Galop

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Moet je tijdens het galopperen je buitenbeen naar achteren houden?

Nee, alleen tijdens het aanspringen
120 (66%)
Ja, je moet je been naar achteren houden tijdens de galop
60 (33%)

Totaal aantal stemmen: 180


germie

Berichten: 26679
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:45

Ik heb het zo geleerd: binnenbeen op de singel, buitenbeen naar achteren, halve ophouding in de binnenhand en buitenteugel heb je er uiteraard al bij. Dan moet het paard op het binnenbeen aanspringen. En tijdens de galop moet het buitenbeen naar achteren blijven.

En om het nog wat moeilijker te maken: bij de overgang terug naar draf leg je je been weer op de normale plaats. Bij de overgang naar stap houd je je been iets naar achteren. Pas als je stapt, dan leg je het been weer gewoon zeg maar.

Maar de hele theorie is niets waard als je met je zit niet in kunt werken.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:58

Als je het FNRS-klappertje hebt: daar staat ook in dat je je buitenbeen naar achteren moet houden. Niet dat dat wet is, maar misschien dat het je helpt.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 20:45

Heb ook geleerd buitenbeen naar achteren houden, lichtjes dan en ietwat druk op de binnenteugel. Die van mij springt in ieder geval aan als ik ga doorzitten en een lichte druk op de binnenteugel geef. Het been maakt haar niet uit maar omdat ik het zo geleerd heb doe ik het wel. Ik houd trouwens tijdens de galop ietwat druk op de binnenteugel, met het buitenbeen terug op de singel en de de druk van de teugel af gaat ze vloeiend over in draf. Van de draf terug in stap werk ik meer in met mijn zit. Het is misschien rijtechnisch niet helemaal juist maar mijn paard snapt de bedoeling Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:19

Ik leg min buiten been naar achteren en laat dan op mijn binnenbeen aanspringen...............Mijn binnenbeen bepaald ook het tempo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:23

Ik ben van het dwars
Kawa springt op het buitenbeen aan, wat dan daarna weer terug naar de plek gaat.
Maar ik hoef ook niet echt te drijven, het naar achter leggen is al genoeg.
Mocht ik merken dat hij uit wil zwaaien is zachtjes drukken genoeg om het tegen te gaan.

Een wissel maak ik door mijn nieuwe buitenbeen naar achter te leggen.

Maar dat goedzakje van mij doet het ook als je het anders doet Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:24

runningkawa schreef:
Maar dat goedzakje van mij doet het ook als je het anders doet Lachen


Niks goedzakje, het paard is zo goed doorgereden dat ie het gewoon op je gewichtshulp al doet................. Haha!

germie

Berichten: 26679
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:29

Dat is gewoon de inwerking van de zit kawa. Alleen denken aan iets is doen voor het paard. Ik denk dat de meeste pennymeisjes geen wissels voor elkaar krijgen, al gooien ze steeds een been vreselijk ver naar actheren. Haha!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 23:59

germie schreef:
pennymeisjes


Haha, hoe verzin je het!!! Haha!
Maar je hebt wel gelijk.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:47

Heb vandaag tijdens mijn bosrit nog eens opgelet hoe Sox het beste aanspringt in galop. Heel simpel: door een lichte druk van een been. Ze heeft maar heel weinig nodig, het zou volgens mij ook al kunnen door doorzitten en klikken. Drijven hoef ik niet, het is een tinker dus niet echt een enorme galopeerder en dan kun je niet verlangen dat ze hele enden in galop gaat. Maar uh draven is wat anders, ze kan echt kilometers in flink tempo draven en dan hoef ik ook niet aan te drijven, echt een geweldig paard Lachen.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 09:48

Mja ik heb ook geleerd om tijdens de galop mijn buitenbeen "wakend" achter de singel te houden. En dan drijven met binnenbeen netjes op de singel. Bij manegepaarden die er vaak uit galop vielen of achter het been kropen, af en toe eens drijven met buitenbeen achter de singel, misschien niet helemaal juist, maar ze begrepen dan wel dat het de bedoeling was dat ze verder zouden galopperen. Bij de niet manege paarden volstond binnenbeen eraan houden wel, en toen ik die begon te rijden had ik de indruk dat die al gingen aangaloperen als ik er alleen maar aan dacht Knipoog , wat een mega verschil zeg Lachen Maar toch ook dan moest buitenbeen achter singel blijven.
En euh galopwissels? Geen idee, das nog niet voor mij weggelegd, was al blij als de eenvouwdige wissel eens netjes was Knipoog Er werd me wel gezegd als we met contragalop bezig waren, dat het belangrijk was dat ik buitenbeen achter de singel op de plaats hield, "zodat het paard zou weten dat het in die galop moest blijven" En als we da in een slangevolte of cirkel eens niet deden, dan liep da wel eens mis Schijnheilig

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 15:58

jhe moet je buitenbeen naar achteren houden omdat je die nogdit heb tbij de contragalop anders snapt die er niets van en wissels zo heb ik het geleerd en lijkt me vrij logische verklaring

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 21:11

Volgens mij ook buiten been naar achter houden,

(lieveling op mijn manege helemaal geen buiten been naar achter dan gaat hij bokken Tong uitsteken )

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:14

lars schreef:
jhe moet je buitenbeen naar achteren houden omdat je die nogdit heb tbij de contragalop anders snapt die er niets van en wissels zo heb ik het geleerd en lijkt me vrij logische verklaring


Je hebt gelijk maar we praten hier nog niet over dat niveau...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:35

Tuurlijk praten we nog niet op dat niveau, maar het lijkt me wel handig dat je niet je hele rijtechniek hoeft te veranderen als je wel op dat niveau gaat komen. Oftewel het lijkt mij slim om het meteen op de goede manier te leren...

