Hoofd naar beneden en soms bokken in het bos, hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

Hoofd naar beneden en soms bokken in het bos, hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 10:31

Mijn paard is vaak erg jolig in het bos en voelt dan als een bommetje...
Hij wil dan het liefst rondstuiteren alsof er niemand op zit....
Als ik hem die kans niet geef, gaat hij soms met zijn hoofd naar zijn benen en maakt zijn rug bol en begint te bokken/hupsen. Hij doet dit vooral op weg naar huis.
Het kost me dan echt moeite te blijven zitten en zijn hoofd omhoog te houden. Ik durf hem op zo'n moment ook geen been te geven, want dan explodeert hij. Vorige maand ben ik er ook afgevallen daardoor.
Als ik alleen ben is het het ergst. Met andere paarden samen is hij veel braver en kan ik ontspannen rijden.
Nu vraag ik me af of er ook een hulpteugel is om te voorkomen dat hij gemakkelijk zijn hoofd tussen z'n benen kan doen en ik wat meer te vertellen heb.

8nnemiek

Re: Hoofd naar beneden en soms bokken in het bos, hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:34

Nee, een hulpteugel helpt daar niet bij helaas.
Ik zou gewoon aan ontspanning gaan werken. Alleen nog stappen, en goed gedrag belonen met een langere teugel en lieve woordjes, en slecht gedrag straffen door 'NEEEEEE' of iets dergelijks te zeggen, maar blijf wel rustig. Rust is het belangrijkst.

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:42

ik denk idd ook dat een hulpteugel geen goeie oplossing is ....probeer om hem de kans niet te geven om zijn hoofd tussen zijn voorbenen te stoppen en voor de rest ben ik het met MysticTinker eens.

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:01

Met een hulpteugel help je het paard vaak alleen maar om met zijn hoofd naar beneden te gaan dus zou ik inderdaad niet doen, wat bij die van mij werkt is een klein schopje met mijn benen en een stemverheffing, liefst nog voordat ie echt bokt, dus als je het al aan voelt komen

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 16:24

Dat vermoeden had ik al dat daar geen hulpteugel tegen helpt.
Mijn stem verheffen helpt soms wel. Een schopje moet ik niet geven, want dan is de kans juist groot dat hij 'ontploft'...
verder doe ik eigenlijk al wat jullie voorstellen. Ik probeer ook inderdaad rustig te blijven en op mijn ademhaling te letten en diep in het zadel te gaan zitten. Soms ga ik zingen... :D
Het probleem is dat hij gewoon erg sterk is en ook behoorlijk vlug. Verder kan ik er wel redelijk mee omgaan hoor. Ik moet ook weer vertrouwen krijgen na die valpartij. Eerder was ik er niet zo bang voor om eraf te vallen en had het gevoel dat hij hoogstens een sprintje ging trekken als ik even niet meer de controle had.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:59

Mijn vorige verzorgpaard kon ook zo'n bommetje zijn (eigenaar was zelf te bang om buiten te rijden, en het paard was geleerd dat teugels strak langzamer was, en iets meer ruimte geven gas geven betekende. Sturen in het bos was soms zelfs bijna onmogelijk door z'n enorme enthousiasme) Even aangekeken, (het was immers niet mijn eigen paard) en daarna toch echt wel bedacht dat ik ONTSPANNEN buiten wilde rijden, dus toen issie grondig in de heropvoeding gegaan.
Alleen maar stappen, stappen, stappen. Ook op dat ene galopstuk waar hij juist meestal vol uit mocht.
Ging hij harder, zette ik hem direct op een hele kleine volte, net zolang tot hij weer stilstond. Zo bleef hij even staan, en dan stapten we weer verder. De eerste ritten heb ik vrij veel rondjes gedraaid ;)
M'n paard kreeg toen door dat het toch echt wel plezieriger was om gewoon rustig te blijven stappen. Dat had hij vrij snel door en ik heb het een tijdlang doorgezet op deze manier. Ik denk dat we een maand of 2, 2x per week, zo buiten hebben gereden.
Pas daarna heb ik er een stukje draf bij gepakt (wat ook in eerste instantie resulteerde in keihard wegschieten, in draf of galop ;) ) en op dezelfde manier aangepakt. Ging het te hard/onstuimig? Draaien tot hij stilstond, wegstappen en na een tijdje weer aandraven.
Na bijna een jaar (!) kon ik met lange teugel draven en hem rustig terugnemen. Alleen na een galopje was de adrenaline hem nog wat teveel om daarna rustig te blijven.

