niet te rijden pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

channiejh

niet te rijden pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:15

hallo.

ik heb een 5 jarige pony. die nogal lastig is met het rijden, ik zelf kan hem bijna niet meer rijden, of ik heb hier hulp bij nodig. maar dan lukt het meestal nog niet omdat hij mij er van af gooit, hij zet het om niks op het rennen en keert zich dan in 1 keer om zodat je er af vliegt, hij blijft daarna gewoon door rennen totdat iemand het voor me kaar krijgt om hem te pakken, dit word mij nu toch te gevaarlijk want dit gebeurt ook in het bos. nou dacht ik om hem een paar weken naar Gert Van den Hof te brengen? wat denken jullie daarvan?
of hebben jullie nog andere tips?

Silly_Woman

Re: niet te rijden pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:18

Allereest zou ik les nemen, ik maak uit je verhaal op dat je dat niet hebt.. en anders de instructie er een paar keer op laten. welke omgeving woon je misschien weet ik iemand om je te helpen?

(mag ook per pb)

groetjes

channiejh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:20

ik heb 5 maal per week les. maar ook in de les gebeurt dit meerdere malen.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:23

Vervelend
Rijd je lesgeefster ook wel eens op?

En waarwoon je misschien kan ik je helpen

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:23

Zou ik mogen weten hoe de pony er uit ziet?

channiejh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:26

ja die rijdt er weleens op ja,
het is een Welsh ruin van ongeveer 1.52 hoog

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:28

als deze instructie je niet kan helpen zou ik snel een andere zoeken die ervaring heeft met dit soort problemen. ook zou t handig zijn als je wat meer gegevens over de omgeving erbij zet omdat mensen misschien dan iemand kunnen adviseren.

channiejh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:30

zij doet het wel heel goed, want als ik vaker rij met beter weer dan doet mijn pony het heel goed, maar als er iemand alleen op zit en er is niemand bij dan vind hij alles weer eng wat hij hoort of ziet, en schiet hij er gelijk weer van door, en keert zich om.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:42

Wil je me even pb waar je woont
En misschien helpt longeren?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:55

Probeer eens iemand anders op de pony te zetten. Soms kan het zijn dat de pony een vervelende ervaring heeft gehad met jou. Bv. dat jij met pony en al gevallen bent en de pony dat als schok heeft ervaren.
Ook zou het kunnen dat je onbewust bang bent en de pony dat aanvoelt.

channiejh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 15:18

dat dacht ik zelf dus ook al. maar er hebben twee mensen op gezeten die er nu allebei al van af gevallen zijn, of waar die het ook op het rennen heeft gezet, en dan heb ik het niet over on ervaren mensen, maar mensen die wildere paarden onder hun hebben gehad,

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:25

Heb je de pony laten onderzoeken door een dierenarts? Misschien is er een medisch probleem en gooit hij je eraf omdat hij pijn heeft. Het kan ook zijn dat het zadel niet goed zit waardoor hij rugpijn krijgt. Of dat er iets mis is met zijn gebit. Pas als je zeker weet dat dat allemaal in orde is, kun je ervan uitgaan dat het een gedragprobleem is. Je pony zou bijvoorbeeld erg dominant kunnen zijn en jou daarom niet als leider zien. Dan zou je de hulp kunnen inroepen van een professional die je kan leren om daarmee om te gaan.

channiejh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 15:28

bedankt voor de reactie.
mijn pony is inderdaad al onderzpcht door een dierenarts, hoefsmid, en zijn gebit was ook in orde,

nou dacht ik erover om hem mischien naar Gert van den hof te brengen als die hier tijd voor heeft, maar ik weet eigenlijk niet helemaal hoe hij te werk gaat met laten we zeggen probleem paarden, en of er nog andere mensen zijn die mij hier in kunnen helpen

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:39

Hulp van ervaren mensen is altijd welkom maar ik denk dat het belangrijkste is dat je gaat werken aan jullie relatie.
Een vijfjarig paard kan je vergelijken met een puber, hij denkt dat hij alles beter weet en veegd zijn voeten aan jou. Jou paard heeft opvoeding nodig. Voor hem zijn jij en hem een "kudde" en hij moet leren dat jij de leider en hij de ondergeschikte is binnen deze "kudde". Ga opzoek naar hoe het gedrag is binnen een kudde, maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit en een lijst van het gedrag van een leider dit gedrag moet jij gebruiken tegenover je paard en moet je corrigeren als hij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
Elke seconde dat je bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte "neen".
Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.
Als je hulp nodig hebt ga dan opzoek naar een goede western riding trainer of ruiter, zij besteden veel meer aandacht aan deze opvoeding, dit hebben we zelf ondervonden toen we enkele jaren geleden naar western zijn overgestapt en opvoeding heeft niets te maken met rijstijl.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:40

Is het een ruin of een hengst ?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:09

Mischien kan je dat Natural Horsemanship proberen. moet je effe op dat forum hier op bokt kijken. Ik weet wel hoe het moet, maar doe het nooit want mijn pony snapt het niet. Ze denkt dat het een spelletje is xD.

channiejh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 19:48

mijn pony is een ruin

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:00

oef... Dit is msischien wat naar om te horen maar misschien moet je overwegen om een wat bravare (en oudere) pony te kopen.

Deze pony is misschien meer geschikt voor iemand met wat ervaring hiermee ;)

Succes in ieder geval

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:03

ponylove1995 schreef:
Mischien kan je dat Natural Horsemanship proberen. moet je effe op dat forum hier op bokt kijken. Ik weet wel hoe het moet, maar doe het nooit want mijn pony snapt het niet. Ze denkt dat het een spelletje is xD.

