merrie reageert heel nukkig op been (oren plat in nek)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisy38

merrie reageert heel nukkig op been (oren plat in nek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:30

Sinds anderhalve maand heb ik een 7-jarige merrie. Het is m'n eerste eigen paard, ik heb altijd manegepaarden gereden.
Bij het losstappen is er niets aan de hand. Dan is ze gewoon braaf, stapt goed door en reageert goed op de hulpen.
Maar zodra ik na een minuut of 10 ga aandraven, gooit ze haar oren plat in de nek en wordt ze heel erg nukkig.
Ik denk zelf dat het komt omdat ik de eerste weken m'n hakken teveel heb gebruikt tijdens het draven. (Was alleen manegepaarden gewend...)
Ze probeerde op een gegeven moment zelfs met haar achterbeen naar mijn been te schoppen toen ik wilde aandraven (maar volgens mij was ze toen ook wat hengstig).
Ben intussen hard aan het werk gegaan om m'n beenligging te verbeteren en heb nu m'n hakken al veel beter uitgedrukt dan eerst en drijf nu zoals het hoort. Ik heb twee keer in de week privéles en dan besteden we ook daar volop aandacht aan.
Met aangalopperen wilde ze in het begin nog wel eens een bok geven, maar dat doet ze nu eigenlijk niet meer. Het rijden op zich gaat dus wel beter, maar ze blijft maar zo chagrijnig reageren!
Heeft iemand enig idee of dit gedrag na verloop van tijd nog zal overgaan, als ze bijv. meer vertrouwen in mij gaat krijgen???? (ik hoop het toch wel....) Tot die tijd probeer ik het maar gewoon zoveel mogelijk te negeren en gewoon door te rijden.

Ter info: ze heeft een nieuw zadel, maar dat ligt wel goed, geen drukplekken of zo. Wat me wel opvalt, is dat ze echt een bloedhekel heeft aan het opdoen van de staldeken, maar ook aan het zadel erop leggen. Dan gaan weer die oortjes plat en maakt ze de beweging alsof ze me wel wil bijten.

Storm

Re: merrie reageert heel nukkig op been (oren plat in nek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:33

Deed ze dit altijd al?

Het lijkt erop dat er toch iets niet helemaal lekker zit, dan wel het zadel (of misschien heb je het dekje niet goed in de kamer gedrukt?) of haar rug. Ik zou er toch nog iemand naar laten kijken, en niet dezelfde die de eerste keer ook gekeken heeft.
Mocht alles dan goed zijn, zou ik goede instructie zoeken die je verder kan begeleiden.

daisy38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:43

Ik heb al een paar mensen naar de ligging van het zadel laten kijken en allemaal zijn ze van mening dat het daar eigenlijk niet aan zou kunnen liggen.
Maar of het zadeldekje er goed onder ligt? Ik dacht het wel, maar ga daar voor de zekerheid nog wel even naar kijken!
De privélessen krijg ik trouwens van een instructrice die me echt wel verder helpt. Af en toe klimt ze zelf ook even op mijn paard, zodat zij er ook een gevoel bij krijgt. Maar, dan loopt m'n paard dus ineens wel een stuk beter en is ze ook goed attent!
Ik ben dus bang dat het aan mijn rijstijl van in het begin heeft gelegen (been niet stil genoeg en teveel "gehakt".) Maar, zoals gezegd, hier ben ik al een eind mee in de goede richting!
Waar ik benieuwd naar ben, is of iemand er ervaring mee heeft dat het gedrag na een tijd nog weer kan gaan veranderen.
(Weet van de vorige eigenaar wel dat ze last van merriestreken had. Die noemde het pieperig gedrag, maar niet echt vervelend.)
Laatst bijgewerkt door daisy38 op 14-03-10 19:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:48

laat er anders een een sportmassagetherapeut voor paarden of een dierfysio naar kijken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:00

daisy38 schreef:
Waar ik benieuwd naar ben, is of iemand er ervaring mee heeft dat het gedrag na een tijd nog weer kan gaan veranderen.
(Weet van de vorige eigenaar wel dat ze last van merriestreken had. Die noemde het pieperig gedrag, maar niet echt vervelend.)

