst. Paard wil niet voorbij ze vriendjes. Als je met andere paarden naar buiten gaat heeft hij het dan ook?
Ons paard heeft het ook sinds we er een ander paard bij hebben. Rijden nu veel samen en als ik hem dan alleen meeneem begint hij ook op een gegeven moment te stoppen, omhoog te komen en achteruit richting sloot te lopen en is de hele weg veel zenuwachtiger als voorheen.
De ene keer lukt het wel om verder te gaan zonder af te stappen, de andere keer niet.
Probeer hem vaak mee te nemen, ga niet altijd rijden, maar ga ook eens wandelen met hem over straat, vaak word hij dan al rustiger omdat je er naast loopt. gaat dat goed, ga er dan rustig weer op. Blijf rustig (hoe moeilijk het ook is) maar je zolang je maar zeker weet dat hij je in de maling neemt ook best wel eens boos worden!

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:22

@ Rayo
Dat is PRECIES wat mij dus overkomt. En je zegt dat als ze rustig doet dat je er weer op moet maar dat is t m nou juist. Ze heeft nu door dat als ze dan weer onrustig gaat doen ik er weer naast ga lopen dus dat werktte ook maar voor een paar maandjes en heb er nu dus last mee omdat ze het trucje doorheeft..
En ik wil niet afhankelijk zijn van een vriendje dat elke keer mee gaat.
Maar zelfs als een vriendin van mij mee gaat en ze ziet die fietsen dan vind ze het al niet meer eng, ze moet iemand voor zich zien. Hoe kan ik haar laten zien dat ze niet abng hoeft te zijn als ze niemand ziet?
Dit heeft te maken met vertrouwen dat weet ik. Maar ze vertrouwt mij als geen ander, als ik ernaast sta.
Maar erbovenop heeft ze geen idee wie er daar zit volgens mij?

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:43

Dan moet je toch een keer heel boos worden en hem er langs prikken! Hoe moeilijk ook!
succes!

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 19:25

Dat werkt niet, ik ben al heel vaak echt wel boos geworden maar nog steeds zet ze geen stap vooruit. Ik heb ook al geprobeerd om steeds terug te rijden naar stal en weer opnieuw te proberen en nu wil ze niet eens meer van het erf af :S

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:50

De aanhouder wint, laat haar maar lekker kijken, achteruit lopen en de hele trucendoos eruit halen.
Niet boos worden, alleen zorgen dat ze niet omdraait. Let goed op je eigen houding, zorg dat je de teugels toch ontspannen hebt en alleen aanneemt wanneer nodig.

Als je merkt dat de spieren weer ontspannen, vraag je het gewoon nog een keer. Spant ze ze weer aan? Weer wachten tot het ontspant.

Neem maar een lekker muziekje mee, zodat je je niet verveelt als je daar een tijdje staat. En lekker meezingen, dan word jijzelf ook ontspannender en je paard dus ook.