Vreselijk schudden tijdens rijden! wat hier aan doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamie_xx

Vreselijk schudden tijdens rijden! wat hier aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 14:50

Hoooi..

mijn tante heeft een 2de paard gekocht,
En het is een draver van 6..
maar ze is nog niet volledig ingereden kent wel basis werk goed..

Als je erop gaat zitten begint ze vreselijk te schuuden met haar hoofd.
Zo erg dat je er bijna af gegooit wordt..
Wat kunnen we hier nog meer aan doen?
iemand een tip of idee?

Longere van te voren vindt ze VERSCHRIKELIJK en wordt het erger..
Ze heeft een trens gehad en nu een dubbel gebroken bit..
Normaal wordt ze gereden aan bijzet teugels, maar vandaag ben ik er op gaan zitten zonder en dit bleek al beter te gaan..
We willen nu een half uur per dag gaan rijden, want na een half uur ong begint ze weer met haar nek (spierpijn)

Na 10/15 min is ze door gereden en dan wordt het een beetje minder..
Maar er zit totaal nog geen bespiering in haar nek omdat er nooit iets mee gedaan is en ze heeft 10 maanden stil gestaan voor dat me tante haar gekocht heeft.

Komt het schudden alleen doordat er nog geen tot weinig bespiering in haar nek zit, of een andere reden?

Ik hoop dat iemand ons kan helpen!

__PSM__

Re: Vreselijk schudden tijdens rijden! wat hier aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:14

Ik zou hem in ieder geval eens na laten kijken voordat je klakkeloos doorrijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:15

eens met _PSM_ :j

eerst dingen uitsluiten voordat je dr naar dr grootje rijd..

Jamie_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 15:17

Er is al een DA geweest sorry vergeten erbij te zetten..

Maar die kon niks vinden..

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:21

Is er ook naar zn tanden gekeken? Mijn paard heeft dat ook een tijdje gedaan, na een bezoekje aan de tandarts was het over!
Kunnen haken aan de kiezen zijn of nog een verloren wolfskiesje.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:21

Een da, is niet genoeg, maar haal er eens een fysio/ osteopaat bij, die hebben toch weer andere dingen waar ze naar kijken, en een tandarts ook niet onbelangrijk :)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:23

past het zadel wel 100 procent?
is het bit niet te klein of te groot?
zit het hoofdstel goed.
ben je hard of zacht in je hand dat kan er ook mee te maken hebben.dravers zijn super gevoelig in de mond(ieder paard)
succes verder.

Jamie_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 15:27

Het bit is de juiste groote en het zadel past super ligt sinds vorige week nieuw hoofdstel op en deze zit op de jusite maat, we rijden haar heel los want als je de teugels te strak heeft wordt het erger

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:43

en heb je al eens bitloos geprobeerd?
dravers hebben een smal mondje waar dus ook een niet al te dik bit in moet,probeer eens meet een halster te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:53

Jamie_xx schreef:
Het bit is de juiste groote en het zadel past super ligt sinds vorige week nieuw hoofdstel op en deze zit op de jusite maat, we rijden haar heel los want als je de teugels te strak heeft wordt het erger

Heb je dat zelf besloten of is er daadwerkelijk een zadelmaker bij geweest?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:54

Ik wilde ook gelijk tandarts zeggen.
Is die er bij geweest?

beamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:01

Mensen niet altijd is het gelijk medisch, jullie zeggen allemaal DA of fysio kost bakken vol met geld, als je simpel weg nadenkt en de achtergrond van een draver bestudeerd is dit van oorsprong geen rijpaard, kijk op de draf baan hoe ze schudden met het hoofd bij teveel teugel druk, ze zijn daar niet voor bestemd.

Jamie probeer het gewoon rustig op te lossen en na enige tijd zal het paard vanzelf een keer het bit gaan accepteren want dit is het geval, hij accepteerd het bit nog niet, jonge paarden die zadelmak gemaakt worden doen precies hetzelfde als er iets teveel druk op komt, geen zorgen heb geduld en gun het de tijd

Jamie_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:43

Er is een tandarts geweest was een perfect gebit zeiden ze..

Ik denk inderdaad dat ze gewoon moet wennen aan het bid.

