2 weken geleden kocht ik sporen die wat langer zijn dan die ik had. En er zit aan het einde een klein wieltje aan. Mijn paard is erg groot en neemt soms de achterhand niet mee. 2 weken heb ik deze sporen van iemand mogen proberen, dat ging steeds goed. De afgelopen 2 weken heb ik ze 4 keer omgehad, vandaag begon hij te bokken en in galop kreeg ik hem bijna niet meer terug in draf. Nadat ik de sporen af had gedaan was hij nog erg onrustig. Is dit uitproberen of te felle reactie op de sporen? graag hoor ik jullie ervaringen!
Omdat hij soms erg traag is, zijn achterhand niet goed meeneemt.De andere keren reageerde hij redelijk goed.
rii1993
Geplaatst: 06-03-10 18:04
ik rijd zelf niet met sporen. Maar mijn vorige verzorgpaard (fries) die was niet vooruit te branden. toen had ik ook sporen gekocht (de kleinste). in het begin reageerde ze erg goed. maar na een paard keer werd ze nijdig en stopte ze niet meer met rennen. Ik denk dat die sporen gewoon een soort irritatie veroorzaken op de plekjes waar je het meest aandrijft. Mischien moet je eens een tijdje weer zonder sporen proberen?
Ik zou ze afgooien en je paard voorwaarts maken aan je been. Dus gewoon veel (schijn)overgangen rijden en tempowisselingen. Lekker links en rechtsom sturen en hem lekker losmaken.
HuppeltjeZ
Geplaatst: 06-03-10 20:05
Bellatrix schreef:
Ik zou ze afgooien en je paard voorwaarts maken aan je been. Dus gewoon veel (schijn)overgangen rijden en tempowisselingen. Lekker links en rechtsom sturen en hem lekker losmaken.
Als een paard bokt op jou sporen heb je ze te streng gebruikt, het ene paard pikt dit en het andere niet, geef ze eens ongelijk. Leer eerst je paard eens goed rijden zonder sporen en daarna voor de verfijning kun je een spoortje gebruiken. Sporen zijn niet voor het tempo. Ga aan de gang met het rechtrichten en hou ook rekening met het basis tempo van het paard, ga daar eens aan werken. weet ook wat het verschil tussen voorwaarts en tempo.
Mijn paard heb ik 4 jaar zonder sporen gereden, en zeker bij hem helpt een spoortje voor het tempo. Ik ga ze nu in de les gebruiken zodat ik zeker weet dat ik ze goed gebruik.
allereerst zijn sporen niet om het tempo te bepalen maar om de hulpen te verfijnen. jou manier om de sporen te gebruiken is dus geen goede manier. ook in de les zul je ze dus niet goed kunnen gebruiken omdat ze voor jou doeleinde niet geschikt zijn.
ik zou allereerst beginnen je paardje goed laten laten reageren op jou been. hij moet door kuit druk als ware naar voren kunnen schieten en door jou zit weer langzamer moeten kunnen gaan. schijn overgangen zijn daar erg handig voor laat hem vanuit de galop terug zakken naar de draf maar voorkom dat hij in de draf gaat door je kuit weer aan te leggen en hem door te rijden in de galop. dit kun je ook doen van draf naar stap en van stap naar draf en dan draf naar galop.