Moeilijk aanspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lornaaa

Moeilijk aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 12:16

Hallo,

Mijn paard heeft heel veel moeite met het aanspringen in de galop.
Ik probeer wel altijd in de hoek of op de volte aan te springen, maar het gaat heel moeilijk.
Ik heb geleerd aan te springen door door te zitten en je linkerbeeen voor de singel te leggen en je rechterbeen achter de singel.
Maar het gaat nog steeds erg lastig.

Als ze dan na veel moeite in de galop zit begint ze ook heel erg te hangen ipv aan de teugel te lopen, en houdt haar hoofd scheef enzo.

Kan iemand ons hiermee helpen? Alvast bedankt :D

fjordnina

Re: Moeilijk aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:23

Hoe lang is dit dier onder het zadel? Mogelijk moet er in die hoek naar een oorzaak gezocht worden.

Andere mogelijkheid is ook vastzitten in rug/bekken/lendenen waardoor ze moeilijk tot niet de stuwende beweging voor de galop vanuit de achterhand kan maken.

Verder kun je nog denken aan scheef zijn en rijkunstige problemen. Die zijn met goede instructie wel te verhelpen.

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 12:25

fjordnina schreef:
Hoe lang is dit dier onder het zadel? Mogelijk moet er in die hoek naar een oorzaak gezocht worden.

Andere mogelijkheid is ook vastzitten in rug/bekken/lendenen waardoor ze moeilijk tot niet de stuwende beweging voor de galop vanuit de achterhand kan maken.

Verder kun je nog denken aan scheef zijn en rijkunstige problemen. Die zijn met goede instructie wel te verhelpen.

Ze is nu 10, al zeer jong onder het zadel aangezien ze op een manege geboren is en daar denken ze alleen maar aan winst, dus ze is zsm ingereden. Ik gok rond een jaar of 2/3.

Ik ben nu ook weer op zoek naar goede instructie, voor 2 keer in de maand.
Bedankt voor je reactie!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:39

Dan denk ik niet dat het te maken heeft met het zoeken van de balans zoals jonge paarden dat veel hebben.

Ik goed kijken of je met instructie dit op kunt lossen en zo niet even langs een fysio/osteo gaan. Daarnaast zou ik dan even de galop links laten liggen totdat je met instructie aan de slag kunt. Op het moment dat je zelf nog niet ziet/voelt wat het probleem precies is werkt het best demotiverend om dan toch maar te blijven proberen. Dan kun je je beter even op oefeningen in stap en draf richten om daarna met instructie weer wat galopwerk te doen.

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 13:43

fjordnina schreef:
Dan denk ik niet dat het te maken heeft met het zoeken van de balans zoals jonge paarden dat veel hebben.

Ik goed kijken of je met instructie dit op kunt lossen en zo niet even langs een fysio/osteo gaan. Daarnaast zou ik dan even de galop links laten liggen totdat je met instructie aan de slag kunt. Op het moment dat je zelf nog niet ziet/voelt wat het probleem precies is werkt het best demotiverend om dan toch maar te blijven proberen. Dan kun je je beter even op oefeningen in stap en draf richten om daarna met instructie weer wat galopwerk te doen.

Ok dankjewel, ik ga zsm op zoek naar instructie ;)

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:57

Hallo, inderdaad opzoek gaan naar goede instructie. En je schrijft het volgende "linkerbeeen voor de singel te leggen en je rechterbeen achter de singel" , maar dat ligt er maar net aan op welke hand je rijdt.

Het is je binnenbeen op de singel en je buitenbeen achter de singel, dat is de ene keer je rechterbeen en de andere keer je linkerbeen.

Verder is het probleem achter de PC niet op te lossen. Het kunnen veel dingen zijn: is je paard wel voorwaarts genoeg? Is hij in draf ook al goed aan aan het been? Zo niet, dan kun je galop wel vergeten. Ben je duidelijk en consequent met je hulpen? Etc, etc.Inderdaan op zoek gaan naar goede instructie.

Succes

Huppelkut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:06

kan ie het bij de longe wel?

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 20:11

Huppelkut schreef:
kan ie het bij de longe wel?

longeren doet ze sowieso heel moeilijk aangezien ze op de manege geleased werd door een kind dat haar helemaal verrot sloeg als ze niet liep (vandaar misschien de moeilijke galop?) dus ze heeft een nogal grote angst voor zo'n grote zweep. Maar zonder longeerzweep loopt ze helemaal niet. :P

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 20:12

anonymous1 schreef:
Hallo, inderdaad opzoek gaan naar goede instructie. En je schrijft het volgende "linkerbeeen voor de singel te leggen en je rechterbeen achter de singel" , maar dat ligt er maar net aan op welke hand je rijdt.

Het is je binnenbeen op de singel en je buitenbeen achter de singel, dat is de ene keer je rechterbeen en de andere keer je linkerbeen.

Verder is het probleem achter de PC niet op te lossen. Het kunnen veel dingen zijn: is je paard wel voorwaarts genoeg? Is hij in draf ook al goed aan aan het been? Zo niet, dan kun je galop wel vergeten. Ben je duidelijk en consequent met je hulpen? Etc, etc.Inderdaan op zoek gaan naar goede instructie.

Succes

Ja ik bedoel natuurlijk binnen en buiten ipv links en rechts. :o
Ik zal eens kijken of ik een stuk kan filmen? Misschien dat dathelpt ;)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:16

weet niet of je t al weet maar t is voor een paard eenvoudiger om aan te springen wanneer t binnenachterbeen naar voren komt (op dat moment de galop hulp geven) en niet je binnenbeen voor de singel maar op de singel (mag zelf nog heel iets terug liggen, ligt aan je beenligging) idd buitenbeen achter de singel en met je binnenbeen druk je dr in de galop..

maar ja, t makkelijkste is gewoon hier aan werken met een instructeur.

succes!!

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 07:18

newmom schreef:
weet niet of je t al weet maar t is voor een paard eenvoudiger om aan te springen wanneer t binnenachterbeen naar voren komt (op dat moment de galop hulp geven) en niet je binnenbeen voor de singel maar op de singel (mag zelf nog heel iets terug liggen, ligt aan je beenligging) idd buitenbeen achter de singel en met je binnenbeen druk je dr in de galop..

maar ja, t makkelijkste is gewoon hier aan werken met een instructeur.

succes!!

Ja dat snap ik, maar dat is gewoon erg moeilijk voor haar :P

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 08:48

volgens mij snaptje je dat niet want je schreef vóór de singel...
;)
en er zijn ook erg weinig meiden die weten dat je de hulp pas moet geven als t binnenachterbeen naar voren treedt.. en dan is er weinig moeilijks meer aan voor je paard, als je maar de juiste hulp geeft.. tenzij je paard pas onder t zadel is of totaal niet in de galop gereden oid.
iig succes ermee, enneh, instructeur zoeken he?!! word t zoveel makkelijker van!! :)

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:34

binnebeen op je singel en buitenbeen achetr je singel.
ga anders oefenne met je insturteur

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:07

een keer een balkje neerleggen in de bak en op het moment dat hij erover moet de boven beschreven hulp geven wil ook nog wel eens helpen