Mijn tip: bouw het rustig op en neem daar de tijd voor! Stappen blijven de eerste tijd, zodat je paard min of meer leert dat hij buiten écht niet zomaar harder mag. Als je paard zo ontspannen kan stappen, kan je gaan opbouwen naar draf en zo weer verder...
Als je bang bent om hem een schopje of tik te geven als hij z'n hoofd naar beneden gooit, probeer hem dan eens een flink stuk achterwaarts te zetten direct na zo'n moment. Dán moet hij gaan nadenken namelijk en kan hij er niet als een bommetje vandoor knallen.
En iets enger misschien, geef je paard iets meer ruimte en 'gooi je teugels los' op ieder moment dat je paard zich ontspant in de juiste stap. Vergeet niet zijn rustige bedrag te belonen!
En sommige paarden hebben eerst meer ruimte nodig vóór ze kunnen ontspannen.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:14

mijn vorige pony was ook altijd te over enthousiast.

je geeft zelf al aan dat je geen been kan geven, omdat die dan juist nog meer druk word..

ja en goed voorwaarts rijden de hele tijd, en als die al bokt een beetje proberen te gaan staan in je zadel zodat je rug niet al je klappen opvangt.

voor de rest zou ik niet veel tips hebben aangezien elk paardje weer anders regaeert. sommige zeggen een tikje met de zweep, maar ik kan genoeg die er dan juist nog een paar bokken tegen aan gooien.. dus ik zou dat niet doen hehe.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:33

Nickas schreef:
Mijn vorige verzorgpaard kon ook zo'n bommetje zijn (eigenaar was zelf te bang om buiten te rijden, en het paard was geleerd dat teugels strak langzamer was, en iets meer ruimte geven gas geven betekende. Sturen in het bos was soms zelfs bijna onmogelijk door z'n enorme enthousiasme) Even aangekeken, (het was immers niet mijn eigen paard) en daarna toch echt wel bedacht dat ik ONTSPANNEN buiten wilde rijden, dus toen issie grondig in de heropvoeding gegaan.
Alleen maar stappen, stappen, stappen. Ook op dat ene galopstuk waar hij juist meestal vol uit mocht.
Ging hij harder, zette ik hem direct op een hele kleine volte, net zolang tot hij weer stilstond. Zo bleef hij even staan, en dan stapten we weer verder. De eerste ritten heb ik vrij veel rondjes gedraaid ;)
M'n paard kreeg toen door dat het toch echt wel plezieriger was om gewoon rustig te blijven stappen. Dat had hij vrij snel door en ik heb het een tijdlang doorgezet op deze manier. Ik denk dat we een maand of 2, 2x per week, zo buiten hebben gereden.
Pas daarna heb ik er een stukje draf bij gepakt (wat ook in eerste instantie resulteerde in keihard wegschieten, in draf of galop ;) ) en op dezelfde manier aangepakt. Ging het te hard/onstuimig? Draaien tot hij stilstond, wegstappen en na een tijdje weer aandraven.
Na bijna een jaar (!) kon ik met lange teugel draven en hem rustig terugnemen. Alleen na een galopje was de adrenaline hem nog wat teveel om daarna rustig te blijven.

Mijn tip: bouw het rustig op en neem daar de tijd voor! Stappen blijven de eerste tijd, zodat je paard min of meer leert dat hij buiten écht niet zomaar harder mag. Als je paard zo ontspannen kan stappen, kan je gaan opbouwen naar draf en zo weer verder...
Als je bang bent om hem een schopje of tik te geven als hij z'n hoofd naar beneden gooit, probeer hem dan eens een flink stuk achterwaarts te zetten direct na zo'n moment. Dán moet hij gaan nadenken namelijk en kan hij er niet als een bommetje vandoor knallen.
En iets enger misschien, geef je paard iets meer ruimte en 'gooi je teugels los' op ieder moment dat je paard zich ontspant in de juiste stap. Vergeet niet zijn rustige bedrag te belonen!
En sommige paarden hebben eerst meer ruimte nodig vóór ze kunnen ontspannen.