Ja hoor, dat kan. Mijn paard (een ruin) was nogal verwend toen ik hem net had. Hij mocht te veel bij zijn vorige eigenaar. Ik ben hem gaan opvoeden en daar is hij door veranderd. Ieder zichzelf respecterend paard zal daarnaast zijn ruiter uitproberen, zo lang je consequent bent kom je daar wel met haar uit ;)

Daarnaast zou er ook een fysiek probleem kunnen zijn. Een sportmasseur en/of fysio naar je paard laten kijken is sowieso een goed idee. Verder zou het iets aan de eierstokken/baarmoeder kunnen zijn, of iets van een hormonale kwestie. Verergert het gedrag tijdens de hengstigheid?

daisy38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:16

Ik heb het idee dat het inderdaad erger is tijdens de hengstigheid, maar ik heb d'r nog niet zo heel erg lang dus weet nog niet precies hoe haar cyclus is.
En wat jij over jouw ruin aangeeft: ik merk inderdaad ook dat als ik meer van haar vraag, dat ze dat dan niet leuk vindt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:18

Als nieuwe ruiter moet je ook de samenwerking met je paard verdienen ;) Een paard zal graag voor je werken, maar niet zomaar.

Overleg anders eens met je da. Die kan je vast meer informatie geven en je helpen als het een inwendig probleem is :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:23

Er is een grote kans dat je met je lichaam niet hetzelfde aangeeft als met je been. Ook kan het zijn dat je moment en plaats van je hulp voor het idee van het paard niet klopt. Om die reden kun je ook niet zomaar ieder sportpaard in en manege inzetten. Ik heb daar hele mooie voorbeelden van gezien wat uiteindelijk resulteerde dat een super aan de hulp staand paard enkel nog aan het bokken was omdat het niet begreep wat de ruiter wilde. Als je paard dit dus niet doet bij een instructrice is het zaak dat je gaat leren bewust zijn wat je hulp zou moeten doen. Een goede oefening daarbij is zonder beugels en stukjes met je ogen dicht voelen hoe een paard op je gewicht en hulpen reageerd (is best eng hoor in het begin!). Ook zitlessen aan de longe waarbij je puur gaat voelen wat een paard doet en waarom je een hulp op een specifiek moment zou moeten geven is zeer zinvol. Zo is een veelgemaakte fout bijvoorbeeld het aandrijven tijdens het sta-moment van het lichtrijden. Dit is contra-productief aangezien je juist je benen lichtjes van het paard afdrukt hierbij.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 14-03-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:25

:D Hihi, of ik mijn eigen verhaal zit te lezen.
Ik heb een osteopaat laten komen en het bleek dat ze toch een beetje last had van haar rug en haar atlas zat vast. Dit is behandeld en na ruim een week na de behandeling was er verandering.
Verder moet je wat ik te horen kreeg helemaal niet reageren op haar nukkigheid met het zadelen of het deken opleggen, gewoon negeren en doorgaan.
Heel consequent blijven en doorgaan met je lessen.
Merrie moet nu ineens weer haar spiertjes gaan gebruiken en dat is best even vervelend.

