problemen met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkay

problemen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 09:22

hallo,

eerst ff wat info vooraf:
mijn paardje is:
een KWPN
merrie
1,63

ik heb haar nu een tijdje....
alleen er is een probleem. als we gaan springen, dan zet ze altijd verkeerd af voor de hindernis, ik heb alles al gebprobeert tot nu toe, drafbalkjes cavalettie's alles, we hebben ook les ja.
heeft iemand misschien tips om beter af te zetten?

ik zal proberen om binnenkort ff een filmpje te maken :D
je mag me ook een pb sturen met tips *D

Rosborstel

Re: problemen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:24

Ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar misschien eerst oefenen met los springen? Ik weet niet hoe oud je paardje is, maar misschien heeft zij nog moeite met het evenwicht.
Door los springen (zonder zadel, zonder ruiter) kan zij zichzelf coördineren en misschien gaat ze hierdoor beter concentreren op het afzetten/springen?

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:31

Verkeerd afzetten is in principe een ongehoorzaamheid, het paard moet springen als jij wil dat ie afgaat.
Wat je kunt doen is zelf de galopsprongen voor de hindernis uittellen. Je telt bijv. telkens 3 galopsprongen voor de hindernis uit en zet dan af. Belangrijk hierbij is dat je zelf de afstand goed inschat, door op te vangen of weg te rijden kun jij zelf je paard passend bij de sprong laten komen.
Het is een kwestie van veel oefenen, maar het werkt.

Wat je kunt doen om het te trainen, is bijv. 2 kruisje lang de lange zijde neer zetten.
1 aan het begin en 1 aan het eind.
Dan probeer je bijv. de eerste keer 10 galopsprongen te rijden, en daarna 8.
Door de spelen met het tempo, kun je hem groot of klein rijden. Wel goed blijven kijken of de afstand van de laatste drie galopsprongen klopt.

Succes!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:34

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 08:31

Jeroennn schreef:
Ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar misschien eerst oefenen met los springen? Ik weet niet hoe oud je paardje is, maar misschien heeft zij nog moeite met het evenwicht.
Door los springen (zonder zadel, zonder ruiter) kan zij zichzelf coördineren en misschien gaat ze hierdoor beter concentreren op het afzetten/springen?

dit hebben wij ook al geprobeert ja :D maar toch bedankt.... ik zal het andere binnenkort snel uitproberen ;)

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:22

Ik heb zelf ook een KWPNer en ik spring ook veel wedstrijden met haar mijn probleem was in het begin precies het tegen overgestelde van jou probleem maaaar ik denk dat misschien de oplossing het zelfde kan zijn, ik lees hier boven net namelijk iemand die zegt dat verkeerd af zetten een ongehoorzaamheid is dit is niet altijd correct!

Éen van de dingen die je nooit mag vergeten is dat een paard zelf heel goed kan inschatten als hij een paar keer gesprongen heeft (goede of foute sprongen doen er niet toe) wat de afstand moet zijn, ik geef zelf ook les en ik zie het heel vaak dat de fout niet bij het paard ligt maar bij de ruiter als je te veel loopt te prutsen voor de sprong breng jij hem in de war want hij kan wel tellen en af meten hoe hard en hoe veel stappe voor de afzet, maar als jij gaat zitte klieren daar is en tempo aan gaat passen of zijn stappen gaat verruimen raakt hij in de war en zet hij dus niet goed af vergeet niet een paard doet dit niet expres want een paard wil NIET vallen en begrijpt zelf ook dat als hij zijn benen niet goed neer zet hij wel degelijk onderuit kan gaan.

Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al heb geprobeerd maar mijn tip is soms moet je denken aan een paard over laten ;) hij heeft tenslotte een groter hoofd ;) laat hem iets vrijer, uiteraard wel gecontroleerd want hij ben de baas natuurlijk.

hoop dat je er iets aan heb x

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 14:52

MartiniB schreef:
Ik heb zelf ook een KWPNer en ik spring ook veel wedstrijden met haar mijn probleem was in het begin precies het tegen overgestelde van jou probleem maaaar ik denk dat misschien de oplossing het zelfde kan zijn, ik lees hier boven net namelijk iemand die zegt dat verkeerd af zetten een ongehoorzaamheid is dit is niet altijd correct!

Éen van de dingen die je nooit mag vergeten is dat een paard zelf heel goed kan inschatten als hij een paar keer gesprongen heeft (goede of foute sprongen doen er niet toe) wat de afstand moet zijn, ik geef zelf ook les en ik zie het heel vaak dat de fout niet bij het paard ligt maar bij de ruiter als je te veel loopt te prutsen voor de sprong breng jij hem in de war want hij kan wel tellen en af meten hoe hard en hoe veel stappe voor de afzet, maar als jij gaat zitte klieren daar is en tempo aan gaat passen of zijn stappen gaat verruimen raakt hij in de war en zet hij dus niet goed af vergeet niet een paard doet dit niet expres want een paard wil NIET vallen en begrijpt zelf ook dat als hij zijn benen niet goed neer zet hij wel degelijk onderuit kan gaan.

Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al heb geprobeerd maar mijn tip is soms moet je denken aan een paard over laten ;) hij heeft tenslotte een groter hoofd ;) laat hem iets vrijer, uiteraard wel gecontroleerd want hij ben de baas natuurlijk.

hoop dat je er iets aan heb x
bedankt voor de info, maar ik spring al jaren, rij zelf ook wedstrijden en er is alleen een probleem met dit paard :D

kimm_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:42

Ga zo veel mogelijk van hand veranderen enzovoort. Misschien werkt dat wel ?

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:46

Een gouden tip die ik altijd krijg van mijn lesgever is dit: Je grondtempo kan nooooooit te hoog liggen! Er is niemand die beter een afstand voor de sprong ziet dan een paard, altijd! Hoe minder je zelf tussenkomt, hoe beter voor het springen.

Als ruiter kan je best altijd even sterk blijven rijden, dan komt die routine vanzelf. Bij mij werkt het alleszins altijd! (Zowel bij mijn jong en totaal onervaren paard, als bij mijn superervaren en hevig paard, vroeger bij de pony's,...) Het gaat niet over dat je veel ervaring hebt ed, je moet als ruiter voldoende vertrouwen hebben om vooruit te rijden ipv terug te schakelen en zelfs je afstand proberen in te schatten. (Ik zeg niet dat je dat doet hoor ;) maar zie het heel vaak gebeuren)

Heel handig is ook een balk 1 galopsprong voor je sprong leggen zodat je paard maar 1 pas kan tussen nemen, nl de afzet.

Succes!

TheOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:32

Dashke schreef:
Een gouden tip die ik altijd krijg van mijn lesgever is dit: Je grondtempo kan nooooooit te hoog liggen! Er is niemand die beter een afstand voor de sprong ziet dan een paard, altijd! Hoe minder je zelf tussenkomt, hoe beter voor het springen.

Als ruiter kan je best altijd even sterk blijven rijden, dan komt die routine vanzelf. Bij mij werkt het alleszins altijd! (Zowel bij mijn jong en totaal onervaren paard, als bij mijn superervaren en hevig paard, vroeger bij de pony's,...) Het gaat niet over dat je veel ervaring hebt ed, je moet als ruiter voldoende vertrouwen hebben om vooruit te rijden ipv terug te schakelen en zelfs je afstand proberen in te schatten. (Ik zeg niet dat je dat doet hoor ;) maar zie het heel vaak gebeuren)

Heel handig is ook een balk 1 galopsprong voor je sprong leggen zodat je paard maar 1 pas kan tussen nemen, nl de afzet.

Succes!

mee eens

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 08:27

bedankt voor alle tips!