Travers in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Travers in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 16:26

Hallo allemaal,

Ik heb wat probleempjes met de travers in draf.
Eerst wat over ons niveau: ik rijd geen wedstrijden en weet daarom ook niet zeker welk niveau ik rijd. Ik probeer wel zo ver mogelijk te komen in de training en heb om de twee weken les. Ik heb een groot kwpn paard dat wat moeilijk bij elkaar te rijden is en die wat moeite heeft met de achterhand.
In stap gaat de travers eigenlijk hartstikke goed, alleen in draf lukt het nog niet. Dan wil ze niet voor mijn been opzij en tegelijkertijd goed gebogen blijven. Ze komt ook erg terug in tempo en is niet meer lekker door de hals. Het lijkt erop dat ze het gewoon erg moeilijk vind maar nogmaals: in stap kan ze dit gewoon goed.
Schouderbinnenwaarts gaat wel gewoon goed in draf en in stap.
Volgens mijn instructrice moest ik dit gewoon veel oefenen en voorlopig nog even blij zijn met de kleine stukjes.
Mijn vraag was nu of jullie dit probleem ook tegen zijn gekomen en hoe jullie daarmee om zijn gegaan, en of jullie nog tips hebben om de travers te verbeteren.

groetjes!

Anoniem

Re: Travers in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:13

Om de achterhand te trainen geef ik eigenlijk de voorkeur aan schouderbinnenwaarts in plaats van travers. Maar zoals je instructrice al zegt, blij zijn met de kleine stukjes. Op den duur begrijpt je paard het echt wel, maar dat heeft even tijd nodig. Zo werk ik aan de lange teugel, mijn pony laat met behoorlijke moeite 3 pasjes galop zien (fel verzameld dat wel, mag niet sneller dan dat ik werkelijk loop). Daar ben ik ook al tevreden mee, want het kómt allemaal echt wel. Paard heeft gewoon tijd nodig. Het feit dat het in stap wel lukt laat zien dat je paard het begrijp maar gewoon wat sterker moet worden. En dat doe je dus door herhalen en blij zijn met de kleine stukjes! :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:47

Idd tevreden zijn met 1 of 2 stapjes, controleer ook je eigen zit, zit je aan de juiste kant , geef je het paard de ruimte om te buigen, hoe doet hij de traver aan de hand?
Dat hij terug komt in tempo is normaal , je zou op het moment dat hij terug komt in tempo terug kunnen gaan naar schouder binnen of in rechtuit buiging.
Of vanuit de volte als je al in buiging zit gelijk travers aannemen.
Je kan ook proberen de schouder naar de hoefslag te duwen met je teugel, vaak komen ze ook dan met de achterkant naar binnenm dat je buiging verliest is heel normaal bij het aanleren, ook al doen ze het in stap goed, hoeft nog niet te betekenen dat het in draf wel gelijk lukt, waarschijnlijk geef je zelf in een hoger tempo ook een andere hulp, b.v meer knijpen in je zit , niet de ruimte geven voor de buiging te veel druk op de teugel, misschien zelfs te veel been waardoor het paard tegen der druk in gaat, je kan het dus beter aan je instructrice vragen , zij kan jou zien rijden en op je fouten wijze, dat is op deze manier moeilijk te controleren.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:50

Ik ben zelf ook bezig met de travers. In de stap gaat het goed, kan mooi de buiging vasthouden, goed de takt en de regelmaat en ook de hoofd-halshouding blijft goed. In draf is dit allemaal een stuk moeilijker.
Van mijn instructrise moet ik Donna in de draf voor ik travers inzet wat dieper instellen, daarnaast moet ik goed vanauit de hoek of wending waaruit ik travers wil rijden de buiging meenemen, aan het eind van de hoek of wending al inzetten. Daarnaast is het belangrijk dat ze eerst goed voor je been opzij gaan, ik mag mijn handen tegelijk wat naar buiten plaatsen en zo met mijn buitenbeen doorkomen. Als ze tegen de hand komt moet ik het negeren en gewoon doorvragen. En tempo proberen te regelen met je binnenbeen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:52

Hoe gaat het wijken en schouderbinnenwaarts?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:01

Heb je haar voldoende op de achterhand lopen?
Laat ze haar schouder voldoende begrenzen?
Is ze voldoende voorwaarts voor je been?
Reageert ze ook vlot op zijwaartse druk van je been?
Je zou een kleine volte kunnen rijden en haar vanuit die volte een paar passen mee de travers in kunnen nemen en na die paar passen weer een kleine volte en dan weer rechtuit.

caneitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:19

Snapt je paard het idee wel? Je kan het ook in stapjes proberen, eerst gewoon de kont naar binnen, geen buiging ed vragen. Als ze dat netjes op 4 sporen doet, kan je je focussen op het netjes in de hals blijven. als ze dat allemaal netjes kan kan je gaan focussen op de buiging en stelling

KimEentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:14

Ben het met je instructeur eens, als je maar niet te zachtaardig bent afentoe dus ook gewoon de grens opzoeken. Maar niet proberen deze teveel te overschrijden want dan vindt je paard het niet meer leuk en gaat hij misschien staken enzo en dat wil je natuurlijk ook niet. Probeer dus ook oefeningen die hier op lijken en wissel veel af. Je kunt dus oefeningen doen als kont naar binnen op de volte, tijdens het wijken schouder meer voor en een beetje in travers naar de kant wijken dus. want daar maak je je paard leniger waar je uiteindelijk het meest aan hebt en waardoor je travers beter gaat. Veel succes!