Succes

daisy38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 21:01

Gelukkig, ik zie al reacties waar ik wat mee kan: osteopaat naar laten kijken, zitlessen nemen (heeft m'n instructrice inderdaad ook al eens genoemd), consequent zijn, nukkige gedrag negeren.... Bedankt voor jullie snelle berichten!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:24

Ik zou allereerst iemand laten kijken of je paard niks makeert.
Mijn vorige paard is ook altijd een chagerijnige merrie geweest maar opeens begon ze boos te kijken als ik been gaf, als ik het zadel of de deken oplegde. Ik kreeg toen als advies 'aanpakken'. Helaas heb ik dat advies opgevolgd en een tijdje later begon ze te bokken als ik been gaf. Mijn instructrice ging er toen ook op, pakte haar flink aan en dan liep ze goed, bij mij bokte ze weer. Ik dacht toen dat het aan mij lag, want bij mijn instructrice liep ze immers wel goed. Toch heb ik een ostheopaat laten komen en het arme beest had een rib vastzitten en haar bekken stond scheef. Na 3 behandelingen was ze met rijden al een stuk vriendelijker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:27

hengstigheid?Probeer eens provarium breeding ,bij het paard van mijn vriendin is het een stuk minder geworden....dat was net zo als jij beschrijft

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:11

Kom toevallig binnen vallen in dit topic. Mijn paard vertoont dezelfde kwalen als de jouwe. Bokken op het been, oren plat in de nek en zo nukkig als maar kan. Ook ik kreeg het advies, aanpakken die handel. Zo gezegd, zo gedaan! Laatste weken elke keer een gevecht en ik was het zat. Zoveel adviezen en het hielp geen drol. Gister bij de fysio geweest en ik had de bingo kaart. Direct doorgereden naar de dierenarts en daar de eierstokken na laten kijken. Toen de dierenarts met haar bezig was zag je haar stijf staan van de pijn, ondanks dat ze verdoofd was. De ophanging van de eierstokken was niet goed, waardoor die anders was gaan lopen en zo beetje alles vast heeft zitten wat er vast kon zitten. Gisteravond stond ze al een stuk relaxter op stal en was ze zelfs knuffelig. (of dit nog door de verdoving kwam weet ik niet, maar normaal is het een Miss Bitch) Ik moet nog 2x terug komen voor verdere behandelingen en echo's! Ik hoop dat het bij jou paard niet zo erg is, want dit gun je geen enkel paard. Laat haar in elk geval nakijken, hierna kun je verder gaan trainen en weet je of ze je aan het uitproberen is of dat het medische problemen zijn!

Succes!!

Beschuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:14

ik ken een echte merrie merrie die dit ook doet, de dierenarts schrijft haar nu iets voor dat haar hormoonhuishouding iets controleert, nu gaat het veel beter met haar.

daisy38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 19:09

Hoop inderdaad dat het een kwestie is van tijd! +:)+ Het gaat nu in ieder geval al een heel stuk beter! Heb d'r veel beter aan 't been en ze gaat ook al nageeflijk lopen! Gelukkig, ik heb nu weer lol in het rijden!! Ook al paar keer klein sprongetje gemaakt om te kijken hoe ze dit doet. Volgens mij vindt ze dit zelf ook wel grappig! Maar deken/zadel opdoen? Dat blijft ze vreselijk vinden..... :(
Denk dat ze binnenkort weer hengstig moet worden. Kijken hoe ze dan weer reageert! Intussen dierenarts nog even erbij gehad. Die gaat kijken naar homeopatisch middeltje tegen heftig gedrag gedurende de hengstigheid.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:07

Ik heb net hetzelfde gehad met mijn merrie! De symptomen die je beschrijft komen perfect overeen! Ze zeiden me dat het gewoon haar 'merriekarakter' was, maar ik wou dit niet aannemen. Ik ben blijven zoeken naar een oplossing en heb ze dan ook gevonden.

Haar kniebanden waren los, en deze deden pijn als ze moest werken. De dierenarts heeft deze kniebanden dan ingespoten en dan moest ik een week lang superhard werken. 2 X per dag een uur, zodat de kniebanden eens zo sterk zouden worden. En of het geholpen heeft! Ik heb een nieuw paard! Ze loopt als een trein en die behandeling is het beste dat ik ooit gedaan heb. Je kan er dus misschien eens naar laten kijken door een dierenarts ;)