Ik heb het op dezelfde manege geleerd als Brenda, dus ook ik zeg buitenbeen naar achterhouden (al doe ik dat meestal niet)

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-03 13:20

Citaat:
Ik heb het op dezelfde manege geleerd als Brenda, dus ook ik zeg buitenbeen naar achterhouden (al doe ik dat meestal niet)


Maar Jeroen is op vakantie en ik had 1 keer van Hetty les en die zegt nou opeens dat je je buitenbeen weer terug op de plaats moet leggen en niet naar achter moet houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 14:00

gijsenkim"]
[quote="runningkawa schreef:
Maar dat goedzakje van mij doet het ook als je het anders doet Lachen


Niks goedzakje, het paard is zo goed doorgereden dat ie het gewoon op je gewichtshulp al doet................. Haha!
[/quote]
bloos Bloos Party!!

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 20:58

Anoukie schreef:
Ik heb geleerd om je buitenbeen achter de singel te houden. Als je dit je paard zsm aanleert, snapt hij de begrenzing ook als je contra galop gaat leren of galop changementen. Dan is het heel erg belangrijk dat je je buitenbeen goed achter kan houden, anders raakt je paard in de war! Het heeft dus niet alleen met aanspringen te maken, maar ook met de verdere africhting!


Ja precies dezelfde mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:27

Toch hoeven ze er niet van in de war te raken, is maar wat ze gewend zijn
En op paardengebied zijn er meer wegen die naar rome gaan Lachen

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 21:30

dr_jacksel schreef:
Oftewel het lijkt mij slim om het meteen op de goede manier te leren...


Tuurlijk moet dat alleen dan klopt die beargumentatie niet want daar zijn we nog lang niet...

Samira_Paard

Berichten: 290
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:01

tanja15 schreef:
ik heb alleen mijn buitenbeen met het aanspringen naar achteren. Zo heb ik het aangeleerd


ikke ook!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:32

runningkawa schreef:
Toch hoeven ze er niet van in de war te raken, is maar wat ze gewend zijn
En op paardengebied zijn er meer wegen die naar rome gaan Lachen


Absoluut, 10 mensen 10 meningen. Maar als je je buitenbeen altijd passief hebt in de galop en je gaat hem ineens gebruiken om de contra aan te leren, zal je paard denk ik raar staan te kijken! Niet Kawa natuurlijk Knipoog, maar ik heb het dan o.a. ook over het aanleren. Overigens reed ik met mijn vorige paard in het Z ook altijd met mijn buitenbeen achter de singel. Zo had ik het ook aangeleerd. Ook met de wissels (vooral in de serie) is dit toch wel een must (vind ik). Anders wordt je paard heet en raakt hij echt in de war. Ze moeten dan zo goed aan je been staan (en je zit natuurlijk), dat de minste verschuiving van je been al een wissel kan veroorzaken (onbedoeld).

Met Saar, pas 4 maanden onder het zadel, vind ik het ook fijn en goed. Vooral de begrenzing, het rechtrichten en het doorspringen vind ikzelf fijner met mijn buitenbeen achter de singel. Scheelt natuurlijk ook dat ze in de voltes nogal eens graag wil uitzwaaien en daar ben ik natuurlijk niet zo dol op Haha!.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 09:56

Echt heel fijn dat alle mensen het eigenlijk anders doen.
Ik las net al zoiets dat diegene haar binnenbeen juist naar achter legt.
Wij hebben dus geleerd om je buitenbeen achter de singel te leggen.
Maar de pony waarmee ik ga starten (Goldy's Lianne van Moontje) heeft waarschijnlijk dus de galop anders aangeleerd. Heel prettig. We hebben van alles geprobeert maar het lukt niet. Daarom is het zo irritant dat iedereen het anders doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:20

Ik heb Kawa uiteraard ook contra aan moeten leren.
En ook toen alleen heb ik idd ff mijn been wat langer naar achter gehouden, maar toen hij wist wat de bedoeling was, niet meer.

Ik heb zelf nu als ik mijn buitenbeen erbij hou, hij met zijn kont naar binnen wil.
Omdat hij dat weer een hulp vind.
En zelf vind ik dat zo erg prettig rijden.
Of het nu zo hoort of niet, kan me eigenlijk weinig schelen, hij reageert nu op weinig beenhulp, juist omdat ik die zo min mogelijk gebruik, dus ook niet wakend, want dat vind ik al te veel Lachen

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 18:08

ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord dat je je been daar moet laten liggen.. Verward Misschien ligt het aan mij.... maar heb er ook nog nooit commentaar of problemen of iets mee gehad. Wel in de contragalop natuurlijk!!!

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-03 02:12

eigenlijk verschilt dit per paard.
er zijn paarden die moeite hebben met hun achterhand recht achter de voorhand te houden met gevolg dat ze uitzwaaien (net een harmonica bus *LOL*)
dan leg je je been gewoon op de normale plek