aanspringen in galop dan geef je bok of staat stil en bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje2

aanspringen in galop dan geef je bok of staat stil en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:22

Hoi
Zo als de titel al zegt mijn paard bokt in galop

Hij staat stil en bokt ook paar keer met oren plat hij stond toen stil beet in me laars ook nog is hoe krijg je het voor mekaar :+

Ik heb hem wel duidelijk gemaat dat dat niet mag wel gewoon op normale manier

Hij doet dit ook aan de longeerlijn

Ik heb er iemand bij gehad hij heeft geen last van ze rug zadel past goed hier heeft de zadelmaker nageken

graag heb ik tips wat ik hier aan kan doen hou wel het normaal graag hij is zelf erg dominant maar hij weet dat ik de baas ben dus het is geen strijd van wie is de baas dat ben ik gewoon dat weet hij ook legt zig hier ook bij neer

even voor de duidelijk heid paard bokt niet omdat die pijn heeft hij doet dit meerder keren achter mekaar maar ik kan ze goed uitzitten :o

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 22:06

helemaal niemand die iets weet ???????????????????

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:29

Wat je beschrijft klinkt wel als pijn, maar dat is zo vanuit de computer niet te zeggen.

Als mijn paard dit zou doen zou ik aan pijn denken, niet alleen de rug kan pijn doen maar ook de nek, achterhand, ingewanden etc.
Ik heb bijvoorbeeld een merrie gekend die bleef maar bokken rennen agressie vertonen en niets regulier mocht baten, ze bleek naar holistische onderzoek een afwijking te hebben in haar maag, nieren en lever waardoor ze erg veel pijn had. Ze heeft natuurlijke medicatie gehad en knapte naar 2 maand al erg op. Haar pijn werd niet opgemerkt door reguliere da en zadelmaker etc

Laat je paard gerust dus eens nakijken door holistisch arts of andere pas als je echt al het lichamelijke hebt weggestreept kun je kijken naar gedragsafwijkingen waardoor je paard zich zo gedraagd.

Succes met je paard :)

Sette

Re: aanspringen in galop dan geef je bok of staat stil en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:37

Dat is ook mijn eerste gedachte, paard geeft pijn aan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:50

Ja pijn is ook mijn eerste gedachten.
Rugpijn kan ook ergens anders door komen dan het zadel, misschien rij je hem verkeerd, teveel druk waardoor hij gaat bokken en zegt dat jij de gene ben die fout bezig is.
Luister naar je paard als hij gaat bokken ben je te ver gegaan, hoe oud is het paard, loopt hij wel goed in balans, hoe is jou zit enz enz.
Hoe lang geleden is de zadel maker geweest , laat anders een andere komen, ook zadelmakers zien niet alles en maken soms grove fouten.
Ga de oorzaak zoeken waarom hij bokt en wat ik al zei die ligt 9 van de 10 x ook vaak bij de ruiter.

Ik zou als je pijn en een niet passend zadel is uit gesloten echt de oorzaak bij jezelf zoeken, want een paard bokt echt niet zomaar.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 08:55

Hij heeft geen pijn of wat dan ook hij doet dit bij elke ruiter ;) aan de longeerlijn ook dan zit ook geen ruiter op
graag alleen tips van als je hier zelf ervaring mee hebt geen dingen roepen van dat hij pijn heeft want dat heeft hij niet
dit heb ik pas uitlaten zoeken daarom plaats ik dit topic ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:03

Dan is het toch de onervaren ruiter die niet weet met een dominant paard om te gaan, neem eens wat lessen in los en grondwerk, zodat je weet hoe je een paar begeleid en rijd zonder dat hij daar voor hoeft te bokken.
Werk aan de techniek en weet waarom je dat moet doen, bokken geeft altijd iets aan, te veel druk, toch pijn noem maar op, ga daar eerst eens naar zoeken en ik zou er dan toch ook nog een keer een deskundige naar laten kijken.
En als alles goed is dan nogmaals de fout bij jezelf zoeken en les nemen en misschien met meer geduld rijden en de galop even vergeten en het paard gaan rechtrichten in stap en draf en de zijgangen aanleren, vanuit de travers dan gaan aanspringen in galop zodat het achterbeen al draagt enz enz
Dus werken aan een goeie basis die er nu niet is , zeker als het paard niks mankeert.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 09:09

