Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Met een touwhalster en een leadrope kan je je paard ruimte geven. Veel wandelen en laten wennen vind ik een goeie oplossing. Ik leer mijn paarden mee te lopen aan een doorhangend touwtje en te reageren op stem en lichaamstaal. Als ik op kracht mijn paarden zou moeten houden zou ik erachteraan skieën
Arabesk schreef:Ik zou gaan oefenen met paraplu's en andere paard-etende objecten. Met een touwhalster en een leadrope kan je je paard ruimte geven. Veel wandelen en laten wennen vind ik een goeie oplossing. Ik leer mijn paarden mee te lopen aan een doorhangend touwtje en te reageren op stem en lichaamstaal. Als ik op kracht mijn paarden zou moeten houden zou ik erachteraan skieën
Je schrijft dat je van voren wat meer contact neemt, en je been eraan. Met andere woorden, je sluit hem op. Een paard is een vluchtdier, dus op het moment dat je hem opsluit, neem je hem zijn vluchtmogelijkheid af. Hiermee maak je een paard ontzettend kwetsbaar, iets wat de meesten niet zullen tolereren door er juist tegenin te gaan!

Ze heeft dus na die eerste 2 dagen nooit meer een bit in gehad
Zelfs springen waarbij ze echt heel erg heet wordt gaat goed zoner bit.

macke schreef:Nee nooit doen, tenzij je goed verzekerd en levensmoe bent...

Ze verzet zich absoluut niet tegen het feit dat ze 'opgesloten' wordt. Eigenlijk is er sowieso geen verzet, alleen de mogelijkheid tot rennen 
Ik ben sowieso al met Herman aan het spelen met een halster dus, en met een touwhalster ook. Mensen om mij heen die bitloos rijden, dat gaat hem niet worden. De mensen die ik ken zijn echt nog van de oude garde, en vonden mijn boomloos zadel eigenlijk ook maar iets dat niet hoorde. Vandaar mijn boktmensen 
Lang verhaal, nu niet echt van toepassing,. Mocht je het willen weten, kan het per pb
Dus jij had ook een hittepetit? Gelukkig heb ik hier ook de mogelijkheid tot losrijden ed, dus dat zou in principe een goede oplossing zijn. Ook kan ik kiezen of ik langs een weg zou willen of niet, dus dat is ook mooi. Tuurlijk, als ik besluit het toch te proberen en het lukt, dan laat ik het hier weten 
Maak je daar maar niet druk om, alles wat er met Herman gebeurt, gebeurt met beleid 

Maar punt is, als ik op haar zit, dan heeft het niets meer met leiding te maken, dan is het een kwestie van uithoudingsvermorgen op een gegeven moment. Als zij niet meer terug komt, moet ik blijven proberen, ander stopt ze gewoon niet. In stap gaat alles prima, geen enkel probleem. Maar de hogere versnellingen kunnen nog troubles geven. Ik zeg kunnen, want het gebeurt echt niet vaak. Ook met enge dingen vertrouwt ze me, en blijft ze goed bij me. Alleen die enkele keer, tja, wil ik dat riskeren?
.