Voor de eerste keer erop, hoe aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

September

Voor de eerste keer erop, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 22:39

Hoi bokkers,

ik wil in dezer dagen mijn zelfgefokte 3 jarige merrie voor het eerst gaan bestijgen.
Ik heb eerder een jong beessie gehad en ingereden, maar dit was een ander soort paardje.

De bewuste pony is in de omgang een heel lief diertje, tot nu toe heeft ze geen kik gegeven bij het omdoen van het hoofdstel, singel, pessoa, zadel.... Maar toch blijf ik een beetje op de drempel hangen van het "erop gaan".

Aan de longe is ze niet altijd makkelijk, ze vind het moeilijk en gaat dan ook regelmatig stilstaan en trekken aan de lijn. Als ik dan rustig blijf en haar commando geef, gaat ze wel weer netjes door.
Doordat ik alles alleen doe en moet doen (niemand anders die mij kan helpen/tijd heeft etc.) heb ik soms wel eens angst dat ik het niet goed doe.

Hoe zouden julie het aanpakken? Ik twijfel of het een goed idee is om haar te bestijgen aan de longe, aangezien ze nog wel eens gaat stilstaan of in paniek raakt. Zouden julie eerst een poos gaan hangen en alles of gewoon "erop" gaan, en zien wat er gebeurd (zo heb ik het bij mijn vorige groene paardje gedaan)? Moet er persé iemand bij zijn, of zou je het in alle rust alleen doen?

Kortom.... Tips gevraagd!

KiWiKo

Re: Voor de eerste keer erop, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:41

ik zou het onder begeleiding doen van je instructeur ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:41

Eerst hangen en zorgen dat je niet alleen bent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:06

Inrijden kun je niet alleen doen :n Hoe zie je dat voor je? je hebt een (ervaren) begeleider nodig.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:07

Iemand er bij natuurlijk... is wel zo veilig

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:13

alleen lijkt mij erg lastig inderdaad.

zoek iemand die goed kan longeren, of die er wel op wil.
probeer het paard zo goed mogelijk op de stemhulpen te hebben.
dan hangen en stappen. volgende keer hangen, dan er op.. en dan kijken hoe het gaat.

naar voren oplossen.. en als ze je er af willen hebben, dan lukt dat wel hoor--- :Y) maar de meeste paarden zijn niet kwaad van aard... hooguit heel ondeugend

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:16

KiWiKo schreef:

Ga ik in mee... Zadelmak maken en doorrijden kun je niet alleen doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:17

KiWiKo schreef:

Inderdaad.\
Zo heb ik het ook de eerste keren gedaan!
Met goede begleiding, dan is de kans dat het fout gaat of dat je wat verpest veel keiner.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:23

Je wilt haar bestijgen aan de longe. En je hebt geen hulp. Wat ik me dan afvraag wie houdt de longe vast??????

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:33

het kan best alleen maar dan moet je wel weten wat je doet
ik ga net zolang door met grondwerk tot ik het gevoel heb dat we er klaar voor zijn
opstappen is maar een heel klein deeltje verder als je alles goed hebt voorbereid

zo heb ik het gedaan
[WN-ITP] Blue is een rijpaard geworden!
in dit geval was toevallig mijn dochter thuis en had ik foto's

komende tijd wordt hier weer een pony zadelmak gemaakt en dat gaat ook op dezelfde manier

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:07

Spatter, TS geeft al aan dat het aan de longe niet vlekkeloos verloopt én ze twijfelt over wat te doen. Voor mij toch al een teken dat ze beter niet in haar eentje moet gaan beginnen met erop te klimmen :)

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 10:24

Dankjulie wel voor de berichten. :)

Ik heb een aantal goede tips gehad en ga hier wat mee doen.

marisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:55

succes

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 07:24

ineke voor mij een teken dat het grondwerk nog niet is afgerond en dus zijn beide nog niet klaar om er op te klimmen
maar ik denk dat TS er wel komt

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 21:12

@ spatter: Ja precies, zo voelt het inderdaad ja, alsof het grondwerk niet is afgerond.
Hoe laat ik haar het longeren beter begrijpen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:08

in het begin loop ik gewoon mee op de grote volte, vooral rechtsom gewoon meelopen tot ze dat begrijpt
dan steeds meer achter blijven en wat opdrijven met bijvoorbeeld een zweepje
zo vergroot je de afstand steeds meer richting achter de schouder en jij steeds meer naar het midden van de cirkel
blijf in het begin goed achter de schouder zodat je drijvend blijft en niet blokkeert
ik blijf ook altijd meelopen en ga nooit stilstaan

verder gebruik ik ook gelijk stemhulpen
stapt je paard aan, gelijk "STAP" zeggen, draaft hij aan gelijk "DRAF" zeggen, of zals ik doe drrrrrrrrrraf
galop zijn bij mee twee klakjes achter elkaar maar dat hoeven ze van mij nog niet te kennen om al bereden te worden
sommige paarden vinden galoperen op een cirkel nog te moeilijk en een hangend paard wil ik niet

met dubbele lijnen gaat alles makkelijker
je begint linksom en stuurt je paard gewoon op de cirkel, beginnend met je binnenlijn, langzaam pak je de buitenlijn erbij en begint met 2 lijnen te werken
ik doe dat allemaal op het halster
gaat dit redelijk , begin je in stap aan een groot figuur acht
van de ééne volte laat je je paard over X doorlopen en verander je rustig van hand
vooral als je even uit beeld raakt omdat je er pal achter loopt geeft in het begin een zwalkend paard, hij zoekt je
dan door op de andere hand een paar voltes en weer wisselen
maak grote figuren en houdt het rustig
snapt je paard het en kun je goed sturen kun je alles steeds kleiner maken tot je zelfs met een S van hand kan veranderen op de volte

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:48

Hee juul!

Hoe ver ben je inmiddels?
Aangezien ik nu helemaal bekeerd ben tot de academische rijkunst zou ik persoonlijk hier voor gaan..

Kijk anders hier eens op http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=141

Macho's opvolger wordt later ook een jonkie en dan ga ik het in ieder geval helemaal zo doen :D

September

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:18

Hoi iedereen, inmiddels heb ik er nu 2 keer op gezeten. :)

De eerste keer was afgelopen woensdag. Ik was haar aan het longeren met hoofdstel en zadel, en op een gegeven moment had ik het gevoel van: "ik ga het doen". Dus ik ben opgestegen, zoals je ieder paard bestijgt met je voet in de beugel, en ging zitten....en het ging prima! Ik heb haar uitgebreid beloont en geknuffeld terwijl ik erop zat. Ze heeft geen kik gegeven en was ontspannen. Lief beestje. Donderdag ging een vriendin van mij mee om haar vast te houden, zodat ik kon stappen terwijl ik erop zat. Ook dit ging prima. Gisteren had ze vrij, vandaag, morgen en maandag longeren en als het weer het toelaat ga ik er dinsdag weer een keertje op.

Nu komt vraag 2, hoe kan ik haar zo vriendelijk mogelijk de teugelhulpen laten begrijpen? Ik heb wel wat ideëen, maar hoor ook graag andermans mening.

Groetjes en alvast bedankt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:28

Wees zo duidelijk mogelijk. Duw je buitenbeen aan, kijk goed waar je heen wilt en breng je hand in de richting waar je heen wilt.