Maar als ze keihard er vandoor gaan dan kan ik geen volte maken, aangezien het een recht pad met aan de
zijkant bomen, en dan lijkt het me niet verstandig om dat te gaan proberen,
denk dat meerdere mensen dat hebben in het bos ?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:45

Ja een bospad is inderdaad wat smal ;) Oefenen op meer open plekken dus.
Daarnaast moet je proberen het voor te zijn. Als een paard écht schrikt en er vandoor gaat, of er gemeen onverwachts vandoor schiet, kan je dat draaien niet inzetten op zo'n paadje.
Als je voelt dat je paard een bommetje wordt, kan je hem al 'tegenhouden' door te draaien en weer rustig weg te stappen. Net zolang volhouden tot hij dit ook doet, dat rustig wegstappen. En je paard kan best kort draaien hoor ;) Smalle bospaadjes lukt misschien niet, maar als je paard er dwars kan staan, kan ie draaien ook.

Je moet zien te voorkomen dat je moet ingrijpen als het al te laat is. En ja, dat is makkelijk te zeggen vanaf de computer!
Maar oefen het thuis al in de bak en op het land, dat draaien als je paard naar je zin te hard gaat en terugnemen niet met normale druk kan. Ga buiten rijden op een rustig moment van de dag, zodat je de ruimte hebt om te kunnen draaien op bijv. het fietspad naar het bos toe.
Zorg ervoor dat wat je in je hoofd hebt, ook kan laten slagen door er rust, ruimte en tijd voor te nemen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:49

MysticTinker schreef:
Nee, een hulpteugel helpt daar niet bij helaas.
Ik zou gewoon aan ontspanning gaan werken. Alleen nog stappen, en goed gedrag belonen met een langere teugel en lieve woordjes, en slecht gedrag straffen door 'NEEEEEE' of iets dergelijks te zeggen, maar blijf wel rustig. Rust is het belangrijkst.

Ik weet niet of alleen stappen goed is.
Vaak moet je ze juist lekker voorwaards laten gaan.

Mijn merrie is ook een bommetje in de bos, maar als ik maar vaak genoeg haar een flink stuk laat draven ontspant ze juist.
En als ik haar laat stappen, dat gaat wel even goed, maar ze word dan wel steed iets meer bommetje..
Na een poosje (de ene keer duurd het langer dan de andere keer) moet ik gewoon even een lekkere draf doen, benen een beetje strekken.
En dan ontspant ze weer en kan ik terug naar de stap.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 10:04

Bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad, alleen maar stappen wordt hij juist frisser van. Toch moet hij gewoon luisteren en zelf zijn energie proberen te doseren. Hoe meer ik hem beperk, hoe heter hij wordt. Maar het is juist zo verrekte moeilijk om hem niet kort te houden als je hem onder je voelt aanspannen....

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:30

Hij wordt frisser omdat hij weet dat hij ergens harder mag gaan, dat is wat hij graag wil.
En het is héél erg jammer voor hem, maar als jij je paard rustiger wil krijgen tijdens het buitenrijden, moet hij éérst leren stappen en weten dat hij niet harder mag.
Hij zal inderdaad juist frisser worden (probeer dus eerst in de bak te rijden, energie er een beetje af, en/of in het begin korte stukjes buiten te rijden zodat de spanning niet zo enorm hoeft op te lopen) in het begin, maar als bij hem doordringt dat jullie écht niet, 'nooit' niet, harder gaan, zal hij écht rustiger worden.
Het is een nieuwe gewoonte die in moet slijten...
Aan jou de keuze of je daarmee aan de gang wilt of niet.
Dat het bij mijn verzorgpaard werkte, wil misschien niet zeggen dat het bij álle paarden werkt, maar ik weet wél dat paarden gewoontedieren zijn en die gewoontes kan je gewoon aanleren, net zoals je paard is aangeleerd dat hij érgens tijdens het buitenrijden hard(er) mag.
Het enige wat het kost is geduld en tijd.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 09:04

