Hoe training aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Hoe training aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 19:12

Hallo bokkers!
Ik heb een vraag, over hou ik met mijn pony moet gaan trainen, ik bedoel hiermee onder het zadel.
Hetis nog een jonge pony, van 3,5. Het is een fjord, maar met het nodige pit.
Zeker geen slomerd..
Hij kent de gewone hulpen, en donderdag heb ik ook al een aantal sprongetjes gemaakt. Dat vond hij super leuk!
Het lijkt me leuk om zowel met dressuur oefeningen, als met springen te gaan trainen. Helaas zijn wij niet in bezit van een bak, dus moeten wij de wei gebruiken, en als het erg blubbeig is, is dat dus niet mogelijk.
Gelukkig kunnen we van de zomer lekker aan het werk, maar nu zit ik dus met het 'probleem', hoe moet ik het trainen aan gaan pakken.

Als we gaan rijden is hij erg fris, hij probeert telkens er vandoor te gaan etc.. maar met veel moeite lukt het me hem in te houden :) :o

Alleen wanneer ik wil aandraven gaat hij gewoon zo snel, dat hij soms over zijn eigen benen heen struikeld. ik probeer hem zo goed mogelijk in te houden, maar het is gewoon erg lastig nog.

Meestal is hij na een kwartiertje wel rustig, alleen is er nog een probleem, hij kan niet rijden als er geen andere pony is, hij is gewoon echt niet te houden, en probeert er dan telkens in (ren)galop van door te gaan.

Tot nu toe hebben we telkens een andere pony er bij gezet, maar dit kan niet altijd zo blijven..
Hebben jullie tips, over een aantal van deze problemen??

Alvast bedankt!

daffie1986

Re: Hoe training aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:32

Als je er geen verstand van hebt iemand zoeken met verstand die je erbij helpt. Zoeizo vind ik die leeftijd te jong om een springtraining te gaan geven, een pony/paard is pas klaar voor springwerk op laag niveau als hij tenminste 4 jaar is.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:52

Omdat dit topic beter op RT past verplaats ik het van TAO naar RT-P

kimm_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:36

misschien kan je de wei in 2 en delen en dan in de ene helft die ene pony zetten en in de ander rijden zo is die wel bij een pony in de buurt. En ik zou als ik jou was zowieso eerst beginnen met dressur rijden, want soms heb je dat ook wel is nodig met springen en daar is hij nog best jong voor.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:08

kimm_twinkel schreef:
En ik zou als ik jou was zowieso eerst beginnen met dressur rijden, want soms heb je dat ook wel is nodig met springen en daar is hij nog best jong voor.

Dressuur heb je niet soms nodig bij springen, maar altijd! Ik zou als ik jou was iemand zoeken die je kan begeleiden. Het is een jonge pony die je zo verpest hebt als je het nu niet goed aanleert. Zoek iemand die jou les kan geven. Diegene kan jou dan ook vertellen hoe je moet gaan trainen.

Springen zou ik nog maar even achterwege laten. En zorg dat de pony verder genoeg buiten staat om zijn energie kwijt te raken.