druk paard nu nog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delles4

druk paard nu nog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 12:00

heey heey,

Ik had een vraagje mijn paard is sinds ik weer aan het rijden ben na de winter erg druk.
hij was voor de winter wel goed voorwaarts maar nu heeft hij zoveel energie hij kan maar blijven lopen en heb je even 5 minuten gestapt dan is zijn batterij weer 100%.
hij heeft de lente volgens mij goed in de bol want ook bokkesprongetjes maakt hij nogaleens.

Ik vroeg me af of ik teveel voer.
Hij krijgt anderhalve schep basis brok per dag.(zo'n gele schep)
en verder onbeperkt hooi.
Hij staat op de dagen dat hij niet gereden word ongeveer 4 uurtjes buiten.
Dat komt omdat het nogal een baggerbende is in de wei.
Ik rijd op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag ongeveer een uur in de bak en nog een half uur over straat.

Het gaat over een ruin van 9 jaar en 1.62 hoog.

Anoniem

Re: druk paard nu nog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:32

staat hij elke dag op stal, of komt heeft hij elke dag weidgang ?( ook in de winter, al is het dan vaak een paddock )

als hij onbeperkt hooi krijgt kan je altijd even wat minderen met je brok. doe je in plaats van 1.5, 1 kg brok per dag.

tja en het kan natuurlijk ook gewoon zijn karakter zijn, of het zit hem in het type ras. want wat voor ras is hij ?

bijv mijn arabiertje is vaak ook gewoon lkkr druk :P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:34

Tja, vind je het gek dat hij druk is als hij soms maar 4 uurtjes naar buiten komt en zijn voer dan niet word vermindert?

Ga op zoek naar een andere stalling als het echt een serieus probleem is. Eentje waar hij veel langer naar buiten kan, liefst de hele dag. En minderen met krachtvoer helpt ook.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:46

Op zoek gaan naar een andere stalling vind ik wel weer gelijk beetje dramatisch.. K Zou eerst maar s lekker gaan minderen in t krachtvoer :) Denk dat dat al een hoop zal schelen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:49

Als TS er echt last van heeft dan raad ik het wel aan. Paard staat nu 4 uurtjes buiten als hij niet bereden word. Dat is gewoon te weinig voor een paard!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:52

Waarom voer je hem 1,5 schep? Is hij (snel) dun?
Zo niet, kan je wel wat minder geven, omdat hij toch energie genoeg heeft ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:53

je kunt ook kijken dat je hem op de dagen niet je rijdt op een andere manier beweging kan geven door bijv te longeren.
Dan kan hij ook daarin wat energie kwijt.
En idd minderen in het krachtvoer.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 12:55

van stal veranderen doe ik niet en is ook niet het probleem.
hij komt in de herfst lente en zomer de hele dag buiten maar nu is de wei zo slecht een modderpoel en de andere wei waar hij altijd in staat daar zetten we hem niet in want dan vertrapt hij die ook.
als het weer droger is dan gaat hij daar weer op.

En het is ook wel een heethoofd dat onken ik ook niet.
Het is een kwpner en er zit ferro bloed in dus dat tikt wel aan:P
Ik vind het ook niet zo'n ramp dat hij zoveel energie heeft maar misschien dat ik er wel iets aan kan doen door iets minder te voeren.

ik geef hem 1.5 kilo omdat hij deze winter last had van zijn tanden en is best veel afgevallen de tandarts is geweest en nu kan hij weer eten dus dat is de reden.

longeren kan niet we hebben geen bak.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:57

Als hij zoveel was afgevallen dan had ik persoonlijk voor ander voer gekozen met weinig energie (slobber misschien), maar dat is mijn mening :)

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 12:59

ja hij heeft ook een tijdje slobber gekregen maar die is nu op. ik zit er aan te denken om weer te kopen maar hoeveel basisbrok moet ik dan geven?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:05

Ik zou persoonlijk even terug gaan naar een kwart per keer, 's ochtends en 's avonds en s zien hoe hij daarop reageert.
Ferro's zijn al niet de makkelijksten en nu heb je ook nog te maken met overgang naar voorjaar.. al met al denk ik zelf dat je daarom gerust terug kunt gaan naar een kwart per dag. Hij krijgt toch onbeperkt hooi en merk je dat hij wel heel erg veel minder energie krijgt, dan kun je weer langzaam de hoeveelheid gaan opschroeven :) Maar dat is wat ik zelf zou doen.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 13:09

is dat niet te weinig? ik ben bang dat hij dan weer vermagerd wat ik erg jammer zou vinden want hij is nu nog niet goed op gewicht en ik wil hem liever niet nog magerder zien. is het slim om dan misschien slobber bij te geven en dan een halve kilo per dag?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:17

