wat is nu 'de' correcte ruiterhouding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

wat is nu 'de' correcte ruiterhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:04

Naar aanleiding van 't feit dat ik vanmorgen les kreeg van m'n 'hostmam' (zij is rij-instructrice) en ze opeens zij dat m'n houding harstikke verkeerd was en me in een hele andere houding 'stak' waarbij ik echt helemaal niet ontspannen was etc en ik me ronduit onprettig voelde. Vraag ik me nu af wat 'de' correcte houding is gezien ik er desondanks wel van overtuigd ben dat ik gewoon een correcte houding heb. Dit is toch hoe ik 't van 'mijn' instructrice heb geleerd die jarenlang ervaring heeft en de nodige diploma's :j

Hiermee bedoel ik ook beenhouding en waar de voet in de beugel hoort etc.

Heb al heel bokt en google afgezocht, maar 'de' correcte ruiterhouding niet kunnen vinden.

Alvast bedankt!

edit: ik bedoel gewoon engels dressuur :j
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 07-03-10 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mirkip

Re: wat is nu 'de' correcte ruiterhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:29

Bedoel je dan de ruiterhouding volgens:
- engelse dressuur
- western
- centered riding
- ála hempfling
- ála parelli
...etc.. etc.. etc...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:35

euhm, engels :j

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:38

Al mijn instructrices heben me ook altijd geleerd rechtop en handen rechtop, en toch heb ik er nog altijd moeite mee ;) Dus dat zegt niets.

Ik denk dat je hier beter iets van een plaatje bij kan zetten als je wilt weten of je eigen houding goed is. :) En vergeet niet, zoals het op het ene paard voelt en gaat kan op een ander paard weer anders zijn. Houding en it is ongelooflijk moeilijk, dus de kans is zeker wel aanwezig dat je zelf gespannen zit o.i.d.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:40

mirkip schreef:
Bedoel je dan de ruiterhouding volgens:
- engelse dressuur
- western
- centered riding
- ála hempfling
- ála parelli
...etc.. etc.. etc...

Horen die niet allemaal hetzelfde te zijn?
Er was een tijd geleden een artikel in de bit geloof ik over bv western zit vs dressuur vs ijslandse zit
En bij de optimale zit waren deze 3 gelijk dacht ik :D

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:40

ben ook wel benieuwd, wat elke instructeur wil iets anders zien.

Ik rij jonge paarden in training anders, dan ervaren paarden in de proef..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:44

Ik vond dit op internet

Citaat:
Houding en zit

20-10-2007

Een goede houding en zit moet aan meerdere voorwaarden voldoen. De twee belangrijkste zijn:

1. Het hoofd van de ruiter moet zich loodrecht boven het zwaartepunt van de ruiter bevinden en het zwaartepunt moet zich loodrecht boven de voeten bevinden. Waarbij het zwaartepunt van (het lichaam van) de ruiter zich zo’n drie centimeter onder en achter zijn navel bevindt. Een goede houding betekent dus dat je als het ware een verticale rechte lijn kunt trekken vanaf de oren door de heupen naar de hakken van de ruiter.

Houding en zit
Een verticale lijn hoofd-heup-hak tijdens de galop met Sunshine v. Flemmingh v.m. Udonis.

2. Een goede houding en zit vereist spierspanning want het is een actieve manier van rijden. Vaak wordt de nadruk gelegd op ontspannen zitten, maar dat betekent helaas dat mensen vaak uitgezakt en daardoor (zeker in de draf en galop) onrustig in het zadel zitten. Met als gevolg dat ze ‘achter de bewegingen’ van het paard komen - de bewegingen van het paard niet volgen. Daardoor verstoor je de balans van het paard, doordat hij niet op zijn natuurlijke manier kan bewegen.

Terzijde: de spierkracht die nodig is voor deze - juiste - houding wordt ook wel vormspanning genoemd, een term uit de turnwereld. Het is het bewust handhaven van een bepaalde houding met een minimum aan spierkracht en energie. Waarbij duidelijk zal zijn dat het rijden van een uitgestrekte draf aanzienlijk meer spierkracht eist dan een verzamelde stap.

bron: http://www.dressuurtotaal.nl/?cat=10

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:44

nouja, wat zij me vertelde was, been naar achter leggen en bovenbeen tegen het zadel 'rollen/drukken' en 'op je knie' omhoog komen en je beugel bij de bal van je voet te houden en niet bij je tenen.

Nou wat ik sowieso doe is de beugel zo'n beetje bij m'n tenen en m'n been praktisch recht onder m'n eigen lichaam. en m'n beugels minimaal 2 gaten langer als ik nu had want ik had nu echt 't idee alsof ik m'n knieen zo'n beetje in m'n neus had zitten en daarbij was 't een dressuurzadel, dus dan 'moet' 't lang(er). Dat is tenminste wat m'n instructrice me vertelde.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:46

Maartje1990 schreef:
nouja, wat zij me vertelde was, been naar achter leggen en bovenbeen tegen het zadel 'rollen/drukken' en 'op je knie' omhoog komen en je beugel bij de bal van je voet te houden en niet bij je tenen.

Nou wat ik sowieso doe is de beugel zo'n beetje bij m'n tenen en m'n been praktisch recht onder m'n eigen lichaam. en m'n beugels minimaal 2 gaten langer als ik nu had want ik had nu echt 't idee alsof ik m'n knieen zo'n beetje in m'n neus had zitten en daarbij was 't een dressuurzadel, dus dan 'moet' 't lang(er). Dat is tenminste wat m'n instructrice me vertelde.