Omdat het paard het aan de longeerlijn zonder ruiter ook doet wil nog niet zeggen dat het geen pijn kan zijn hoor.
Paarden die gaan protesteren om te galoperen zowel met als zonder ruiter hebben pijn. Welke kant is de moeilijke kant? Of heeft het paard het op beide zijde?
Ga zoeken naar de oorzaak en ga niet doorzetten, paard liegt niet. Lees de paardentaal.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 09:29

hij vind het werken super leuk
hij is ook erg heet en fris altijd hij doet dit maar op 1 kant

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 10:24

Hij heeft geen pijn want hij zo fris als die maar kan zijn
heeft heel veel plezier in het rijden

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:28

pluisje2 schreef:
hij vind het werken super leuk
hij is ook erg heet en fris altijd hij doet dit maar op 1 kant

hoe bedoel je dit? alleen linksom of rechtsom?
Misschien toch een fysio of een masseur laten komen.

Ook ga ik mee met het advies van grondwerken.
Wandel je wel met hem? zoja hoe gaat dat?

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 10:30

hij is braaf met wandelen hij vind het ook wel leuk
grondwerk vind hij egt niks aan word hier ook vervelend van
Laatst bijgewerkt door pluisje2 op 09-03-10 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:30

pluisje2 schreef:
Hij heeft geen pijn want hij zo fris als die maar kan zijn
heeft heel veel plezier in het rijden

Nee dat heeft hij niet. Anders bokt hij niet zo. Ook onbelast aan de longe kan een paard veel pijn hebben.
Je vraagt advies, dat krijg je. En uit ervaring (!), want daar vroeg je om, kan ik zeggen dat dit soort reacties uit pijn/onvrede komt.
Je hebt m na laten kijken? Kijk eens verder.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:33

Als hij inderdaad braaf is met wandelen dan zou ik toch verder kijken dan alleen naar de rug. Want dan klopt er iets niet.
Wandel je trouwens met halster of hoofdstel. En longeren?
Als hij niet bokt en trekt aan de hand maar wel met longeren (1 kant op lopen dus last heeft van die ene slechte kant) of met rijden klopt er iets echt niet.
Misschien heeft hij wel last van zijn tanden.
Last van zijn nek, knopen in de spieren.
Ik hoop dat je het vind want zoja heb je na de behandelingen je super paard weer terug.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 10:41

jessiesand schreef:
Als hij inderdaad braaf is met wandelen dan zou ik toch verder kijken dan alleen naar de rug. Want dan klopt er iets niet.
Wandel je trouwens met halster of hoofdstel. En longeren?
Als hij niet bokt en trekt aan de hand maar wel met longeren (1 kant op lopen dus last heeft van die ene slechte kant) of met rijden klopt er iets echt niet.
Misschien heeft hij wel last van zijn tanden.
Last van zijn nek, knopen in de spieren.
Ik hoop dat je het vind want zoja heb je na de behandelingen je super paard weer terug.

ik wandel met hoofdstel en met halster hankt er beetjuh vanaf wat ik zelf wil
met longeren is die lui egt raar want onder het zadel is die altijd lekker fris naar de tandaarts is die 3 weken trug geweest

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:43

pluisje2 schreef:
hij is braaf met wandelen hij vind het ook wel leuk
grondwerk vind hij egt niks aan word hier ook vervelend van

Dat is onzin, waarschijnlijk ben jij niet bekent met grondwerk.

Een paard word niet vervelend als je op de juiste manier het grondwerk doet en de juiste hulpen kan geven en je als leider gedraagt.

Maar heb het idee dat jij hier niet verder komt, want je neemt niks aan van de adviezen die je vettelt worden , je weet het zelf beter , dus waarom vraag je hier dan om advies??
Mijn advies is , leer rijden en longeren en een leider zijn op een eerlijke manier, denk dat je daar verder mee komt.
Maar nogmaals sluit pijn uit.

