Super gespannen pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Super gespannen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 16:26

Ik zit met een erg groot probleem. Ik ben nu ongeveer een maand of 2 na de blessure van mijn pony en met haar been gaat het super. Alleen is ze zo ontzettend gespannen. Ik kan niet normaal instappen: Ik moet mijn teugels echt op maat houden (lange teugel is gegarandeerd bokken/wegrennen) en ik moet constant tegen haar blijven praten. Als ik in draf ben dan gaat het 3 rondjes goed maar daarna begint het gezeik weer: Kop in de lucht en gewoon niet opletten, en dit blijft de hele tijd zo. Na een tijdje is de ergste spanning er wel af maar nog steeds blijft mijn pony sterrenkijken. Ik probeer dit op te lossen door veel overgangen te rijden, veel figuren, etc. , maar het helpt gewoon niet. Ze let gewoon niet op, waardoor ze steeds maar schrikt van dingen en alleen maar irritant doet. Soms word ik er ook helemaal moedeloos van.

Wat moet ik doen?

---

Ook heb ik nog een vraagje over de galop. Ze kan super goed galopperen maar als ik aangaloppeer dan legt ze haar oren plat in haar nek en wilt ze gewoon niet vooruit. Na een tikje en wat been galoppeerd ze dan wel door, maar niet met plezier: Haar oren liggen plat in haar nek.

Wat moet ik hier tegen doen?

Sanne31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:39

Hoi

weet je zeker dat ze nergens last van heeft? kan misschien zijn dat ze toch nog last heeft van haar blessure. Ik weet dat het moeilijk is rustig te blijven, maar haar lichaam geeft toch duidelijke signalen af. ZIjn er misschien momenten dat het juist beter of slechter gaat? Maw is er een bepaald patroon van reageren. Vervelend zeg, ik hoop dat je er snel achter komt

succes

Ambrasoft schreef:
Ik zit met een erg groot probleem. Ik ben nu ongeveer een maand of 2 na de blessure van mijn pony en met haar been gaat het super. Alleen is ze zo ontzettend gespannen. Ik kan niet normaal instappen: Ik moet mijn teugels echt op maat houden (lange teugel is gegarandeerd bokken/wegrennen) en ik moet constant tegen haar blijven praten. Als ik in draf ben dan gaat het 3 rondjes goed maar daarna begint het gezeik weer: Kop in de lucht en gewoon niet opletten, en dit blijft de hele tijd zo. Na een tijdje is de ergste spanning er wel af maar nog steeds blijft mijn pony sterrenkijken. Ik probeer dit op te lossen door veel overgangen te rijden, veel figuren, etc. , maar het helpt gewoon niet. Ze let gewoon niet op, waardoor ze steeds maar schrikt van dingen en alleen maar irritant doet. Soms word ik er ook helemaal moedeloos van.

Wat moet ik doen?

---

Ook heb ik nog een vraagje over de galop. Ze kan super goed galopperen maar als ik aangaloppeer dan legt ze haar oren plat in haar nek en wilt ze gewoon niet vooruit. Na een tikje en wat been galoppeerd ze dan wel door, maar niet met plezier: Haar oren liggen plat in haar nek.

Wat moet ik hier tegen doen?

Saartjuh_b

Re: Super gespannen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:48

Probeer er achter te komen waarom ze zo gespannen is.
Past haar zadel goed? Is ze lichamelijk helemaal nagekeken?

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:09

Saartjuh_b schreef:
Probeer er achter te komen waarom ze zo gespannen is.
Past haar zadel goed? Is ze lichamelijk helemaal nagekeken?

Idd, ik zou ook maar eens naar de zadel gaan kijken,
bij mijn paard was dat namelijk een paar jaar geleden ook zo..

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:12

Hoi,

Die blessure komt dat omdat ze toen ook geschrokken is? Zo ja misschien verstandig om voor het rijden wat grondwerkzaamheden te doen zodat ze jou weer goed vertrouwd. en tijden het rijden haar toch proberen zoveel mogelijk met lange teugel te rijden zodat ze weer ontspant.

Niene87

Re: Super gespannen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:12

Cynt_K -> heb jij ergens foto's van Nikita?

silke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 08:37

als een pony of paard gespannen is kun je het beste meteen vooruit rijden niet dehele tijd terug halen naar de stap dan gaan ze toch maar dribbelen of aandraven kleine stukjes, begin eventueel voor het rijden met longeren, dan stap je erop en ga je gewoon rijden draf galop enzovoorts daarna als je pony al meer moe is dan kun je naar de stap gaan en stapwerk doen anders zit je toch maar de hele tijd met hem te vechten. als hij weer wat vaker gereden is kun je eerder gaan stappen misschein zelfs al op het begin