Tong uit paard zijn mond, tanden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sharitje

Tong uit paard zijn mond, tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:23

Ik ben vandaag een paard gaan testen. (6 jaar, ruin, superbraaf!)

Tijdens het rijden steekt hij regelmatig zijn tong eens uit zijn mond, niet constant, op 30 passen zijn er 5 met zijn tong naarbuiten. Hij speelt dan ook met zijn tong. altijd langs de rechterkant. Hij is heel licht in de mond, je voelt dit ook niet tijdens het rijden, ik denk persoonlijk niet aan een aanleuningsprobleem...
Nu denk ik wel dat ik het probleem weet, hij heeft een probleem met zijn ruinen/hengstentanden.

Het tandvlees rondom de tanden staat namelijk erg gezwollen, rood. De tanden zelf zijn donkerbruin van kleur en voelen heel scherp aan!
Het probleem zit enkel op de onderste ruinentanden, de bovenste zijn normaal.
De rechtertand heeft het erger dan de linker.

Nu wil de eigenaar er geen kosten meer aan doen. Ik had voorgesteld om deze week de DA te laten komen (bloedonderzoek) en dan gelijk zijn tanden te laten doen. Dit mag op mijn eigen kosten.
Ik heb foto's getrokken van zijn tanden en ga hier morgen mee naar mijn eigen DA.
Ik denk dat die zal zeggen: genoeg paarden zonder problemen te koop... Hem kennende.
Ik ben op 1,5 jaar 2 paarden verloren (beenbreuk in de wei en koliekoperaties) en wil nu echt geen miserie meer.

Het paard staat tamelijk ver van mij (ik belgie, paard nederland :-)) dus ik moet wel een vreemde DA (van nederland dan) vragen om te komen kijken.

Hij is dus 6 (denk dat op deze leeftijd het niet meer door het wisselen kan komen) , had dit niet toen hij 4 was. heeft 1,5 jaar stilgestaan (geen interesse meer van de ruiter zeggen ze). Nu sinds 6 maanden terug beginnen oppakken en sindsdien doet hij het. Er is voor de duidelijkheid deze laatste 6 maanden ook niet veel mee gereden!
(conditie nul, wel nog mooi in bespiering).

Ik ben helemaal gek van hem :z , heb hem nu 2x gezien (deze week ga ik terug met de veearts, zaterdag ga ik zelf rijden en zondag gaat er een vriend mee rijden normaal, dan moet ik beslissen).
Wat denken jullie?
Ik wil hem eigenlijk stiekem echt! *D De klik is er, zowel omgang als rijden, als uiterlijk is hij echt wat ik zoek, echt enorm!!

'edit: hij is goedgekeurd als 3 jarige, staat correct op zijn benen. Ik laat de veearts ook nog een buigproef doen. Alles moet op mijn eigen kosten, eigenaar wil geen kosten meer aan paard.

Zou dit tongprobleem van zijn tanden kunnen komen??

(ik hoop dat dit hier correct staat?)

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:25

Oh, en dus behalve heel scherp zijn de tanden dus ook bruinig van kleur??

Heb al gelezen hier op bokt dat ruinentanden niet kunnen getrokken worden.

Ik heb foto's! Ik probeer deze morgenochtend hier te plaatsen!

tamoreliefje

Re: Tong uit paard zijn mond, tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:29

Meid ik zou zeggen , zoek een paard zonder problemen. En het kan bijna niet dat hij daar plotseling mee begonnen is. Vind het maar vreemd verhaal maar goed.

Over de tanden zelf, ook heel bizar. Stinken ze niet?

Heb je foto?

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 23:32

Ze stinken niet.

Ik weet dat het het beste is, maar als je zijn tandjes ziet, het is echt erg. Mijn verstand zegt nee, maar hartje zegt ja...
Pfff
morgen plaats ik de foto's! Nu slapen :-)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 01:17

Door ruimtegebrek, vergelijk het bit met een toverbal in je eigen mond, moet de tong naar achter en wordt dan breder en gaat meer tegen het ondergebit liggen. Zijn de kiezen in het ondergebit erg scherp dan probeert het paard aan deze scherpte te ontkomen door de tong uit te steken. Dat is een klein probleem in het gebit waar je wel snel bij moet zijn, anders gaat het tong uitsteken een gewoonte worden.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:26