Het is toch eigenlijk ook een spelletje? :7
Natuurlijk zijn het oefeningen, maar het lijkt me juist handig als je een enthousiast paard hebt

sorry voor het off-topic gaan

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:10

Een andere pony kopen is de oplossing? :=

Ik vind dat je hier heel veel van kan leren, het kan heel lang duren, maar ik denk dat je ook vooral lef moet gaan krijgen op je pony. Mijn pony was vorig jaar levensgevaarlijk en net als de jouwe bleef deze maar rennen en rennen. Hiervoor heb ik echt moeten gaan rijden. Het klinkt heel gemeen maar ik kreeg als truukje geleerd - het is een western truukje - dat je de binnenteugel heel kort moest pakken om hem uit balans te brengen, paarden vinden dit namelijk niet fijn. Wel heb je dan als risico dat je paard kan vallen. En het is niet het meest paardvriendelijke truukje, maar een gevaarlijke pony is niet leuk. Ook ik wilde het in het begin niet doen, omdat ik graag te lief voor mijn pony ben, maarja. Het is óf jij moet je pony een paar schoppen onder z'n kont geven óf je pony wordt een ongelooflijke draak. Een ander truukje kan zijn om je pony in de hoek te zetten en ook dit is wel redelijk lef hebben; sommige paarden remmen pas heel laat :=

Ook een goede begeleiding helpt veel, leer anders weer een beetje vertrouwen te krijgen in je pony, ga aan de longe werken met hem, grondwerken, aan de longeerlijn rijden enzovoort. Vaak is het echt een kwestie van vertrouwen en lef.

Dit soort pony's moet je niet lief gaan aaien om het over te laten gaan, maar laten zien dat ze niet bij jou moeten gaan klieren.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:04

Drunksheep schreef:
Een andere pony kopen is de oplossing? :=

Ik vind dat je hier heel veel van kan leren, het kan heel lang duren, maar ik denk dat je ook vooral lef moet gaan krijgen op je pony. Mijn pony was vorig jaar levensgevaarlijk en net als de jouwe bleef deze maar rennen en rennen. Hiervoor heb ik echt moeten gaan rijden. Het klinkt heel gemeen maar ik kreeg als truukje geleerd - het is een western truukje - dat je de binnenteugel heel kort moest pakken om hem uit balans te brengen, paarden vinden dit namelijk niet fijn. Wel heb je dan als risico dat je paard kan vallen. En het is niet het meest paardvriendelijke truukje, maar een gevaarlijke pony is niet leuk. Ook ik wilde het in het begin niet doen, omdat ik graag te lief voor mijn pony ben, maarja. Het is óf jij moet je pony een paar schoppen onder z'n kont geven óf je pony wordt een ongelooflijke draak. Een ander truukje kan zijn om je pony in de hoek te zetten en ook dit is wel redelijk lef hebben; sommige paarden remmen pas heel laat :=

Ook een goede begeleiding helpt veel, leer anders weer een beetje vertrouwen te krijgen in je pony, ga aan de longe werken met hem, grondwerken, aan de longeerlijn rijden enzovoort. Vaak is het echt een kwestie van vertrouwen en lef.

Dit soort pony's moet je niet lief gaan aaien om het over te laten gaan, maar laten zien dat ze niet bij jou moeten gaan klieren.

Het lijkt me niet verstandig advies als niemand hier de combinatie heeft gezien..
Zometeen gaat het om een zeer brave maar nog jonge en onzekere pony die gaat rennen door onkunde van de ruiter..
Dan lijkt het me dus echt niet handig hem om te trekken. Of rugpijn oid?

En de ts heeft 5 dagen per week les, als je er dan nog steeds telkens vanaf valt vind ik dat je dus niet aan je pony
toe bent en daarom vind ik dat inderdaad een betere oplossing voor haar, dan om op internet tips te vragen voor een
'niet te rijden' pony...

Heeeel erg off-topic, wat heb jij een gafe wedstrijd outfit!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:09

Pony wegzetten een aantal maanden en dan helemaal opnieuw beginnen met zeeeer profecionele hulp!
Heb hier al div. van dit soort gevallen gehad en nog staan, komt goed, mits de africhter weet hoe het moet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:11

Hoe is de huisvesting?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:12

@ Sidera;
Ik zet alleen neer wat voor mij heeft geholpen, aan haar of zij er wat mee doet. Wellicht kan ze het haar instructrice voorleggen ;) En daarbij, ik weet inderdaad niet wat haar niveau is... Maargoed nogmaals, het hielp voor mij en ik heb nu een wereldpony.

Ook vind ik dat je misschien wel een andere pony kan kopen, maar je kan ook léren omgaan met dit soort pony's. Ik heb alleen maar jonge, lastige pony's gehad en ik heb er zóveel van geleerd. Mijn zit is ontzettend goed geworden en een lastige pony heb ik niet meer zoveel problemen mee.

Kijk wanneer je net een jaartje rijdt en je koopt een dominante jonge pony ben je inderdaad de bok. Dan zou ik hem omwisselen voor een andere := Maar als je al een aantal jaartjes rijdt zou ik zeker vol blijven houden. Zoals ik al zei; Je leert er zo gruwelijk veel van.

Offtopic; Dankjewel :D

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:16

Heel herkenbaar, die van mij bokt en steigert en rent niet. X aantal hebben het geprobeerd en nu is het de eer aan mij :) Pony is verkocht als kinderpony, maar helaas dus geen kinderpony.