hoofd kantelen,oorzaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KenJeMe

hoofd kantelen,oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 16:49

Zodra ik mijn pony op wil pakken,dus wat meer van hem vraag. Kanteled hij enorm zn hoofd naar links. Wat kunnen de oorzaken zijn?

ammiedes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:53

past je hoofdstel wel goed? daar kan het ook door komen ;)

Mayflower_

Re: hoofd kantelen,oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:54

Hoe oud is hij? En heeft hij misschien ook last van zijn tanden? Mijn vorige pony deed dit ook en had toen haken op de kiezen wat in haar wang prikte.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 17:03

Hij is 6. (heb hem pas een week)Ik dacht zefl idd ook al aan zn gebit,of het zadel. het kan niet rijtechnisch zijn,want eigelijk vraag ik helemaal niks van hem.
Maar alle tips,oorzaken zijn welkom.

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:04

dan zou ik eens een tandarts laten komen..
wel voor paard dan :P

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:23

Zal waarschijnlijk met je aanleuning te maken hebben.
Recht richten en goed op je aanleuning letten.
Niet sturen door je binnenteugel naar achter te trekken, dat is uitnodiging voor kantelen.

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:24

Het kan zijn dat hij zijn bit probeert vast te pakken..

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:50

Ik heb het ook wel eens als commentaar gehad, vooral in het begin. Ik had te weinig mijn buitenhand erbij. Let idd op de aanleuning en het recht richten..

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:42

ik heb dat ook gehad met mijn paard dat ze kantelde ik heb er uit gereden om het telkens te corriceren even de teugel omhoog en naar je toe halen vidn het moeilijk uit te leggen maar het komt er op neer dat ze die kant meer buigzaam is. succes ermee

marisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:48

Probeer hem goed recht te richten en hem tussen 2 benen te houden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:48

Kantelen is altijd een uiting van pijn en vrijwel altijd een gebitsprobleem. Een wolfskiesje of haken op de eerste kiezen zijn dan de oorzaak.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:20

ik heb er toch uit gereden en ze had geen gebits problemen

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:00

Ben ik het niet helemaal mee eens. Het is vaak een uiting van pijn en van een gebitsprobleem. Maar bij mijn paard was dit niet het geval, wij hebben er tandarts bij gehad. Die zag niets.. Maar het lag aan mijn rijden, ik zat scheef etc.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:04

Hoofd kantelen heeft bijna altijd te maken met een scheef paard!
Goed rechtrichten en als je hem toch pas een week hebt is een gebitscontrole altijd handig. Goed rechtrichten duurt wel een tijdje en tusentijds sluit je dan geitsproblemen uit.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:05

Mijn ervaring is dat mijn paard gaat kantelen als ik hem een beetje overvraag of moe word . Dan doe ik eventjes halsstrekken en dan gaat het wel weer eventjes!

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 20:26

bedankt voor de tips! ga idd de tandarts bellen en morgen komt de zadelmaker naar t zadel kijken

craje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:42

wanneer gekeken is of het geen gebitsprobleem is, dan is het hoofd kantelen meestal een probleem in de achterhand. Aan de kant waar het paard zijn oor omlaag drukt accepteert hij het bit niet en pakt het vast. Aan de andere kant laat hij het bit los, en heeft dan geen "verbinding" meer met de achterhand. Hij probeert dan aan die kant de druk van het bit te ontlopen zodat hij in de achterhand niet zo zijn best hoeft te doen. Op die manier probeert hij dan zijn zwakkere achterbeen te ontlasten door zijn sterkere achterbeen meer te gebruiken. Aan de kant waar hij het oor omlaag duwt moet je dan je hand een beetje optillen zodat je het bit even van de gevoelige lagen in de mond af tilt. Als dan zijn hoofd weer recht is moet je proberen om gelijke druk op de teugels te houden. Veel oefeningen om zijn zwakkere achterbeen sterker te maken. Bv schouder voor of schouder binnenwaarts. Het paard zal ook waarschijnlijk aan een kant heel makkelijk inbuigen en aan de ander kant zich bijna recht houden in de hals. Je moet opletten dat je de kant die hij te makkelijk inbuigt niet te veel buiging laat ontstaan door de buitenteugel te laten begrenzen. Als de stugge kant de binnenkant is, moet je net iets meer buiging zien te krijgen door je binnenhand naar binnen te zetten en met je binnenbeen inwerken. Het probleem is niet snel opgelost en vergt veel oefening.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:29

Om maar niet eenzelfde topic te openen:

Mijn paard kantelt zijn hoofd nu ook naar links. Doet hij anders nooit.
Ik mag ook totaal niet aan links zitten en doe ik dat wel dan trekt hij zijn hoofd kaasrecht omhoog en vlucht onder me vandaan. Ik heb echt het vermoeden dat het te maken heeft met zijn tanden...

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:07

Bedankt voor al jullie tips en oplossingen!
De tandarts is geweest; er zaten kleine scherpe haakjes op zn kiezen.
Zadelmaker is geweest; zadel wat ik bij mn pony kreeg toen ik hem kocht,is dus te klein drukt teveel op zn schouder. Rij nu met een ander zadel.
Het gaat nu al een stuk beter. Met hulp van mn instructrice gaan we hem nu helemaal van het begin af aan op pakken. Dus alles opnieuw leren. Hij is altijd alleen maar recreatief gereden. Dus hij weet niet wat rechtlopen is.Veel trainen ad longe. Balkjess draven enzz dit om zn achterhand te trainen en stimuleren.

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:13

Nu maar hopen dat ie zijn hoofd niet meer kantelt.
Hoofd kantelen kan ook komen door scheefheid van ruiter en/of paard, maar het voornaamste is inderdaad zn gebit ;)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:31

KenJeMe schreef:
Bedankt voor al jullie tips en oplossingen!
De tandarts is geweest; er zaten kleine scherpe haakjes op zn kiezen.
Zadelmaker is geweest; zadel wat ik bij mn pony kreeg toen ik hem kocht,is dus te klein drukt teveel op zn schouder. Rij nu met een ander zadel.
Het gaat nu al een stuk beter. Met hulp van mn instructrice gaan we hem nu helemaal van het begin af aan op pakken. Dus alles opnieuw leren. Hij is altijd alleen maar recreatief gereden. Dus hij weet niet wat rechtlopen is.Veel trainen ad longe. Balkjess draven enzz dit om zn achterhand te trainen en stimuleren.

goed gedaan!! en veel succes! ;)

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:33

het is een idee om even de tandarts langs te laten komen.
en even naar laten kijken voor de zekkerheid.
beter zekkerheid dan onzekerheid zeg ik altijd.
en de tandarts kan gelijk kijken als er niks verder aan de hand is.

of

het kan ook nog aan je bit zitten.

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:34

ow ik zie al dat je het antwoord heb gevonden.
dus veelte kleine zadel ?

hoelang had je dat zadel dan op zijn rug?

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:40

Ik heb zelf maar 1 keer met dit zadel gereden,omdat ik er direct al geen goed gevoel over had.( Rij dus nu met een ander,deze op advies vd zadelpasser) Maar hoe lang mn pony al met dit zadel heeft gelopen....echt geen idee?