Ik denk niet dat dat het is in dit geval. We staan nog maar kort bij het bos en heb in totaal 6 keer een bosritje gemaakt waarbij ik voornamelijk gestapt heb en op verschillende plekken gedraaft.
Vooral terug naar huis is het een probleem. Maar hoe dichter bij stal, hoe rustiger hij wordt.
Het lijkt ook of hij het erg spannend vindt allemaal. Op een punt waar we richting de ingang van het bos gaan, wil hij in eerste instantie niet verder lopen en kijkt met opgeheven hoofd strak die kant op. Het kan een kwestie zijn van wennen aan het bos onder het zadel (hij heeft afgelopen zomer wel voor de wagen in het bos gelopen).

pipenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:12

Geen hulpteugel.
Gewoon werken aan ontspanning en hem vooral actief houden.
Zodra hij begint te etteren meteen het been eraan.
Het is de kunst om ze vooruit te laten gaan en zich bezig te houden met wat jij wilt ipv ze de tijd en ruimte te geven om te doen waar zij zin in hebben.
Longeer hem anders even voordat je met hem gaat rijden en laat hem veel overgangen maken.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:19

Dit is meer iets voor HAR.
Daarom van RT-->HAR.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:28

Ik zit in exact dezelfde situatie en alles wat ik lees over hoe je paard reageert of wat jij liever niet doet, herken ik in het probleem met mijn merrie. Mijn merrie is herstellende van een peesblessure, heeft te veel looplust/energie en mag beperkt bewegen en niet op het weiland. Buiten stappen is ECHT geen optie, want dan gaat zij beslissen wanneer wij gaan. Ik bevries op dat soort momenten waardoor de ontspanning helemaal ver te zoeken is. Op dit moment rij ik niet alleen buiten, ik wil perse een buffer voor me, just in case. En een aantal keer heeft ze al goed achterop haar buffer gezeten :) Noodzakelijk dus :)
Wat ik nu afspreek met een stalgenoot is de volgende oefening: de een blijft stappen, dan rijdt de ander weg in draf en gaat een aantal meter verderop stappen, dan pas mag de ander aandraven, haalt het stappende paard in en gaat een aantal meter verderop stappen en dan draaft het andere paard weer aan. Ik vind het een zeer goede oefening, omdat mijn paard een opdracht krijgt, leert wat een rem is en ik aan mijn vertrouwen werk. Een andere stalgenoot gaf mij het advies om in een situatie waarbij ik gespannen raak, te denken aan lekker eten, dit hardop te zeggen en dan het enge te passeren bijv. en het werkt!!! :)
Verder blijf ik iedere seconden een opdracht geven aan mijn paard. Als zij niet bezig gehouden wordt, dan gaat zij haar eigen plan trekken.
Wij zijn er nog lang niet, maar stap voor stap komen we er wel. Veel succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:39

Er is geen hulpteugel die je hierbij gaat helpen, iig niet op een veilige manier.
Enerzijds zou ik zeggen; wees blij dat je paardje plezier heeft van de buitenritten die jullie maken.
Anderzijds moet het ook niet te gek worden dus lijkt me verstandig om even te longeren voordat je gaat rijden.
Daarnaast zou ik hem toch even aanpakken op zo'n moment, een bokje is oke maar hij moet niet door blijven gaan. Dus even streng, flink been eraan en even sterk doorkomen met je hand als hij doorgaat of 'explodeerd', je weet hoe hij reageert dus je kunt je erop voorbereiden en een geschikte plek zoeken.

Als je het niet aanpakt loop je het risico dat het steeds erger gaat worden en als hij het in de bak niet doet is de buitenrit de enige plek om het op te lossen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:32

En als je nou eens begint om na je training in de bak, als hij al door zijn meeste energie heen is, een rondje buiten gaat doen.

Dat steeds meer qua verhoudingen wisselt. Dus eerst vollop een uur trainen, dan naar buiten om uit te stappen. Dan bv 3 kwartier trainen en dan het bos is, daarna half uur trainen en dan het bos in.

Dan is het felste eraf in elk geval. En zorg dan dat je hem echt moe gereden hebt de eerste paar keren. Zodat hij buitenrijden niet met 'helemaal uit je stekker gaan'associeerd.

Lastig probleem hoor, dat is het zeker. Maar helaas de hulpteugels zorgen er idd voor dathet koppie niet te hoog komt, en daar heb jij dus helemaal niets aan.

