Op de voorhand lopen, struikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

locorette

Op de voorhand lopen, struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 16:43

Hoi :)

Mijn paard struikeld nogal snel. Heeft hij eigenlijk altijd al gehad en het maakt eigenlijk niet zo heel erg veel wat hij doet. Of het nu op een zandweg is of op een verharde weg, hij struikeld. Een mede-bokker vertelde mij dat hij erg op de voorhand kon lopen. Ik rijd wel vaak overgangen met hem, maar dat helpt niet. Nu ik er trouwens over nadenk, hij loopt de laatste tijd wel vaker op de voorhand, maar hiervoor had ik daar geen last van en struikelde hij alsnog.

Als iemand hier tips voor heeft graag :) Maar ik kan hem niet meer super actief vooruit krijgen aangezien hij liever lui dan moe is en zijn leeftijd speelt ook een kleine rol [binnenkort 21]

Alvast bedantk!

garny95

Re: Op de voorhand lopen, struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:28

let ook goed op je eigen houding, kijk je naar beneden of zit je naar voren ? ligt je zadel misschien teveel naar voren ? Hangt hij in je teugels ? Daar zou je zelf nog wat mee kunnen.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 18:43

Zover ik weet kan het daar niet aan liggen. Tenmenste ik kijk volgens mijn vriendin niet naar beneden en ik zit normaal in het zadel.
Hij hangt wel heel erg aan de teugels in draf en galop.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:47

idd zelf goed in balans zitten, wat ook goed helpt is balkjes lopen aan de hand. Hierdoor wordt hij bewuster van zijn benen en leert ze goed op te tillen. Is ook leuk voor de afwisseling, ;)

Lisa_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:02

mijn paard struikelde eest ook vaak (is 19) veel overgangen gereden en het paard oplaten letten en nu is het weg

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:08

laat er eens een dierenarts naar kijken?
het zou zo maar kunnen dat hij artrose heeft en verrekt van de pijn.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:11

Jakkie, bijna 21 jaar, en erg op de voorhand lopen. Is hij van achteren nog wel goed? En jij denkt liever lui dan moe, maar een paard met pijn, die is ook niet meer vooruit te branden.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 11:34

Nee hij is nooit snel geweest. Ze hebben ook al een keer een dierenarts laten komen een aantal jaar geleden maar daar was ook niks uitgebleken. En hij loopt wel altijd met zijn oren naar voren en je merkt wel dat hij plezier heeft maar dat struikelen maakt het voor hem ook weer moeilijker. Het is trouwens ook niet echt een ras dat super snel is. Hij is een kruising trekpaard. Waarschijnlijk is hij gekruist met een fries ;)
En als hij ergens last van heeft dan geeft hij dat aan. Maar opzich is er niks veranderd aan zijn gedrag enz. hij wil wel graag werken maar hij kan gewoon niet zoveel meer en dat respecteer ik dus ga ik hem niet alleen maar vooruit schoppen maar laat ik hem meer op zijn eigen tempo lopen. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:28

Mijn paard heeft deze neiging ook. Wat blijkt: hij is niet heel erg dressuurmatig gereden door zijn vorige eigenaar, waardoor hij nu een prachtige onderhals heeft :( Daarnaast heeft hij korte voorpootjes en een zware hals, hij vindt het gewoon makkelijk om voorover te lopen. Maar dit is rijtechnisch op te lossen.

Waar ik zelf niet uit kwam is dat er twee spiergroepen (bij zijn hals, aan elke kant een) vast zaten. Hij had gewoon spierpijn. Nu is dat behandeld, en hij tilt zijn voorbenen nu makkelijker op, sloft en struikelt niet meer. Dus bij mij was het een kwestie van een paar keer de fysio erbij, dat heeft echt geholpen. Laatst merkte de smid ook al op dat mijn paard zijn benen zo veel makkelijker optilt 8-)

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 16:10

hestejente schreef:
Mijn paard heeft deze neiging ook. Wat blijkt: hij is niet heel erg dressuurmatig gereden door zijn vorige eigenaar, waardoor hij nu een prachtige onderhals heeft :( Daarnaast heeft hij korte voorpootjes en een zware hals, hij vindt het gewoon makkelijk om voorover te lopen. Maar dit is rijtechnisch op te lossen.

