Hoelang rijden jullie en hoe bouw je de training op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rikkybergy

Hoelang rijden jullie en hoe bouw je de training op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 18:58

Ik ben hier erg benieuwd naar want ik rijd veel te lang maar wil dat stoppen.
En de opbouw ben ik ook heel erg benieuwd naar.

Groetjes

Elles

Re: Hoelang rijden jullie en hoe bouw je de training op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:02

Verplaatst van HAW naar RT. HAW is voor als je foto's hebt die je beoordeeld wilt hebben ;)

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:25

Iemand die mij kan adviseren???

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:46

Ik kan rijden van 15 min tot 60 min. Tot op buitenritten 3 uren :Y) maar neem aan dat jij gewoon training in de bak bedoeld.

Ik stap in (5 a 10 min) en draaf al snel aan daar laat ik hem gewoon in zijn eigen tempo eerst wat lopen totdat hij wat warm is .. Daarna pak ik hem meer op en veel overgangen/ wendingen en scherp aan het been maken. Als hij een par dagen al fijn is stop ik sneller want dat is dan ook goed voor hem en neem ik hem mee naar buiten om hem fris in koppie te houden. Ik stap eigenlijk bijna altijd/ heel vaak buiten uit. In de zomer laat ik hem vaak op een lange strook nog ff uitrazen.

Als hij vervelend is kan ik wel heel lang doorrijden maar dan stop ik eigenlijk zo gauw hij braaf is.. Dat betekend dat ik er dan soms ook meer dan een uur op kan zitten :o.. Maar hierbij kies ik wel het moment ik moet dan zelf ook echt willen dat hij fijn loopt zo niet als ik er half op zit dan zet ik hem gewoon weg. Morgen weer een dag :j.

Hoe lang rijd jij ong dan?

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:50

Nou als het niet wil kan ik wel 2 uur rijden in de bak serieus.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:56

Ik rijd altijd een half uur/drie kwartier. Ik stap meestal 5 min in aan een lange teugel links en rechtsom, daarna pak ik haar wat meer op en stap ik nog ongeveer 5 min. Dan draven met veel overgangen en figuren/wendingen. Als de bak goed is pak ik ook een stukje galop mee, links en rechts. Tussendoor stap ik nog een paar minuutjes en dan op het eind stap ik zo'n 10 min uit.

Als het niet goed gaat ga ik altijd wel wat langer door, maar zodra ze dan een klein stukje fijn doet beloon ik haar en stoppen we ermee. Wil het altijd wel positief afsluiten, zeg maar.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:15

Afhankelijk van de leeftijd en de graad van africhting,meestal rijd ik wel bijna een uur.
we hebben de bak twee straten verder liggen,dus ik stap thuis op en stap met een losse teugel naar de bak,in de bak aangekomen neem ik de teugels op maat en stap ik nog even links en rechtsom.Daarna draaf ik aan en draaf rustig lange lijnen links en rechtsom.Na 10 min.ga ik al galopperen.
Omdat de meeste paarden dit veel makkelijker vinden.
Is het paard los en loopt het ontspannen door het lijf stop ik.
De ene dag doe ik wat langer doorrijden en andere oefeningen erachter aan.
Met mijn 3-jarige rijd ik een half uur,bij een slechte dag max 45 min.Mijn 5-jarige hengst meestal 45 min.max een uur.
En min 9-jarige,dit is een heel sterk paard een uur.

Maar eigenlijk kijk ik nooit naar de tijd,ik stop wanneer het fijn gaat,of mijn doel heb bereikt.
Of wissel ik enorm af,vandaag lang gereden??? Dan morgen even rustiger aan doen.Alhoewel dit niet altijd kan,soms zijn ze frisser of lastiger.
Ook speelt het weer mee,is hete erg warm ga je geen uur knallen in de bak,lijkt mij.

Maar je kunt twee uur rijden en het paard zweet niet of een kwartier goed rijden en veel meer bereiken.

Twee uur rijden,goed rijden/hard werken,vind ik veel.
Maar twee uur manegelessen hobbelen is voor een paard weer niet veel.Snap je???
Trouwens let erop dat je niet teveel doet,ik ken twee paarden die wel eens een burn out hebben gehad ivm hard werken.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:18

Mijn paardje is nog geen 5 en heeft nog niet zoveel gedaan, ik rijd in de bak dus zo'n 20 á 30 min (buitenrit zo'n 1 uur, 1,5 uur).
Naar de bak toe is zo'n 10 min rijden, maar in de bak stap ik ook zo'n 10 min, soms iets korter, soms wat langer. Ik maak 'm los dmv voltes, slangenvoltes, halve voltes. Als ik voel dat ie los is en ontspant, draaf ik aan. Eerder niet. In draf hetzelfde verhaal. Pak ook wat overgangen erbij, tussendoor even aan een lang teugeltje stappen, daarna weer wat oefeningetjes doen, zowel in draf of stap (of stukje galop) en daarna uitdraven en stappen. Klaar.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:32