Nu moet ik toch bekennen dat die bovenste mij toch ook vaak is verteld ;)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:47

Hmm ik heb van de fnrs een handleiding gekregen met daarin alles uitgelegd, maar die ligt op de manege. Ik weet het wel maar ben te lui om het op te typen.

edit: wat je daar schrijft klopt trouwens wel. Dat het voor jou raar voelt betekent niet dat het raar is.
Laatst bijgewerkt door _Natasja_ op 07-03-10 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:47

ja, maar toch niet zo ver naar achter dat 't niet meer recht onder je lichaam zit en je dus als ware vooroverkuukelt?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:48

Jouw schouder / heup / hak moeten 1 verticale lijn zijn

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:49

Maartje1990 schreef:

In hoeverre bedoel je je been naar achter leggen?

Mij is altijd verteld, dat je oren, schouders, heup, en achterkant van je hak op 1 lijn onder elkaar moeten liggen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:50

Heb je een foto van jezelf in het zadel?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 20:57

hmm, van een hele tijd terug toen ik er als een plumpudding bij zat omdat 't niet om m'n houding ging :')

http://img231.imageshack.us/img231/6498/dsc01383iu7.jpg

het ging om 't feit dat ik ging collecteren te paard voor de kankerbestrijding (is zo'n 2 jaar geleden)

en niet van de zijkant.... dus moeilijk om sowieso een houding te beoordelen :Y)

en met been naar achter leggen bedoel voorbij m'n lichaam.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:07

Je hebt jezelf tijdens de les van vanmorgen ook terug gezien op foto/ film? Of jezelf volcontinu in een spiegel kunnen controleren?

Ik denk eigenlijk dat het meer miscommunicatie is. Misschien is jouw houding wel niet zo correct als je zelf denkt. En mogelijk bedoelt je hostess maar een kleine centimeter je been te verleggen of je been er op die manier meer aan te houden, wat voor jouw heel anders aanvoelt of overkomt..

Is zij trouwens meer gericht op de springsport? (even uit nieuwsgierigheid)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:12

Ik wil je twee boekentips geven: de boeken van Centered Riding en Basis Rijkunst (Anne Muller).
Zal je wel wat aan hebben. :)

Dit is ook een leuke: http://spirithorses.be/zitles.html
Beschrijft niet per sé 'de houding' maar wel correct rijden imo.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:12

ze heeft wel 2 foto's gemaakt. En ze heeft zelf m'n been naar achter gelegd. Verder hingen er geen spiegels oid.

Mij hoor je trouwens ook zeker niet zeggen dat ik denk dat mijn houding 'perfect' is hoor zeker niet. Maar ik denk niet dat er zoveel aan schort.

Geen idee of ze meer gericht is op springsport oid.

Ik heb trouwens ook m'n eigen instructrice even een bericht gestuurd, zij weet 't beste van iedereen hoe ik rijd namelijk :j

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:15

Maartje1990 schreef:
hmm, van een hele tijd terug toen ik er als een plumpudding bij zat omdat 't niet om m'n houding ging :')

http://img231.imageshack.us/img231/6498/dsc01383iu7.jpg

het ging om 't feit dat ik ging collecteren te paard voor de kankerbestrijding (is zo'n 2 jaar geleden)

en niet van de zijkant.... dus moeilijk om sowieso een houding te beoordelen :Y)

en met been naar achter leggen bedoel voorbij m'n lichaam.

Ik heb even een willekeurig paard van google gepakt, en even mijn tekenkunsten erop losgelaten :Y)
Afbeelding

Ik 'doe-meestal-een-poging' om deze richtlijn aan te houden. Ik bedoel dus met de beenligging, dat de achterkant van je hakken precies onder je oor, schouders en heup, op 1 lijn liggen.

Verder dat van je elleboog naar je hand, dezelfde lijn moet zijn, naar het bit in de hoekmond van je pony. Op 1 lijn dus.

Zo denk ik tenminste.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:28

Ah, ik kwam dit filmpje zonet tegen, dit ondersteund mijn misschien ietwat onduidelijke beschrijving!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:32

ik vond 'm redelijk duidelijk en dat weet ik ook wel opzich :j

maargoed, hoe hou je dan je voet in de beugel?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:38

Leuk topic, ik doe het ook altijd fout.

Wat ik so far wel weet, is dat een goede zit veel van binnenuit komt, je kan nog zoveel dingen proberen, maar als het van binnen niet goed zit, wil het niet.

Ga dit even volgen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 22:16

oef, heb net een filmpje van mezelf gezien van een halfjaar terug, op een eigenlijk veels te kleine pony (de shetlander op m'n ava) en daar zit ik wel echt om te huilen (geen idee of dat komt door dat die zo klein is/ik niet m'n best doe goed te zitten of dus gewoon slecht zit) ..... zie ik nu, vraag me nu echt af of ik inderdaad zo beroerd zit!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:35

Laat je niets zo van de wijs brengen; dat hoeft helemaal niet. ;)

Je bent er mee bezig, en da's toch prima? Niemand is volleerd. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 22:39

nouja, het filmpje is in totaal nog geen minuut lang, het was een simpel buitenritje in 't bos en ik ben niet eens de 'hele' minuut te zien. Dus dat is ook al 'moeilijk' oordelen. Wacht 't antwoord van m'n instructrice gewoon even af :j

maar vind 't desondanks niet erg om nog reacties te krijgen :j

want zit nu wel te twijfelen over hoe je je voet in de beugel moet houden....