Paard zwaait met staart, en trapt naar achter. Waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merelsilver

Paard zwaait met staart, en trapt naar achter. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 20:00

Hallo allemaal,
tijdens het rijden gaat mijn paard met zijn straat zwaaien en trapt ie naar achter. (Ik heb waarergens ooit gelezen dat dat betekent dat ze iets niet leuk vinden). Ik heb mijn paard al heel lang en hij doet het pas sinds een paar maanden. Het is vooral als ik aandrijf (omdat hij nogal langsaam is). Maar ik weet ook niet hoe ik hem gemotiveerd maak zodat ik hem minder hoef aan te drijven.

Nu is het wel zo dat hij dat doet sinds bezig ben met NH en kunstjes en grondwerk. Ik zou niet weten wat het verband is maarja.

Weten jullie wat ik moet doen?
Alvast bedankt
Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 19-03-10 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:00

Zwiepen met de staart en trappen met het been zijn inderdaad tekenen van ongenoegen. Wat de exacte oorzaak is bij jouw paard is vanaf een afstand moeilijk te zeggen. Heb je een merrie en is ze misschien hengstig? Is je paard wat dikker geworden of juist afgevallen en past je zadel niet meer zo goed? Ben jij onbewust anders gaan rijden en geef je contra-hulpen? Mijn advies is dat je lichamelijke klachten uit laat sluiten. Laat een fysiotherapeut komen, osteopaat, masseur of iig een kundig iemand die je paard bekijkt en jouw manier van rijden. Heel veel succes!

Merelsilver

Re: Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:43

Heel erg bedankt en ik denk dat ik weet waar aan het lag. Een tijdje geleden begon ik nog een extra dekje onder te leggen dat best dik was en waarschijnlijk werd het zadel daardoor te klein!
Maar heel erg bedankt!

kaetifeng

Re: Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:52

Is je paard nu dan ook helemaal met dit gedrag opgehouden?
Hmmm dus of echt een heel dik dekje of een heel gevoelig typje, hihi. Hopelijk is dit idd de oplossing!

dajami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:26

als een paard in ene ander gedrag vertoont, heeft dat vaak te maken met het zadel, ik had het toen mijn zadel net was opgevult

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:39

Ik hoop dat het inderdaad aan je dekjes lag! Kijk voor je zadel anders eens op de volgende site: http://www.eigenpaard.nl/tips+voor+een+ ... zadel.aspx
Misschien heb je daar nog wat aan. Probeer zelf ook lekker ontspannen te blijven. Trek nooit je hakken op bij het aandrijven (daardoor gaan paarden ook wel eens gekke hupjes maken of zwiepen met hun staart) en knijp ook zeker je knieen niet aan!

Suc6!

Lente77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:48

Waarom zou je een extra dekje eronder leggen als je zadel goed past?
Zo zit je verder van je paard en heb je veel minder gevoel.

Laat sowieso je zadel ook eens nakijken, zeker als je niet met een opstapje opstijgt want dan 'hang' je altijd even aan één kant en daar gaat de vulling op den duur echt van verschuiven.
Ook zal een paardenlichaam veranderen in het werk en dan moet een zadel ook vaak even opnieuw gevuld of de vulling beter verdeeld worden.

midgie

Re: Paard zwaait met staart, en trapt naar achter. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:58

Waarschijnlijk is je drijvende hulp te groot en geeft hij dat dus ook aan.
Ik zou het juist met NH oplossen, voor het rijden eerst grondwerk doen, met het tempo aan de slag en hem goed aan jou hulpen plakken, maar let wel dat je ook met NH te grote hulpen kan geven en het paard daar ook op gaat protesteren, trappen , bokken , dus wees heel bewust van je eigen houding en hulpen, een bok is een te grote aanwijzing.
Want als je zadel en de rest in orde is, dan ligt het probleem vaak toch bij de ruiter.
Bedenk ook dat je paard zijn eigen basis tempo heeft, jou paard is traag zeg je, ga daar eens mee werken, ga werken aan het voorwaartse en vergeet even het tempo, als je zelf weet hoe je je paard voorwaarts rijd, dan zal het tempo vanzelf komen.

Merelsilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 14:17

Ik heb het dekje eronderuitgehaalt. En het leek alsof het over was. Hij zwaaide niet met zijn staart en trapte ook niet meer naar achter. Ik ga nu wel wat meer bezig zijn met grondwerk en NH (maar dat deed ik al een beetje). Want ik zou heel graag hem ook zonder telkens te moeten drijven vooruit krijgen. Dat is prettiger voor mij en voor hem! Heel erg bedankt iedereen!

LucianoS

Re: Paard zwaait met staart, en trapt naar achter. Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:17

fijn dat je in ieder geval al erachter bent gekomen dat het aan je dekje lag :D

mijn ruin zwiept ook met zijn staart - protest mijn rijden( onder me vandaan willen rennen -) vandaag erachter gekomen dat mijn zadel niet goed lag ...dus nu laat ik een zadel aan meten omdat hij een zeer moeilijke rug heeft en niets goed paste