hupje met aandraven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inoek

hupje met aandraven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:38

Mijn pony maakt een hupje met aandraven,
waarschijnlijk is het omdat het een jonge pony
is en ze nog niet zoveel balans heeft
maar ik weet niet goed wat ik hier tegen moet doen?

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:47

Komt mij wel bekend voor, doet de pony waar ik op rijd ook regelmatig. Is ook een jonkie. Hij doet het vooral als hij zijn rug vasthoudt, niet ontspant en niet lekker voorwaarts is, meestal alleen de eerste paar minuten van de training. Herken je dat bij jouw pony? Als hij dat hupje maakt moet ik dan ook weer van been wisselen. Of doet die van jou dat hupje alleen de eerste pas met aandraven?
Past het zadel wel goed? Ik weet dat bij die van mij het zadel niet zo lekker meer ligt, pony is gegroeid. Tijdelijk ligt er nu een bontje onder en op korte termijn komt er een ander zadel. Of het dus aan het zadel ligt, de leeftijd of een andere factor, durf ik verder niet te zeggen.

Inoek

Re: hupje met aandraven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 20:53

Mijn pony doet het inderdaad in het begin van de les, als ie nog niet lekker over zn rug is.
Soms de hele les, als ze niet wil ontspannen.
Het is inderdaad ook nog een jonkie en hoor van vele dat het een balanskwestie is..

Het hupje doet mijn pony alleen in de eerste passen van de draf, de rest van de overgangen gaat allemaal prima. maar van stap naar draf blijft lastig.

Qua zadel, ik weet het niet. Zal het laten controleren, helpt een bontje anders goed?

Vaal_2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:22

Mijn paard deed dit ook vaak, ik probeerde hem dan zo laag mogelijk in te stellen en dan aan te draven.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:14

Je pony gaat niet voorwaarts in draf maar opwaarts waardoor dit hupje ontstaat. Probeer met een meer voorwaartse druk en een hand die meer open is eens weg te draven.

marjolijn81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:08

Hi

ik rij western dus zal waarschijnlijjk wel anders gaan, maar mijn jonge paardje heeft ook een hupje bij het aandraven. En komt inderdaad bij haar dat ze meer opwaarts gaan, als ik goed aan haar werk en laag hou en langszaam over ga in de draf..dus van basis stap steeds beetje doorstappen en dan vloeiend overgaan in draf. en dan is er niets aan de hand.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:18

Het kan een aantal oorzaken hebben:

-Je bereid de overgang niet goed voor: je overvalt je paard waardoor hij de overgang zo abrupt maakt.
-Je paard is te veel op de voorhand en niet over de rug, waardoor hij opwaarts gaat in plaats van voorwaarts. Hij draaft van voren aan in plaats van vanuit de achterhand.

Beide zijn te verbeteren door een goede voorbereiding. Zet met het losrijden je paard goed op de achterhand, maak hem wakker, zorg voor ontspanning en aanleuning. Bereid je paard voor op de overgang, laat hem weten dat je draf gaat vragen. En daarnaast natuurlijk gewoon overgangen blijven oefenen, dan komt het vanzelf.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 01-03-10 08:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 08:22

Die van mij deed dat ook toen hij nog niet zo lang onder het zadel was. Hij was toen idd teveel op de voorhand zoals MLoeser zegt :j
Dmv betere rechtricht oefeningen (voor hem waren dat o.a. slangenvoltes, halve voltes, etc) en overgangen is hij sterker geworden en meer op de achterhand, nu is het over.

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:21

Probeer in stap en draf een aantal schijnovergangen te maken en veel tempowisselingen,b hierdoor krijg je het paard meer op vier benen.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:55

mijn shetlander deed dit ook veel ;)
door hem veel teugel te geven ( in mijn geval touw) en veel van stap naar draf was het er binnen no time uit ;)
Succes !

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:37

Meestal geef je de hulp te groot te abrubt. Mischien proberen eerst zo links rechts te drijven en dan je bekken wat te kantelen en zachtjes met 2 benen door drukken. Dat werkt bij mij!

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:02

het is een combinatie van teveel druk op de teugel en teveel aan been. Bij jonge dieren geef je in het begin vaak grotere hulpen om duidelijk te zijn, vergeet echter niet dat hij van voor dan ook weg moet kunnen. Houd je hem voor ook maar iets te vast en geef je dan been dan zal hij opwaarts vooruit gaan. Dit komt ook nog door de balans die ze moeten vinden. Een goede oefening is veel overgangen rijden van stap naar draf en andersom waarbij je ervoor zorgt dat je paard ontspannen is. Ik bedoel dat je in de stap voorwaarts stapt waarbij je met een weerstand biedende hand rijd (je paard zoekt je hand door het voorwaarts gaan vanzelf op en jij houd je hand stil zonder terug te trekken). Als hij fijn stapt waarbij hij lekker zakt voorin en niet op je hand hangt kun je heel rustig wegdraven. Dit doe je door hem een beetje "lucht" voorin te geven (hij moet immers gaan leren op zijn eigen benen te lopen in plaats van jou hand te gebruiken om zijn evenwicht te bewaren) waarbij je je kuit aanlegt om de overgang naar de draf te maken. In het begin zal hij vast nog een paar keer huppelen maar dit komt vanzelf goed. Overgang terug naar de stap is het van belang dat je niet teveel aan de mond zit en probeert door middel van je zit en het aanklemmen van je bovenbeen terug te gaan naar de stap. Ik vind de gas en de rem erg belangrijk en hier werk ik zelf met jonge paarden het eerst aan. Stap is stap als ik dat zeg en draf is draf (erg consequent zijn dus). De houding die ze aannemen (hoofd eruit drukken, achter de loodlijn kruipen of schudden) neem ik in het begin voor lief. Zit de gas en de rem er prettig op dan kun je je meer gaan richten op oa het huppeltje wat die van jou maakt. Altijd op 2 teugels en 2 benen blijven rijden anders ga je hem onnodig verstoren in zijn houding.

Heel veel succes in ieder geval ermee, jonge dieren zijn fantastisch in ieder geval!!
Laatst bijgewerkt door bugpluisje op 01-03-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:03

ik heb ook een paard gehad die dit deed,helaas had zij een schoftbreuk waardoor zij dat deed.hoeft niet allemaal zo erg te zijn maar zij had dit,en door dat huppeltje zijn wij erachtgekomen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:10

Grote kans als je zelf je overgang meer voorbereid en naar de draf toe rijdt dat het minder wordt. Zoals eerder aangegeven, maak je overgang niet te abrubt en geef je paard ook ruimte om voorwaarts te reageren. Maar let op; teveel ruimte is ook niet goed.

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:18

Mijn paard deed dit ook en later bleek dat hij artrose had en dat dat ook een oorzaak zou kunnen zijn.