Mijn paardje loopt achter de loodlijn help !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jelliej93

Mijn paardje loopt achter de loodlijn help !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 23:45

Hallo allemaal,,

Mijn paardje is sinds een half jaar goed in tempo terug gekomen, daar zijn wij heel blij mee maar nu zitten we met het volgende probleem. Ze loopt achter de loodlijn en geef ik been dat ze naar voor moet lopen, galopeert ze aan omdat ze dit erg moeilijk vind. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Dank u !

Pumbaa12

Re: Mijn paardje loopt achter de loodlijn help !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 08:17

Loopt ze zelf achter de loodlijn of wil jij dat je paard ''aan de teugel'' gaat lopen? Want anders zou ik het gebit of zadel even controleren!

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:59

heel veel schakelen in draf, met name vooruit tot ze aan je been is en pas als ze aan je been is ook terug in tempo gaan schakelen. bij paarden die achter de loodlijn lopen heb je vaak snel de neiging je teugels aan te gaan nemen zodat je contact hebt, echter hierdoor ontstaat er geen aanleuning. mijn paard heeft exact hetzelfde probleem en ik heb dit als volgt opgelost.

in stap je paard lekker naar beneden stellen en vervolgens ervoor zorgen dat je je hand vooruit houdt zodat ze leert op eigen benen te lopen (je hand dus niet terugbrengen als ze gaat opkrullen maar juist been om haar richting je hand te rijden). In draf doe je hetzelfde, voornamelijk vooruit schakelen. Pas als de vooruit erop zit ga je ook terugschakelen zonder dat je je hand naar je toe brengt. je zal soms waslijnen hebben, zodra je die hebt altijd vooruit schakelen en naar je hand toe rijden.

als je haar fijn aan het been hebt en dus terug kunt gaan schakelen dan ga je hierdoor automatisch bewerkstelligen dat ze meer op het achterbeen gaat komen. Een paard kan achter alleen zakken als hij ook voor voldoende ruimte van je krijgt om met zijn hoofd/halshouding omhoog te komen. Ze zal in deze houding vast ook proberen achter die loodlijn te gaan lopen (dat is immers haar houding die ze fijn vind, dit moet je echt voorkomen omdat het ook een risico op een "valse knik" in de hals geeft).

Weet niet of je een spiegel hebt om te kijken naar haar loodlijn, maar als je die hebt is dat erg handig om te bepalen of ze goed loopt. Loopt ze erachter, schakelen tot je een ons weegt en zorgen dat je haar weer naar je hand toe rijd.

Weet niet of je les hebt? Maar dit probleem dien je wel zsm aan te pakken omdat je anders ergens gaat stagneren vanwege dit achter de loodlijn lopen. Een paard kan niet voor en achter rond tegelijk zijn ( pak een zweep en buig deze aan beide zijden, dat kan een paard dus niet. Een paard wat voorin heel diep loopt zal nooit op de achterhand kunnen komen maar op de voorhand blijven lopen, wil je hem achterop kunnen zetten zal hij er voorin met zijn neus bijna wat uit moeten komen. Dus bijna voor de loodlijn ipv erachter). Vind het heel moeilijk dit aan je uit te leggen maar hoop dat je er nog een beetje wijs uit kunt. het doen is toch anders dan het uitleggen.

Verder wb dat aanspringen in galop, heel duidelijk zijn met je beenhulpen. 2 benen gelijk op zelfde plek moet draf zijn, springt ze aan in galop, niet boos worden, gewoon rustig terug nemen. Met name schakelen op lange lijnen als ze dit veel doet en je beenhulpen nog een beetej overdreven houden, dat verfijnen komt vanzelf. Ze zal eerst helder moeten hebben wat de draf is en de galop. Ik kan nu in de bochten ook schakelen omdat die van mij het ondersheid nu kent, soms springt ze nog wel eens aan en dan moet ik de fout bij mijzelf zoeken. Ik zit dan mogelijk wat schuin met mijn bekken waardoor ze aanspringt. oefening baart kunst en geduld is een schone zaak. Ik wens je in ieder geval veel succes met het opleren van je jonge paard!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:03

Inderdaad veel tempo wisselingen maken in draf zodat ze aan je been hulpen went. Zodat zij niet iedere keer bij beenhulp denkt... Galop.

Ophouding maken met je teugel en been bij geven.

Jelliej93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 23:17

Pumbaa12 schreef:
Loopt ze zelf achter de loodlijn of wil jij dat je paard ''aan de teugel'' gaat lopen? Want anders zou ik het gebit of zadel even controleren!

Ze loopt echt vanuit zichzelf achter de loodlijn, heel raar, Gebit is helemaal nagekeken en goed en osteopaat is bij het zadel geweest en ook dit lag goed,,

@ bugpluisje, Bedankt voor je tips hier kan ik echt wat mee super !!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:38

Ik zou zeggen , teugels extreem los laten en vooral zeer goed voorwaarts, niet proberen aan de teugel te lopen, liever een beetje te veer naar voren en goed vooruit.
Later als dat goed gaat weer even een beetje oppakken en opletten dat je niet te veel oppakt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:32