Brok is niet echt een dikmaker, meer een energiegever. En alles wat hij aan brok opneemt dat gaat er bij hem weer uit als energie teveel waardoor hij dus weer afvalt. Kun je inderdaad beter slobber bij gaan geven als hij af begint te vallen.
Kun je de halve kilo niet verspreid over de dag geven? 's ochtends en 's avonds?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:07

biks is niet om een paard dik te houden... dat is een fou van veel mensen, voldoende hooi met aanvulling van brok houdt een paard dik.
je zegt dat hij onbekeerd hooi krijgt, dus hij kan makkelijk met veel minder voer.

en als je bang wordt dat hij weer dunner wordt, geef je hem toch weer 1 keer per week slobber..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:15

Misschien is het een idee om de dagen dat hij niet aan het werk hoeft een stuk minder voer te geven, ongeveer een kwartje.
Want al het voer word opgeslagen in de spieren, vandaar dat je ook veel over maandagziekte hoort.
Dus wanneer je gaat rijden gaat dat er allemaal eruit.
Dat onpeberkt hooi zou ik wel aanhouden, maar niet te rijk.
Paarden eten dag en nacht en ik vind dat je daar rekening mee moet houden.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:17

delles4 schreef:
heey heey,

Ik had een vraagje mijn paard is sinds ik weer aan het rijden ben na de winter erg druk.
hij was voor de winter wel goed voorwaarts maar nu heeft hij zoveel energie hij kan maar blijven lopen en heb je even 5 minuten gestapt dan is zijn batterij weer 100%.
hij heeft de lente volgens mij goed in de bol want ook bokkesprongetjes maakt hij nogaleens.

Ik vroeg me af of ik teveel voer.
Hij krijgt anderhalve schep basis brok per dag.(zo'n gele schep)
en verder onbeperkt hooi.
Hij staat op de dagen dat hij niet gereden word ongeveer 4 uurtjes buiten.
Dat komt omdat het nogal een baggerbende is in de wei.
Ik rijd op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag ongeveer een uur in de bak en nog een half uur over straat.

Het gaat over een ruin van 9 jaar en 1.62 hoog.

Ik vind anderhalve schep basis brok zeker niet teveel. Die van mij van 1.61 krijgt elke dag 3 scheppen sportbrok.
En ik rij 5x p/w drie kwartier, en longeer 1x.
Ik denk dat je wel wat meer zou kunnen rijden, maar dan wat minder per dag. Dus bv. 6x p/w 3 kwartier, in plaats van 4x 1,5 uur.
En dan op de dag rust longeren bijvoorbeeld. Dan kan hij zijn energie wat meer kwijt.
Die van mij had het vorig jaar ook nog tot half april,dat hij zo druk was. Maar nu had ik het maar 1,5 maand gelukkig.
Ik denk wel dat het helpt als je paard meer naar buiten zou gaan. Heb je geen paddock?

minime111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:20

die van mij is ook ongelovelijk druk!
hij loopt elke dag.. maar blijkbaar is het niet genoeg..:O Hij is overdreven alert en schrikt op t moment van veel..
krijgt ook niet overdreven veel voeding, alleen sportbrok.. dus..
mijn conclusie, waarschijnlijk voor ons beiden: LENTE!! :D
ben bang, dat we even door moeten bijten?

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 16:22

nee ik heb geen paddock alleen een goed weiland voor als het weer mooi weer word en een blubber weiland voor de paar uurtjes die hij nu naar buiten gaat.
Ik moet dus altijd een kwartier heen en terug naar de ponyclub over straat.

En over dat verdeeld rijden.
ik heb mijn paard nu sinds oktober en aangezien ik nog niet alles alleen kan zoals afstappen om de poort open te maken het hek van de bak te sluiten en alleen langs een drukke weg moet er altijd iemand mee en papa en mama hebben niet zoveel tijd.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:43

biks is er puur en alleen voor extra energie.
als je hooi weinig energie, enzo bevat snap ik dat je hem er nog een half schepje naast geeft, maar 1,5 schep is wel erg veel.
hij krijgt al onbeperkt hooi, en ga er van uit dat daar genoeg energie in zit, zou dus eens flink gaan minderen met het biks, als hij snel afvalt, zijn er altijd nog goede alternatieven.
en verder, het is nog fris buiten. je paard heeft het natuurlijk ook koud, het zijn ook manieren op z'n lichaam warm te houden..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:59

ik herken dit,die van mij is ook niet moe te krijgen aan de longe,blijft maar hard galoperen en bokken en schrikt om alles,en zweet dan enorm omdat hij zich zo druk maakt,denk inderdaad de kou nog en overgang naar de lente...ik moet hem voorlopig nog goed longeren voordat ik er weer op ga..heb in de winter ook niks kunnen doen vandaar..