Paard teveel verwend: aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

Paard teveel verwend: aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:48

Ik ben veel te soft geweest voor mijn paard (onder het zadel) :o :+ .
Niet leuk want bij mij is ze verschrikkelijk aan het klieren (naar binnen vallen, niet van hand willen veranderen = stilstaan en tegen mn hand vechten, vastpakken etc, rondjes draaien, alles behalve VOORUIT!) en bij een ander die ik er op liet niet. Niet leuk die confrontatie maar wel goed.
Hoe word je nu ineens van 'softie' iemand die aanpakt en doorpakt.
Ben nogal snel van slag omdat ze het bij mij wel doet en een ander niet, maar ben er nu wel klaar mee en wil gewoon rijden! Voorheen ging het nl super alleen heeft mevrouw (en nog eens hengstig ook, voorjaar in dr bol en ze mogen de wei nog niet in) nu een trucje gevonden en dat blijft ze gebruiken.
Kennen meer mensen dit? Hoe los je zoiets op? Gewoon blijven zitten en doorgaan? En houdt het ook nog een keer op?

Bvd!

caneitje

Re: Paard teveel verwend: aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:49

Je moet heel consequent gaan worden, wil jij die hoek in ga je dat, is ze het daar niet mee eens, dan kan je die confrentatie aangaan ja.

Je moet alleen niet ruzie blijven zoeken met je paard, daar los je niks mee op. Af en haar ook der zin geven, niet dmv die hoek weer af te snijden (bijvoorbeeld), maar zelf bijv iets anders aangeven wat voor haar makkelijker is, ze mag dit niet zelf aangeven

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:52

consequent zijn, vooral niet boos worden, maar als iets niet lukt(bijv. de hoek afsnijden) gewoon blijven vragen(bijv. volte) todat ze het doet, en dan belonen en weer rechtdoor rijden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:02

Idd eerst proberen niet boos te worden.
Waarschijnlijk ben je al in strijd voordat je op je op je paard stapt.
Helaas voelt je dier dit aan, probeer zelf rustig te blijven en misschien kun je je probleem voor leggen bij de gene van wie je les hebt.
En consequent zijn is erg belangrijk dus daar moet je zeker aan werken.
Succes!!

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:06

Oei, lastig probleem..
Heb het zelf ook gehad, bij mijn vorige bijrijdpaard.
De eigenaresse is altijd veel te soft geweest voor d'r. Ze was toen ik d'r ging rijden ook net in de pubertijd, maar ik heb er een flinke klus aan gehad. Uiteindelijk konden we weer normaal door een deur en is ze ook verkocht. Dit was beter voor het beestje én de eigenaresse.

Ik heb het opgelost door goed les te nemen. Ik ben terug begonnen bij de basis en vooral het wederzijdse respect!

Heel veel succes ermee!

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:37

Idd heel consequent zijn, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet jezelf er echt op aanspreken.
Heb je weleens geprobeerd een paar daagjes niet te rijden (en hem dan longeren o.i.d.). Vaak heb je door een pauze te nemen ook ineens een hoop goede moed en een nieuwe kijk op het rijden. Ik denk dat je nu namelijk een beetje in een downwards spiraal terecht gekomen bent waar je moeilijk uitkomt zonder drastische veranderingen aan jouw kant.

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:39

Stephanie_W schreef:
Idd heel consequent zijn, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet jezelf er echt op aanspreken.
Heb je weleens geprobeerd een paar daagjes niet te rijden (en hem dan longeren o.i.d.). Vaak heb je door een pauze te nemen ook ineens een hoop goede moed en een nieuwe kijk op het rijden. Ik denk dat je nu namelijk een beetje in een downwards spiraal terecht gekomen bent waar je moeilijk uitkomt zonder drastische veranderingen aan jouw kant.

Dit heb ik ook meerdere malen geprobeerd, maar leverde werkelijk waar helemaal niets op.. Hierdoor werd ik dus ook nog hopelozer van, ik dacht het ook hier mee op te lossen! Dit is natuurlijk ook verschillend per paard, maar voor ons ging die vlieger niet op, helaas!