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:52

Laat de rug even checken, vaak komt dit probleem voort uit de rug. Ook al past het zadel goed, als er iets niet goed zit in de rug dan drukt dat ook. Dus laat er even een osteopaat naar kijken.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:55

Mijn paard heeft een balansprobleem en we hebben het eruit kunnen rijden door veel recht te richten.
Maar eerst even naar het zadel en de rug laten kijken en het gebit.

En mijn haf schudde heel erg en maakte gekke sprongen..

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:55

beamer schreef:
Mensen niet altijd is het gelijk medisch, jullie zeggen allemaal DA of fysio kost bakken vol met geld, als je simpel weg nadenkt en de achtergrond van een draver bestudeerd is dit van oorsprong geen rijpaard, kijk op de draf baan hoe ze schudden met het hoofd bij teveel teugel druk, ze zijn daar niet voor bestemd.

Jamie probeer het gewoon rustig op te lossen en na enige tijd zal het paard vanzelf een keer het bit gaan accepteren want dit is het geval, hij accepteerd het bit nog niet, jonge paarden die zadelmak gemaakt worden doen precies hetzelfde als er iets teveel druk op komt, geen zorgen heb geduld en gun het de tijd

je kunt altijd even informeren op het dravers forum..... wellicht komt het meer voor.
Persoonlijk denk ik dat er iets mis is met rug/ nek of tanden, anders zie je dit gedrag niet naar mijn mening....

Jamie_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:58

Tanden is zeker niks mee mis.. tandarts is geweest.. en de da kon niks vinden in de rug of nek.. vandaar dat zei, zei gewoon doorrijden.. daarom vraag ik hier of mensen tips of ideeen hebben.

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:04

nee oke maar een dierenarts is geen osteopaat en een dierenarts kan meestal niet zover voelen als een osteopaat. laat hem echt even van top tot teen checken door een osteo of een fysio

Emmajane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:10

Hoi! Ik ben nieuw op Bokt en kijk even rond :) maar ik las je probleem, mijn verzorgpaard heeft ook een soort schudden van hoofd, en ik denk dat het in mijn geval door het zadel komt, dat te krap voor hem is (ik kan er zelf niks aan doen, t is mijn paard niet).
Heb je al eens naar het zadel laten kijken? Je zei dat ze longeren verschrikkelijk vindt, doet ze dan hetzelfde? misschien moet ze idd gewoon wennen en snapt ze niet wat er met haar gebeurt..

Jamie_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 19:38

Als ze gelongeerd is van te voren doet ze het nog veel erger als je er daarna op gaat zitten..

we hopen dat het indd gewoon wennen is en dat het nu snel over gaat.. ze is natuurlijk nouwlijks ingereden en heeft 10 maanden stil gestaan.. dus misschien is het gewoon over over een tijdje..

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:21

mijn paard heeft hier ook last van, zij heeft idd een probleem met haar mond gehad.
dit is geheel verholpen maar net wat hier al vaker is gezegt moet je weer heel erg wennen aan het bid "het zit haar nu nog tussen de oren " en na een tijd rijden en niet naar het schudden omkijken ( alleen als het heel erg word ) dan gaat ze meer ontspannen.
juist door het te negeren er op in gaan brengt alleen maar meer spanning in het paard.

ook heb ik voor een ander bid gekozen, een fijn rubberen gebroken bitje.

succes met het paard komt vast wel goed :(:)

misspeachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:29

He daar, ik had hetzelfde probleem met mijn paard, ik ben toen eerst overgestapt op een bitlooshoofdstel, toen werd het al minder maar nog steeds niet optimaal, toen heb ik haar behandeld met dry needling en mobilisaties aan de wervelkolom in combinatie met oefeningen in de bak ( ben zelf fysio-manueeltherapeute en dry needling therapeute zie www.midden-hoeve.nl) nu doet ze het helemaal niet meer tijdens het rijden dus de voorgaande adviezen waren nog niet zo verkeerd gr

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:47

Ik rij een erg gevoelig paard wat dit ook doet, alles is al zesdubbel gecontroleerd vanuit allerhande hoeken, maar helaas is het een stukje gevoeligheid icm een karakter wat het moeilijk heeft om veranderingen te accepteren. Dus hier: doorrijden en hopen dat het een keer stopt.