Jong paard - uit proberen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sarcasm

Jong paard - uit proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 16:50

Hallo,

ik heb een 4 jarige Gribaldi merrie.
Ze probeerde me de laatste tijd nogal uit, nu heeft ze 6 weken stil gestaan (hoefzweer door tekort bekappen en vernagelen) en nou wil ik vandaag weer gaan rijden.
Nu is het probleem dat ik het best eng vind om weer te gaan rijden, omdat ze me de laatste tijd nogal uit probeert. Bijvoorbeeld bij opstappen steeds omhoog gaan enzo, als ik af wil draaien gewoon de andere kant op lopen, als er andere paarden in de bak zijn die achterna willen lopen enz. Als ik haar dan de andere kant op stuur gaat ze weer omhoog en doet alles om zich te kunnen verzetten!
Ik vind dit best eng, wat zou ik het beste kunnen doen volgens jullie?

Abeltje77

Re: Jong paard - uit proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:51

Uhm. Begeleiding zoeken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:52

yep lijkt mij ook :D

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:55

Sowieso misschien eerst het longeren oppakken en pas over een week er op? Of in ieder geval voor het rijden longeren?
Mocht je hulp kunnen zoeken (instructrice of anderen van je stal) zou ik daar zeker ook goed gebruik van maken.
Paardrijden moet wel leuk en een beetje veilig blijven......
Succes!!!

Tartarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:56

Van te voren even flink longeren met een bijzetteugel zodat ze al veel energie kwijt is. Als ze met op stappen de lucht in komt moet je dat direct afstraffen en zo snel mogelijk gaan zitten en dan flink vooruit rijden, dan kan ze namelijk niet meer omhoog. Mijn paard is op moment ook heerlijk aan het puberen en uitproberen, en ik probeer alles te negeren en anders af te straffen.

Begeleiding van je instructrice is ook heel erg handig. En als je er echt niet opdurft zou ik er iemand op laten die het wel durft en er ook ervaren mee is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:58

eerst longeren...levensgevaarljk om op een jong paard te stappen wat 6 weken heeft stilgestaan....

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:00

Ik had hetzelfde met mijn 4 jarige. Neem sowieso les en vraag of je stalgenootjes door de les heenrijden, zo kan je dit soort dingen goed oefenen. Probeer d'r goed aan het werk te zetten. Voltes draaien en veel overgangen rijden zodat ze vergeet vervelend te doen. Bij mij heeft het ook heel lang geduurd voordat ik er een beetje een stuur op had met anderen in de bak maar als je les neemt moet het zeker lukken!

Als ze zolang heeft stil gestaan zou ik d'r de eerste paar dagen en voor het rijden even longeren.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:13

Allereerst, het is niet gek dat ze met het weer van de afgelopen weken behoorlijk fris is.
Na 6 weken er weer op.. ik zou zoals hiervoor gezegd eerst longeren.
Als ze dan nog bij het opstappen omhoog komt moet je de volgende dingen bedenken.
1 - heeft ze pijn
2- is ze fris
3 - is ze klierig

Bedenk je dat als je direct gaat afstraffen dat ze dan behoorlijk weerstand tegen het rijden kan gaan krijgen terwijl er misschien wel iets anders aan de hand is dus dat moet je wel uit kunnen sluiten anders schaad je het paard alleen maar!

Mocht ze echt klierig zijn, houd dr bezig! Niet erop zitten en maar wat hobbelen maar gewoon rijden! En het opstappen oefenen, stilstaan moet je ook oefenen. Gewoon herhalen, herhalen, herhalen. Op gegeven moment krijgt ze echt wel door dat het geen zin heeft om te klieren zolang jij er zo min mogelijk aandacht besteed aan negatief gedrag.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:16

idd longeren en als je bent opgestapt direct aan t werk zetten. Als je blijft stappen geef je haar de kans te gaan klieren, direct lekker vooruit gaan rijden, voltes rijden, van hand veranderen en als ze een beetje fijn aan je been is lekker schakelen in de draf zodat ze haar aandacht op jou moet richten.

succes!!

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:08

best eerst alleen rijden. Dan kan je haar mss beter inhouden dan als er andere in volle galop langs lopen.
Bij het opstappenals ze steigert moet je vooral proberen om verder te doen met was je bezig was. Niet er plots afspringen als je bezig was met opstappen in het begin zal het best eng zijn, maar na een tijdje zal je paard zien dat het toch geen zin heeft.
En natuurlijk heel belangerijk, JE ZELFVERTROUWEN.
een paard ziet direct of je bang bent & zoja zal hij er zeker gebruik van maken.
Hij staat toch liever op wei dan in de bak te rijden?
als jij laat zien dat jij de baas bent, dan zal het meer respect krijgen !

en dat leer je hem ook met klien dingen. bevoorbeeld als hij plots naar links gaat, blijven volhouden tot die naar rechts gaat.
Best vermoeiend maar het lukt wel !