- Ik doe de eerste 5 minuten over het harde stappen.
- In de bak rij ik de eerste 5 minuten aan de lange teugel allebei de handen en vraag ik niks.
- De komende 5 minuten probeer ik alleen maar hals te laten strekken en daarmee figuren rijden.
- Daarna nog 5 minuten met hals strekken draven en figuren rijden.
- Dan pak ik hem op en ga ik een kwartier overgangen rijden/figuren maken en pak ik de galop erbij.
- Daarna 5 minuten stappen aan de lange teugel, met figuren.
-Met mijn eigen paard pak ik hierna nog een paar keer de galop erbij en maak ik veel overgangen en schijn overgangen en verruim ik een paar keer. Als ik op een paard zit wat ik vaker bijrijd, pak ik de zijgangen erbij, zoals sb, travers enz. Dit doe ik dan nog zo'n 10 minuten tot een kwartier.
- Hierna stap ik in de bak aan de lange teugel zeker 10 minuten uit en ga ik ook nog op het harde voor 5 minuten stappen. Dan is mijn rijden voorbij.

Ik rij zo'n 5 dagen in de week met zeker 1x in de week een buitenrit als het weer dit toelaat (sneeuw/vriezen)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:37

Ik rij meestal van 45 min tot een uur. Ik begin altijd met 15 min grondwerk aan de hand.

Langer dan ruim een uur zou ik niet rijden. Je moet soms accepteren dat je paard ook wel eens zijn daje niet heeft. Je zou kunnen afsluiten met een oefening die hij wel goed kan uitvoeren en dat proberen tevreden van je paard af te stappen ;-)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:45

Ik heb een New Forest merrie van 16 die ik op dit moment L2 rijdt.

Ik start met 5 tot 10 minuten in stapen. Hierbij laat ik haar laag en rond lopen en behandel ik de stelling. Soms naar links soms naar rechts en dan weer recht gestelt. Ook contrastelling. Hierbij neem ik niet te veel buiging mee. Gebruik dit vooral om de kaken goed los te krijgen.

Dan ga ik zo'n 7 tot 10 minuutjes het zelfde in de galop en draf doen. Dit pas ik aan aan hoe los ze is. En kijk ik hoe snel ze het oppakt.

Hierna ga ik haar iets oppakken nog niet te veel opgericht maar wel aan de teugel. Dan rijd ik nog ong. 5 min oefeningen zoals middendraf, overgangen, gebroken lijnen, voltes, pasje wijken (3 passen of zo) etc.

Dan laat ik haar even halsstrekken in stap. Waarna ik haar weer oppak en verklein voltes ga rijden en dan vooral het binnenachterbeen activeer door de achterhand te laten uitzwaaien. Dan ga ik weer draven en rijd weer oefeningen, maar nu wat meer gericht op de buiging en de achterhand. Als dit lekker gaat ga ik even stappen.

Dan pak ik haar helemaal goed op en ga ik over naar het doorzitten. Dan rijd ik meestal nog iets van 10 minuten wat meer proefgericht.

Hierna lekker halstrekken en dan lekker uitcrossen en uitstappen.

Soms laat ik ook eens iets weg of sla ik iets over. Ook doe ik het wel eens langer of korter of iets anders. Net hoe het paard is. Maar dit is het ongeveer.

Wel een lang verhaal. 8-)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:47

ik ga nu mijn draver opbouwen,die heb ik eerst ingereden en ga ik nu oppakken,best om op te bouwen is beginnen met een week lang een kwartier te longeren,en de week erna erop gaan rijden 10 minuten goed los stappen en dan 5 minuten recht en 5 minuten links draven,en zo ga ik ieder week een 5 minuten omhoog.ik rijd meestal 3 kwartier.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:52

*Eerst lange teugel stappen ongeveer 5 min. (kan ik goed gaan zitten handschoenen aan)
* Daarna 10 min. stappen lang/ laag, veel stellingen kleine voltes, grote voltes, stukje wijken etc. (hou meestal echt tien minuten bij op mijn tel. Vind het belangrijk goed los te stappen)
* Daarna ongeveer 10 min. draven lang laag weer stellingen, voltes, slangevoltes etc.
* Dan lang laag galloperen beide handen.
* Stappen lange teugel...
* Daarna pak ik hem pas echt erbij en oefenen kleine voltes galop, contragalop, schouderbinnenwaarts enz. Dit zo'n 20 min.
* Draven lange teugel en stappen 10 min.
Daarna tijd voor rollen!! 8-)

Soms pak ik hem niet eens op en doen we alleen loswerken.