Bij ons op de manege hebben we een paard dat aan één kant haar tong verlamt heeft. daardoor steekt ze haar tong ook de hele tijd uit.
Maar ik denk dat het inderdaad eerder aan de tanden moet liggen, want bruine tanden: dat klinkt niet goed!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 20:19

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:15

De onderste ruinentanden zijn ingekort bij een eerdere behandeling. De tanden zien er zo op het eerste gezicht niet vervelend uit hoor.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 09:30

De tanden zijn nog nooit ingekort is me verteld.
Hij is niet behandeld.
het tandvlees rondom staat gezwollen en onder rood.
Ze zijn ook heel scherp!

Ik had hem na t rijden een koekje gegeven en dan zit hij ook erna met zijn mond open en met zijn tong over zijn tanden te wrijven.

Ze zijn toch raar van kleur??

Ik hoop allesinds dat het probleem idd bij zijn tanden ligt. ik heb al een veearts gecontacteerd, hij komt een klinische keuring doen en ernaar kijken.
Rontgen is gebeurd via hengstenkeuring kwpn op zijn 3 jaar.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:46

Een tongprobleem kan echt een heleboel oorzaken hebben.
Inderdaad kan het door een slecht gebit komen maar de toestand van het gebit kan je zonder de juiste hulpmiddelen en personen (tandarts met een mondklem) nooit op deze manier beoordelen. De kleur vind ik iig niet heel erg shocking.
Ik zou het paard grondig laten onderzoeken (dus niet alleen het gebit) door een goede DA. En jezelf afvragen wat je toekomstplannen zijn met dit paard. Als er geen lichamelijke gebreken aan het licht komen en het paard wordt goedgekeurd, dan kan je er natuurlijk een heel leuk recreatiepaard aan hebben. Als je serieuze dressuurambities hebt dan zou ik hem laten staan. Een tongprobleem is niet altijd snel opgelost (spreek uit ervaring).
Laatst bijgewerkt door Digi op 16-03-10 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:47

Ik denk dat die tanden niet zo'n probleem zijn hoor want die kun je gewoon laten trekken, als het moet.
Maar een röntgenologische keuring van drie jaar geleden is totaal geen garantie, er kan heel wat gebeuren in drie jaar tijd.
Dus wel even klinisch én röntgenologisch laten keuren.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 11:42

De DA komt donderdag voor een grondig klinisch onderzoek.
Hij is gefokt bij stoeterij Broere en heb die mensen ondertussen ook al aan de lijn gehad. Hij heeft hier vroeger (tot 2 jaar geleden dus ongeveer, voor zij hem verkocht hebben) nooit geen last van gehad.

Ik ben een recreatieruiter met toch een beetje dressuurambitie, af en toe sprongetje maken,...
We gaan toch maandelijks 1 keer op dressuurwedstrijd.

De tanden kunnen niet getrokken worden, deze moeten operatief verwijderd worden heb ik hier ergens op bokt gelezen.

De veearts die komt staat gekend, hebben ook een kliniek in West-Malle dus heb er wel vertrouwen in.

Duimen jullie mee? :-)

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:15

Sukses hoor! Wel jammer dat je al zo snel beslissen moet. Het zou beter zijn als je hem kon rijden nadat hij een goede behandeling van een tandarts heeft gehad. Ben benieuwd wat de veearts er van maakt.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:19

Hou er rekening mee dat als het paard de tong uit blijft steken je hier in de dressuur op afgerekend zult worden.

Beschuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:22

ik zou dit probleem voorleggen aan de dierenarts die het paard gaat keuren.
Tong uit de mond kan zelfs komen door een te strakke frontriem...
Het kan dus erg veel oorzaken hebben.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:53

mijn pony (5 jaar, merrie, superbraaf) steekt ook vaak haar tong uit haar mond maar ik weet ook niet waarvan het komt

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:06

@lisannevosje:
dit topic is al oud hoor. Ik heb dit paard volledig laten keuren. Hij bleek cornage in de zwaarste vorm te hebben en had niet genoeg adem, wss daardoor zijn tongprobleem...
Heb hem niet gekocht... jammer want stiekem heb ik er nog steeds een beetje spijt van... (hoewel ik heel blij ben met mijn nieuw paard hoor! Maar dit paard was gewoon WAUW ;) )