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 19:47

Ze heeft net een weekje vakantie gehad; ze moest ook nr de tandarts. Bleek dat ze (na een half jaar!) ontzettend haken had. Hierdoor was ze al onrustig, maar wat rijden betreft kon ik dat vandaag uitsluiten.
Ze weet gewoon precies wat ze moet doen en ze weet hoe ik (niet) reageer omdat ik met dat stilstaan en draaien echt moedeloos word (ik kan dan ook niet voorwaarts). Vandaag lukte het uiteindelijk wel (been been been been beeeeeeeeeen schop schop schop beeeeeen en zij maar zwiepen met die staart). Toen ze een tik met de zweep kreeg vloog ze er als een idioot vandoor; ook niet helemaal de bedoeling.
Ze is niet gewend dat ze weerstand van mij krijgt dus ik denk dat dat de komende tijd wel moeilijk gaat worden. Het is verder absoluut geen kwaaie maar wel een koppige en supersterk.
Ik heb morgen ook weer les, ik wil het leren oplossen. Ik probeer inderdaad niet boos te worden, maar ja, ben wel zwaar gefrustreerd, teleurgesteld en ik baal wel (van mezelf hoor). Hoop alleen zo dat het niet eeuwig duurt of dat het altijd zo blijft |( . Er was nooit wat aan de hand en dan ineens dit kunstje. Bah!
De afgelopen maand, anderhalve maand heb ik ook niet goed gereden moet ik bekennen. Dan sluipt het er toch in denk ik. Ik ga inderdaad al onrustig / gespannen rijden ('niet denken dat ze het gaat doen, o zie, ze doet het weer').
Moet maar gewoon een knop omzetten: lastig! Want ook al denk ik anders, ze voelt de spanning natuurlijk aan.

KimEentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:24

consequent en dus streng zijn, eerst teugels weer straktrekken en dan voorzichtig beetje laten vieren (figuurlijk)!!

CLND

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:30

De tips zijn hierboven al gegeven, maar probeer ook te onspannen voordat je er op stapt... Denk niet "hij zal vandaag wel weer moeilijk doen".

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:03

Laat die andere persoon waar hij het niet bij doet je een paar dagen helpen. Laat die andere je paard beginnen te rijden, zodat ze gehoorzaam begint en als ze dan d'r eerste energie kwijt is, dan ga jij erop en doet precies hetzelfde als die andere persoon.
Je paard moet hier even doorheen en dat kan alleenmaar door haar niet meer haar zin te geven, dus streng en consequent zijn.

succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:40

Ginger0410 schreef:
Ze weet gewoon precies wat ze moet doen en ze weet hoe ik (niet) reageer omdat ik met dat stilstaan en draaien echt moedeloos word (ik kan dan ook niet voorwaarts). Vandaag lukte het uiteindelijk wel (been been been been beeeeeeeeeen schop schop schop beeeeeen en zij maar zwiepen met die staart). Toen ze een tik met de zweep kreeg vloog ze er als een idioot vandoor; ook niet helemaal de bedoeling.

dat is dus in eerste instantie wel de bedoeling, ze moet weer voorwaarts gaan voor jouw hulpen. Dus niet meteen stil trekken als ze naar voor schiet. Verder ga ik met schoentje's tips mee.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:29

Het hele probleem kan natuurlijk onstaan zijn door de haken.
Fijn dat het gisteren tenslotte is gelukt ookal ben je er zelf niet helemaal tevreden over.
Misschien is vandaag de zweep al niet meer nodig.
Persoonlijk zou ik even niemand op je paard laten, juist doordat dit misschien frustraties bij jou opwekt en het daar door misschien weer moeilijker word.
Gewoon zelf aan het werk gaan en je zult zien dat het elke dag beter gaat.
Het gaat helemaal goed komen en misschien de volgende keer eerst kijken of je paard niet ergens last van heeft.
Misschien heeft het wel niets te maken met consequent zijn maar met pijn.
Succes!!

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:19

Tja, ik weet dat je het moeilijk vind om de confrontatie aan te gaan, maar ik zou het wel doen. Geef eens een keer een extra ophouding als ze naar binnen valt, en geef een keer een schop als ze na 2 keer drijven niet naar je been luistert. Een flinke tik kan ook geen kwaad. Je moet haar zien te overtuigen dat jij de baas bent.

Mvg, xDarkness .

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:36

ik heb een boek gelezen, paarden liegen nooit van mark rashid, en hier stonden wel een paar oplossingen in voor jou problemen zonder te beginnen 'vechten' met jou paard