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:26

Dankjewel, we zijn haar nu een week aan het longeren. Gisteren heeft mijn lesgeefster haar gereden en morgen weer. Maar vandaag zal ik toch echt zelf moeten, vind het best eng maar zoals ik las moet ik haar dat niet laten merken. Ik las heel veel dat ik heel veel overgangen, voltes enz moet rijden en haar bezig houden en als ze weer vervelend doet moet ik haar afstraffen. Heel erg bedankt voor alle fijne tips, maar toch ben ik bang dat er dalijk een andere in de bak rijd en ze weer vervelend gaat doen. Dan heb ik echt geen stuur en rijd ze dus recht op die andere af.

Longeren heeft eigenlijk geen zin van te voren want ze is niet snel ofzo, maar probeert me gewoon uit.
Zou het dan toch slim zijn om te longeren zodat ze haar energie kwijt kan, of heeft dat geen nut?

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:51

Nou of je moet longeren,moet je natuurlijk per paard bekijken.
Misschien kan je na het longeren wel makkelijker opstappen???

Probeer ook met opstappen zo snel mogelijk erop te komen,hoe langer het duurt,hoe vervelender paarden worden.Maar toch is dit gewoon een vorm van klieren.Maar ben je niet snel en handig met opstappen kan dit helemaal uit de hand lopen.
Wat kan helpen is haar met de neus in de hoek te zetten.En als ze wilt lopen op haar tegen de muur sturen.
Dat werkt prima bij mijn jonge paarden die opstappen spannend vinden

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 20:03

indriss schreef:
Nou of je moet longeren,moet je natuurlijk per paard bekijken.
Misschien kan je na het longeren wel makkelijker opstappen???

Probeer ook met opstappen zo snel mogelijk erop te komen,hoe langer het duurt,hoe vervelender paarden worden.Maar toch is dit gewoon een vorm van klieren.Maar ben je niet snel en handig met opstappen kan dit helemaal uit de hand lopen.
Wat kan helpen is haar met de neus in de hoek te zetten.En als ze wilt lopen op haar tegen de muur sturen.
Dat werkt prima bij mijn jonge paarden die opstappen spannend vinden

Nouja opstappen is niet zozeer het probleem, maar als ik erop zit begint ze meteen te vervelen! Ik ben nu best bang eigenlijk, dat ik dalijk met een misschien ander paard moet gaan rijden..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:09

Laat eerst je instructrice rijden en ga er dan na haar op! Kijk naar wat zij doet en vraag haar ook wat zij doet, jouw angst voelt je paard (ik weet er alles van)

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 20:12

Jeanine84 schreef:
Laat eerst je instructrice rijden en ga er dan na haar op! Kijk naar wat zij doet en vraag haar ook wat zij doet, jouw angst voelt je paard (ik weet er alles van)

Ze heeft hem gisteren gereden, toen ze erop ging begon mijn paard meteen te klieren. Ze heeft hem een keer goed geslagen en ze hield op. Daarna heeft ze het nog een keer geprobeert en toen weer een goede klap, toen heeft ze het niet meer gedaan.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:17

Je moet van te voren beslissen, ga je erop, dan moet je doorzetten ook! Als ze dan gaat klieren, doorzetten! Want als je er dan af stapt dan heeft ze je te pakken!

Durf je het niet aan, vraag je instructrice haar nog een paar keer te rijden en aan te pakken als het nodig is.
Heb je je vertrouwen bij elkaar geschraapt, ga er dan voor!

Succes

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 20:22

RaichuHollow schreef:
Je moet van te voren beslissen, ga je erop, dan moet je doorzetten ook! Als ze dan gaat klieren, doorzetten! Want als je er dan af stapt dan heeft ze je te pakken!

Durf je het niet aan, vraag je instructrice haar nog een paar keer te rijden en aan te pakken als het nodig is.
Heb je je vertrouwen bij elkaar geschraapt, ga er dan voor!

Succes

Ik heb het gevoel dat het van 'mn ouders moet..
Ik snap het wel, ik wou tenslotte een jong paard en hun geven er een hoop geld aan uit, ik ga toch doorzetten nu. Ik weet nu wat ik moet doen dankzij deze tips. Ik laat vanavond nog wel even weten hoe het is gegaan! Heel erg bedankt voor de goede tips.