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 10:46

ik zou dan een fysio naar hem laten kijken.

Ik heb hier zelf een paard staan die 1 kant niet op wilde , ze gingen ook bokken en staken vooral in de galop en ook met aangalloperen.

Zij bleek een blokkade in de schouder te hebben is behandeld door een fysio en nu nooit meer iets aan t handje.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 10:57

midgie mijn paard vind grondwerk niet leuk daar mee klaar ik ken mijn paard beter dan jou
jij zegt dingen lui achter je computer dat ik niet bekent ben met grondwerk ben ik wel
hij loopt zo als hond achter me aan maar hij vind er niks aan in de zin van dat hij liever gaat rijden ;)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:11

Tja dat is het probleem,paarden kunnen niks vertellen he waar ze last van hebben,verbaal dan,maar als hij het alleen maar aan 1 kant doet,dan denk ik toch dat er een probleem ergens in zijn lijf zit.

Uit ervaring spreek ik zelf dat mijn paard ongeveer 2 jaar geleden zomaar ineens begon te bokken uit het niks,echt rodeo dus....nou lag er bijna af en toen mevrouw klaar was heb ik haar even duidelijk willen maken dat ik daar niet van gediend was(omdat ik dacht dat het puberen was)nou en toen begon ze aan haar tweede boksessie.

Toen ze daarmee klaar was en wonder boven wonder ik zat er nog op.....bedacht ik me,dit is niks voor haar dit hoort niet bij haar karakter en heb toen de Belgische sportarts "Dimitri" die bij Jan Mertens in de praktijk zit erbij gehaald en die heeft haar rug behandeld en ben ik opzoek gegaan naar een zadelmaker die aan huis kwam en die heeft geconstateerd dat de tussenruimtes van de kussens van mijn zadel te nauw geworden waren omdat mijn paard wat breder geworden was en dus haar rugwervels en de zenuwen ertussen afknelde.
Dus een ander zadel gekocht en geen probleem meer sindsdien.

Wil niet zeggen dat hetzelfde met jou paard aan de hand is maar er zit wel ergens een blokkade denk ik,zeker omdat je zegt dat hij het maar aan 1 kant doet en eigenlijk een lief en werkwillig karakter heeft,wat mijn paard dus ook heeft en ze dus aangeven dat er iets niet goed zit.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:08

Pluisje, ik vind je nogal penetrant overkomen.

Je plaats dit met verzoek om advies, vervolgens krijg je advies en slaat dat vervolgens in de wind, omdat het niet het antwoord is dat je wilt horen...

Paarden bokken niet zomaar. Het is OF een dominantie probleem, in dat geval zul je toch echt hard aan het werk moeten gaan met jezelf, OF het is een pijn-impuls.
Doe je paard een plezier en laat dat eerst uitzoeken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:12

Het hoeft niet in de rug te zitten, het kan ook in het lumbaal gebied zitten (bekken e.d)
Kan je paard zijn achterhand er wel goed onder zetten om in galop aan te kunnen springen?

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 12:16

pluisje2 schreef:
midgie mijn paard vind grondwerk niet leuk daar mee klaar ik ken mijn paard beter dan jou
jij zegt dingen lui achter je computer dat ik niet bekent ben met grondwerk ben ik wel
hij loopt zo als hond achter me aan maar hij vind er niks aan in de zin van dat hij liever gaat rijden ;)

Je vraagd op advies maar zelf heb je je conclusie al klaar liggen?

In mijn ogen kan dit alleen maar pijn betekenen. Mijn paard wil opeens niet meer rechtsom in de bak daar komt donderdag een osteopaat bij om volledig na te kijken.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:15

een paard op de manege had dit bokprobleem ook

als je wilt galopperen, eerst goed doorrijden in draf en dan galop proberen

misschien dat dit helpt

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:30

Ik zou er een osteopaat naar laten kijken, dan weet je in elk geval zeker dat je paard geen problemen id rug/bekken/ lendenen heeft. Bij mijn paardje bleek er toch wat te zitten, dit heeft ze gemanipuleerd en daarna had ik gewoon een ander dier!