Moeite met druk en lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skotti

Moeite met druk en lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:14

Hallo Allemaal,

Beetje een onhandige titel omdat ik niet zo goed weet hoe ik het in het kort moet typen.
Ik heb een ijslander ruin en hij word deze maand 9. Skotti heb ik ingereden toen hij 5 was.
Het een een hele stijve vijfganger en kon niet draven onder het zadel. Met moeite heb ik hem in een jaar
leren draven.
Waar ik nu heel erg tegen aan loop is. Als ik maar iets druk neem of teugel aanneem dan drukt hij zijn rug weg en
loopt hij gewoon onder mij uit. Ook stoppen is dan eigenlijk not done.
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik zet hem eigenlijk altijd dan op een volte zodat hij wel moet buigen. Maar dat werkt helaas niet altijd.

Ik heb ook al een aantal keer een topic geopend over het lichtrijden, ik heb moeite om (tegen de klok in) op mijn goede been licht te rijden.
Hij gooit me dan altijd op het andere been of gaat sweinen. Hoe kan ik hem hier meer mee ondersteunen?

Ik heb elke week dressuurles maar wil graag ook wat anders proberen.

Groetjes Nicole

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:18

Weet niet of je het hebt, maar een filmpje??
Ik denk eigenlijk dat jou ijsje de rug niet gebruikt en daardoor zo kort en scheef loopt.
Heb je hem wel eens laten behandelen door een goede osteopaat?? Ik zeg niet dat dat nu direkt al je problemen oplost, maar een goede kan jou wel vertellen of de rug vast zit en misschien een start maken met het loswerken daarvan.

Skotti

Re: Moeite met druk en lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 21:30

Nee helaas geen filmpjes. Misschien ik wel iemand vragen of ze dat willen doen.
Nou het vreemde is juist (daar heb ik vandaag goed op gelet);. Hij loopt eigenlijk niet scheef en stapt echt een ruime hoef over.
Hij is vorig jaar 3 keer behandeld bij de osteo, en de planning is om hem binnenkort even weer te laten checken.
Verder heb ik ook een goed passend zadel en is ook de tandarts vorig jaar nog geweest. Dus kan durf ik ook uit te sluiten.
Bedankt voor het mee denken.

midgie

Re: Moeite met druk en lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:57

Vorig jaar de tandarts, dat is al best lang geleden, vooral als het januari vorig jaar is.

Hij rent weg voor de druk zeg je , hoeveel druk geef je dan??
Misschien wel te veel druk, zodat hij voor misschien wel pijn weg rent??
Ik zou recht richt oefeningen gaan doen zodat je echt zijn spieren gaat trainen.
Jij hebt ook een aantal probleempjes geef je aan , b.v het lichtrijden, dan gooit hij je naar 1 kant, dus het dier loopt dan niet in balans en is dus scheef. dus daar moet je eigenlijk in je lessen aandacht voor vragen, vraag je juf je rechtricht oefeningen uit te leggen zodat je daar mee aan de gang kan gaan en ook belangrijk laat ze er bij vertellen waarom je die moet doen.