Zet m op en veel sucses!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 09:02

Bedankt voor het meedenken. Een aantal tips zijn zeker zinvol om te proberen. En hem aanpakken zal ik de eerstvolgende keer dat ik samen met iemand ben eens doen. Maar echt, ik vind het op zo'n moment zo eng....
Ik kan hem helaas niet moe maken in de bak omdat hij artrose heeft en ik niet in de bak mag rijden en niet mag longeren. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik hem al wel een paar keer los gelongeerd heb om de ergste frisheid eruit te laten lopen.
In de bak kan ik alleen stappen. Draven wil hij dan zelf ook niet. Hij is dan niet vooruit te branden. Hij is in het bos een totaal ander paard... Je ziet/merkt ook totaal niks van de artrose.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:27

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar hoe is hij aan de hand buiten? Is het geen optie om het laatste stuk naar huis een aantal keer aan de hand te doen ipv er op? Misschien kan hij dan ook meer ontspannen doordat jij naast hem loopt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:03

Aukie schreef:
Bedankt voor het meedenken. Een aantal tips zijn zeker zinvol om te proberen. En hem aanpakken zal ik de eerstvolgende keer dat ik samen met iemand ben eens doen. Maar echt, ik vind het op zo'n moment zo eng....

Heel begrijpelijk maar wss heeft je paard ook wel door dat je het eng vind, veel paarden maken daar op een of andere manier misbruik van.

Als je hem niet kunt longeren misschien kun je hem dan eerst eens losgooien in de weide en een beetje opjutten met een zweepje of plastic zakje oid? Als je nog buiten mag rijden mag hij toch ook wel los in de weide lijkt me?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:25

Na overleg besloten dat het topic ondanks dat er in eerste instantie om hulpteugels gevraagd wordt toch beter op RT-P past.
Daarom verplaats ik het topic terug van HAR naar RT-P :)

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 09:37

delerium, bedankt.

Tessebes, aan de hand is hij wel wat rustiger, maar als hij gek gaat doen houd ik hem niet meer. Hij is megasterk.

anneliesdj, Ik weet wel zeker dat hij mijn angst door heeft. En inderdaad heeft dat effect op hem. Losgooien is een optie en dat bedoel ik ook met het los longeren. Alleen merk ik niet echt dat het effect heeft. Soms lijkt het wel of hij alleen maar meer opgejut is (en warmgelopen).

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:54

Ik zou het inderdaad zonder hulpteugel doen.
Ik rij het paard meestal even los in de bak en dan naar buiten, misschien dat dat werkt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:01

Aukie schreef:
delerium, bedankt.

Tessebes, aan de hand is hij wel wat rustiger, maar als hij gek gaat doen houd ik hem niet meer. Hij is megasterk.

anneliesdj, Ik weet wel zeker dat hij mijn angst door heeft. En inderdaad heeft dat effect op hem. Losgooien is een optie en dat bedoel ik ook met het los longeren. Alleen merk ik niet echt dat het effect heeft. Soms lijkt het wel of hij alleen maar meer opgejut is (en warmgelopen).

Hmm, hoeveel ervaring heb je?
Als je nu eens met een passoabit rijd en dan een dubbele teugel; één in de grote ring voor normaal trenseffect en één in de onderste ring voor hefboomeffect. Dan kun je gewoon op de trensteugel rijden en de andere er losjes bij houden, begint hij te bokken dan probeer je het op te lossen met streng zijn/stem en een schop. Explodeert hij dan pak je de andere teugel en kun je even goed streng inkomen om hem tot de orde te roepen.
Voordeel daarvan is dat je paard niet merkt of je al dan niet die andere teugel erbij hebt omdat het in zijn mond voelt als gewone trens, je kunt dus 2 of 3 keer rijden met de passoa en als het effect heeft doe je hem weer weg zonder dat hij weet dat je niet meer zo streng in kunt komen.

Maar rijden met een dubbele teugel is wel iets voor wat meer ervaren mensen, ookal houd je de tweede er de grootste tijd losjes bij. En dit lijkt me ook alleen een oplossing in jouw geval, iedereen die wel gewoon in een bak kan rijden heeft dit niet nodig.