Waar ik zelf niet uit kwam is dat er twee spiergroepen (bij zijn hals, aan elke kant een) vast zaten. Hij had gewoon spierpijn. Nu is dat behandeld, en hij tilt zijn voorbenen nu makkelijker op, sloft en struikelt niet meer. Dus bij mij was het een kwestie van een paar keer de fysio erbij, dat heeft echt geholpen. Laatst merkte de smid ook al op dat mijn paard zijn benen zo veel makkelijker optilt 8-)

Nou hij heeft wel heel wat jaren in de les gelopen, maar hij is best makkelijk dressuurmatig te rijden dus ik denk dat dit niet het geval is bij hem. Weet alleen dat hij vroeger enkele springwedstrijden heeft gelopen maar verdere informatie weet ik niet over zijn verleden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:12

Mijn paard zal ook steeds beter dressuurmatig te rijden zijn, nu hij geen spierpijn meer heeft :)

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 17:02

hestejente schreef:
Mijn paard zal ook steeds beter dressuurmatig te rijden zijn, nu hij geen spierpijn meer heeft :)

Okej, ik heb net je paard gezien. Echt een hele gave IJslander, ben al een paar jaar weg van IJslanders en wil er zelf ook heel erg graag 1 maar tot die tijd blijf ik nog even van mijn verzorgpaard genieten! :D

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:41

veel sstruikelen kan ook te maken hebben met het slecht afrollen van de voorvoet. misschien eens aan de hoefsmid vragen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:59

Klinkt inderdaad als een paard dat van achter uit niet actief is. Daar wordt ie ook zo zwaar van aan de voorkant.

Waarschijnlijk een paard waarbij je elke seconde alert moet zijn of hij nog wel actief is, er zelf dus ook consequent mee bezig zijn. En verwar trouwens voorwaarts niet met snelheid. Laat inderdaad hoefsmid en instructie meedenken of je paard alles nog aan kan. Maar als alles fysiek goed zit, dan is de leeftijd echt geen probleem. Vergeet niet; rust roest. Je kunt vaak beter met een ouder paard doortrainen dan hem vanwege ouderdom aan laten sjokken. Juist dat belast de spieren nog meer (negatief)

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:41

Als het paard fysiek goed is probeer ipv overgangen eens tempowisselingen te rijden. Niet alleen naar voren, maar probeer als de reactie het toelaat ook eens schijnovergangen. Good luck :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:10

Mijn paard had dat ook heel erg. Op de voorhand duiken en daardoor struikelen.
Samen met mijn instructeur heb ik veel gewerkt aan het actiever maken, veel overgangen, tempowisselingen, balkjes draven, sprongetjes maken en vooral door laten lopen. Ik had zelf de neiging om het tempo steeds te laten zakken waardoor ze weer ging struikelen. Ik moest ook elke keer als ze struikelde een tik met de zweep geven en dat heeft ook echt geholpen. Nu loopt ze veel actiever en struikelt ze een stuk minder.

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:04

zorg dat jezelf echt in het midden van het zadel gaat zitten en netjes rechtop,
blijf de overgangen goed rijden en porbeer hem ook een terug te laten komen van galop naar de draf maar voor hij in de draf valt weer door te duwen naar de galop.
dit is echt een kwestie van timing.

zorg dat hij geen kans krijgt te gaan hangen als hij gat hangen laat je los of je maakt een grove ophouding.
soms kan een tikje bij om hem actief te krijgen geen kwaad.

succes

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 15:09

Je zegt wel dat er een direnarts bij is geweest maar zijn er rontgenfoto's gemaakt?
Daarop is te zien of ze artrose of hoefkatrol hebben...

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 20:01

Dat weet ik niet. Volgens mij is haar daar nog nooit op gecontroleerd of nouja hij heeft wel een aantal uitgebreide onderzoeken gehad maar daar heb ik niet verder over doorgevraagd. Dit was ook toen ze nog heel ergens anders woonden.
Ik was vorig jaar wel meegeweest naar een kliniek in Duitsland maar hier zijn ze er niet over begonnen. Zal het nog een keer vragen.

Nou het punt is dat ik niet super veel tips krijg omdat ik altijd op een ander paard rijd als ik les krijg. Dit komt omdat hij niet vooruit te krijgen is in de bak behalve bij het springen. Je kunt doen wat je wilt maar dan gaat hij dus nog meer sukkelen. Lessen met hem is dus helemaal niks daar maak je hem niet vrolijk mee :)

Nou eigenlijk is hij na een week in een kliniek in Duitsland nogsteeds niet helemaal de oude geworden. Hij is er dus eigenlijk slechter uitgekomen. Hij had 3 hevige koliekaanvallen en als we een dag langer hadden gewacht was hij overleden maargoed hij is dus eigenlijk achteruit gegaan na die kliniek.