Paard kruipt achter de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_85

Paard kruipt achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 10:47

Hallo,

Ik rijd op een manege en daar staat sinds enkele weken een nieuw paard. Ik heb er nu in totaal een keer of 5 op gereden en gisteren viel me op dat hij achter de teugel kruipt (althans, ik denk dat dat het is). Ik heb op dat moment echt niks in m'n handen en hij volgt m'n hand dan ook niet als ik hem meer ruimte geef.

Hoe kan ik dit het beste tijdens de les oplossen?

Anoniem

Re: Paard kruipt achter de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:03

Voorwaarts oplossen. Als ze zich gaat opkroppen, meteen been geven. :)

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:52

Inderdaad naar voren oplossen, anders eerst een kleine ophouding en dan been geven, dan volgt ze misschien wel...

Nienke_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 12:05

ok bedankt! Ik zal het volgende keer meteen proberen...

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:11

ik ben het met de anderen eens, maar het is niet iets dat in 1 x rijden overgaat denk ik hoor! Zeker als dit paard dat zich eigen heeft gemaakt, moet je gewoon heel consequent zijn en niet direct verwachten dat ie het goed doet..

Veel schakelen, en als ie echt te diep gaat kan je even een kleine ophouding naar boven geven, zodat hij ook snapt dat hij omhoog moet! Vooral veel schakelen, want het achter de teugel kruipen komt ook vaak voor als ze van achteren niet genoeg doen, dus activeer de achterhand!

En altijd voorzichtig met je handen, wees niet te streng!

Succes

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:13

Zeg voor je les ook even aan je instructeur dat je dit probleem ervaart. Als je paard tijdens het rijden achter de teugel kruipt, vraag dan meteen wat je daaraan kan doen. Je instructeur kan dan meteen het probleem zelf zien en er samen met jou een oplossing voor zoeken. Wij zien namelijk niet wat er echt aan de hand is, en een probleem als dit los je het makkelijkst op door direct advies van je instructeur te kunnen toepassen. Maar over het algemeen geldt inderdaad been geven, maar tegelijkertijd niet losgooien, paard moet namelijk jouw hand gaan opzoeken en dat kan niet als er geen contact is! Hand op de plek en bijdrijven dus. Maar overleg even tijdens je volgende les :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:16

Inderdaad oplossen in het voorwaartse, zonder 'm van voren los te gooien zodat je rengedrag stimuleert.
Maar aangezien het om een manegepaard gaat; hoe helpt je instructrice je hiermee dan? Ik verbaas me namelijk over je post dat je het aangegevene volgende keer gaat proberen, want de tips die je krijgt zijn wel dusdanig basic dat elke beginnende instructeur die nog met z'n ogen dicht zou geven... Dus wat zegt jouw instructeur hierover?

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:23

Bouwpakket schreef:
Inderdaad naar voren oplossen, anders eerst een kleine ophouding (en je hand naar voren plaatsen, om ruimte te creeren en daarna weer op de plaats, zodat ze hem wel kan opzoeken voor contact)
en dan been geven, dan volgt ze misschien wel...

Vet gedeelte heb ik even toegevoegd

Nienke_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 12:53

Ik zal het inderdaad met m'n instructeur overleggen als het de volgende keer weer gebeurt. Afgelopen keer heb ik dat niet gedaan omdat ik eigenlijk niet echt wist of het nu goed of niet goed was dat hij m'n hand niet volgde. Het voelde niet echt goed, maar zag er volgens mij niet heel fout uit, omdat m'n instructeur er niets over zei. (daarbij reden we bij uitzondering een keer met 13 man in de les...asociaal druk dus..) Daarom heb ik achteraf een beetje op bokt gelezen en was toen pas tot de conclusie gekomen dat het dus niet goed is...

Ik ben me er overigens van bewust dat het niet meteen verholpen zal worden als ik er een uurtje mee aan de slag ga, maar ik wil wel graag goed doen en niet het probleem verergeren...

Bedankt weer voor alle tips!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:56

Je bent je bewust van een minpuntje in je training en wil dit verbeteren, da's al heel goed! En in een (drukke) manegeles heb jij net zoveel recht op begeleiding als een ander hoor (hoewel dat in praktijk natuurlijk wel eens anders is, dat weet ik). Maar gewoon ter plekke vragen, dan kun je er het beste wat aan doen!

Nienke_85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 13:35

Je hebt helemaal gelijk...volgende keer trek ik meteen aan de bel!

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:22

met het bovenstaande eens,
voorwaarts rijden, veel tempo wisselingen en overgangen.
zodra je merkt dat ze terug kruipt voorwaarts rijden, als ze dan weer goed loopt, weer in het goede tempo zetten.
en idd als je een probleem opmerkt in de les, gewoon vragen aan je instructeur, daar zijn ze voor en betaal je voor..