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:55

Je hoeft je er niet voor te schamen als je het niet aandurft!
Breng hem dan gewoon een maandje weg, laat hem lekker doorrijden, en ga er daar een paar keer op.
Ik weet hoe het voelt, ik heb hetzelfde als een paard steigerd.
Heb ooit een ernstig ongeluk gehad, achterover geslagen.

Ik ben benieuwd hoe het vanavond is gegaan!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:38

Ik ben het volledig met RaichuHollow eens! Ik heb ook een jong paard (bokserie in profiel) waar ik niet meer zo opdurfte. Met behulp van mijn instructeur gaat het nu al een stuk beter. Ik durf er veel meer aan te rijden, waardoor het klieren ook een stuk minder is. Momenteel staat hij 2 weken in training, omdat ik op vakantie ga.

Nogmaals, het is geen schande om te zeggen dat je niet meer durft! Jouw vertrouwen en veiligheid voorop..

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:49

Ik heb het zelfde, pas als ik der op zit staat me wereld op zijn kop. Maar als ik der naast sta dan heb ik in ene heel veel vertrouwen. Eerst had ik dit niet. Ik had gisteren en toen vroeg ik mijn vader of hij wilde helpen zeg maar, en toen wilde ik niet meer toen zij hij wat mij wat mij heel erg meer vertrouwen terug gaf, en toen nam ik in ene de leiding! Het is echt je zelf zoeken en besluitingen nemen, toen ik dat deed merkte ik dat hij onder me gewoon luisterde! Toen was ik blij en nu moet ik er gewoon aan werken en alles. Maar ja veel succes met het gevecht maar ik weet zeker dat het goed komt!

Ik heb ook gemerkt dat het door stress op school en alles kwam dat ik zo onzeker begon te worden! Messchien heb je ook zo iets gemerkt?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:57

Ik heb gisteren gereden en ze heeft geen een keer verveeld! Ik heb eerst een kwartier/twintig minuten gestapt gewoon voor mn eigen vertrouwen, ben daarna pas echt gaan rijden. Morgen rijd m'n lesgeefster haar weer en vandaag weer zelf.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:00

Fijn voor je dat 't gisteren zo goed ging; gefeliciteerd! +:)+
Dit vond ik minder fijn om te lezen:
[/quote] Ze heeft hem gisteren gereden, toen ze erop ging begon mijn paard meteen te klieren. Ze heeft hem een keer goed geslagen en ze hield op. Daarna heeft ze het nog een keer geprobeert en toen weer een goede klap, toen heeft ze het niet meer gedaan.[/quote]
Een jong paard slaan is niet de manier om 'm iets te leren. Paarden snappen niets van straf, zo blijkt elke keer weer uit wetenschappelijk ondezoek.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 16:03

ElsB schreef:
Een jong paard slaan is niet de manier om 'm iets te leren. Paarden snappen niets van straf, zo blijkt elke keer weer uit wetenschappelijk ondezoek.

Maar hoe moet ik dan aan haar laten merken dat het niet mag? Als jonge paarden niks snappen van straf zal ze dat toch moeten leren?

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:15

BeautyEmily schreef:
ElsB schreef:

Maar hoe moet ik dan aan haar laten merken dat het niet mag? Als jonge paarden niks snappen van straf zal ze dat toch moeten leren?

Als het dus niet mag dit is mijn manier van het doen. Je stem speelt ook een hele grote rol vaak dus dan schreeuw je uitkwaadheid bevoorbeeld, en anders als het paard bokt kan je ook bijv de oorzaak daar achter zoeken, maar je kunt het ook negeren dan gaat het paard wel het meer doen maar als het goed is moet hij stoppen, je kan ook zo iets doen van wat korter je teugels bijv doen(niet trekken natuurlijk) en als het weer goed gaat wat meer teugel geven.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 16:18

Pumbaa12 schreef:
Als het dus niet mag dit is mijn manier van het doen. Je stem speelt ook een hele grote rol vaak dus dan schreeuw je uitkwaadheid bevoorbeeld, en anders als het paard bokt kan je ook bijv de oorzaak daar achter zoeken, maar je kunt het ook negeren dan gaat het paard wel het meer doen maar als het goed is moet hij stoppen, je kan ook zo iets doen van wat korter je teugels bijv doen(niet trekken natuurlijk) en als het weer goed gaat wat meer teugel geven.

Volgensmij moet je bij een jong paard juist niet met te korte teugels rijden?