Ik ben dus echt lang bezig met losrijden om hem soepel te houden. Ik heb een pony met korte, dikke hals (zijn hele bouw is kort) dus ben allang blij dat hij loslaat en helemaal over de rug loopt dat ik hem daar zoveel mogelijk in wil lostrainen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:52

ik rij meestal een klein halfuurtje. eerst een kwartier loswerken in stad/draf en een klein galopje. dan wat oefeningen meepakken en als ze dat braaf en goed doen zijn ze klaar.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:40

Ik rijd altijd een half uur tot uur. (als goed gaat en ik tevreden ben, is het klaar. als het minder gaat rijdt ik wel uurtje meestal)
Ik begin met lang laag, dan oppakken en veel buigen zodat ze los wordt, stelling links/rechts. dan rustig aandraven en eerst beetje voltes en lange lijnen enzo, daarna wijken en de rest. (schouderbinnenwaards, galop etc.)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 09:49

Ik let nooit echt op de tijd, hoewel ik er wel op let dat hij niet langer dan 1/2 uur echt aan het werk is (dus niet inrijden/uitstappen). ik stop gewoon als het goed gaat!

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:38

ik begin altijd met 10 minuten losstappen, dan loswerken in de draf en een galopje aan de lange teugel.
Hierna ga ik dr oppakken, rijd meestal in totaal 45 minuten met losstappen e.d. meegerekend.
moet wel echt goed loswerken, anders gaat mn dame echt niet lekker lopen, teveel spanning in het lichaam.

1031717

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:36

Mijn paard is nog erg jong (4.5) en nog niet volledig in zijn volwassen gegroeide lichaam ( shire)

Buiten gaan we 1 tot 1.5 uur weg soms 2 uur...
Maar alles in stap en afentoe een drafje. Wij rijden in duinachtig gebied dus dat is erg zwaar.. Tussendoor loop ik vaak ook zelf ervoor of ernaast.. ( ook goed voor mijn eigen conditie)

In de bak ben ik 20 tot 30 minuten bezig maar voornamelijk in stap. Ook omdat hij met zijn slungelige lichaam niet goed de bochten aan kan in een sneller tempo.

Nu hij door de vorst 3 maanden bijna stil heeft gestaan begin ik eerst weer met longeren 10 minuten ene kant 10 minuten andere kant en dan voornamelijk in een rustige draf.. ( wij moeten naar de bak al 10 minuten lopen dus dan is hij al warm. ook terug kan hij dan mooi lopend afkoelen.
Als ik zie dat hij het makkelijk aankan gaan we de volgende dag een paar minuten omhoog. Zo niet gaan we naar beneden...

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 13:50

misschien goed om te weten ik heb een luxe haflinger van 4.5

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:56

Mijn pony van 1.34 is nog jong (bijna 4) ,dus om het leuk te houden rijd ik maar een half uur in de bak.
Buiten wel wat langer ,maar op zn hoogst een uur.
Daarnaast heb ik maar 2 keer les in de week, dus in de bak, want met 3 keer in de bak werd hij heel vervelend, dat vond hij gewoon niet leuk, hij deed bij 2 keer per week veel beter zn best ,en dus ook met meer resultaat,hij liep veel beter!!!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:10

Oei, 2 uur voor een haflinger van 4,5 vind ik erg lang. Je doet dit vooral als het niet goed gaat zeg je? Wat gaat er op zo'n moment niet goed? Heb je les?

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:14

Sammetje_ schreef:
Oei, 2 uur voor een haflinger van 4,5 vind ik erg lang. Je doet dit vooral als het niet goed gaat zeg je? Wat gaat er op zo'n moment niet goed? Heb je les?

Ik had les maar omdat ik het niet meer vertouwde ben ik er even mee gestopt.
Als het niet goed gaat gaat ze vooral klieren, tegen hekjes aanlopen, gaan stilstaan en niet meer vooruit willen ed.

Rixt

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:21

net als met het sporten van jezelf, 4x 30 min in een week is beter dan 1 x 2 uur

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 14:24

Ja weet ik maar ik ben het mezelf dan ook niet bewust omdat het zo slecht gaat!!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:30

Zet anders de wekker van je mobiel op 20 minuten. Probeer die 20 minuten gewoon lekker los te rijden en wat oefeningen te doen. Dan kun je daarna nog kijken wat er wel of niet goed ging. Je kunt dan bijvoorbeeld nogmaals 20 minuten oefenen met dingen die niet helemaal lekker gingen (dus je zet bijv. weer je timer). Probeer de 2e helft af te sluiten met iets wat jij en je paard beide goed kunnen en leuk vinden.
Wat vertrouwde je niet meer? De instructeur/trice of je pony?