ChicaxIlke: Op zich wel een idee, maar ik wil hem juist niet "ongevoelig" maken, ik wil hem leren dat het ook wel wat minder abrubt kan. Bovendien reageert hij alleen zo als hij écht heel erg met z'n gedachten bij mij is, aan het begin kan ik prima achterstevoren in het zadel gaan zitten als ik dat zou willen. Dan reageert hij niet zo overdreven. Het is puur aan het eind van een trainingssessie als hij supergeconcentreerd en los is.
Zammie: dan is ie ook erg braaf, ik gebruik wel een zweep, maar hoef hem daar nooit mee aan te raken, op een enkel woordelijk commando reageert hij al. Zweep gebruik ik alleen als "aanwijzer" om z'n schouder wat naar buiten te bewegen, of om hem te verruimen in een gang. Dan overreageert hij trouwens niet, dan doet hij wat hij moet doen en meer niet.
Waarschijnlijk ligt het ook voor een groot gedeelte aan mij: ik wil duidelijk zijn en daarin doe ik soms (onbedoeld) te veel. En hij is nu eenmaal erg consequent opgeleid, dus hij doet niks fout, ben er dan ook alleen maar blij mee. Ik moet leren om die "werkwil" om te zetten zodat ik ook zo klein mogelijk aanwijzingen kan geven...Hij leert mij op het moment meer dan ik hem zeg maar