jonge pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amberchanel

jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:31

ik heb sinds kort een haflinger van 4
het enige wat ze kan is draf stap en galop
als ik haar aan de teugel wil rijden geeft ze soms wel de knik maar dan gaat ze weer op hoog, ze is ook hel onrustig met haar hoofd (steeds op en neer) weet iemand wat om dat te verkomen en dat ze me hand goed gaat volgen ?

en hoe leer je wijken aan ?

Juangi

Re: jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:31

Euhm.. Heb je al aan les gedacht?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:33

En je titel zegt zelf 'jonge pony' vind dat je aan zo dingen moet werken dat gebeurt niet in 1 keer. En aangezien ze nog jong is mss eerst beginnen met goed je figuren en ontspannen rijden enzo denk als je de basis mooi onder de knie hebt daarvan je kunt beginnen met wijken.
En ik zou ook proberen les te nemen daar kan je zoveel van leren.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:37

Probeer haar vooral op eigen benen te laten lopen en niet te veel aan de teugels te zitten, dan houdt ze vanzelf langzamerhand op met het slaan van het hoofd.

Wijken kun je bijvoorbeeld mee beginnen door een volte te verkleinen en te vergroten door middel van je been. Dus van een kleine volte druk je hem met je been naar buiten naar een grotere volte. Later kun je ook in stap kleine stukjes proberen op een rechte lijn hem te laten wijken. Dit bouw je langzaam uit tot grotere stukken en kleine stukjes in draf.

Wel denk ik dat je eerst moet proberen om hem rustig in de aanleuning te krijgen, rechte lijnen, mooie figuren en goed aan de hulpen, voordat je met het wijken begint. suc6 *D
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 26-02-10 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:37

Een jonge pony moet eerst op zijn eigen benen leren lopen. Aan de teugel lopen is zo'n nare uitspraak. Een paard moet van achteren naar voren gereden worden. Eerst moet de motor draaien!

Neem aub les van een instructeur die verstand heeft van het rijden van jonge paarden!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:31

Misschien zelf ook wat meer ontwikkelen en lezen en lessen om te eten hoe je een jong paard traint.
Ga eerst eens aan de gang met dubbelen lijnen , werk aan stelling en buiging, leer wat er gebeurd in het lichaam en welke spieren je moet trainen op de juiste manier om jou ontspannen te kunnen dragen, leer zelf ook de theorie daarvan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:11

tjaaaa een groene ruiter en een jong groen paard, dat geeft nooit een goed resultaat.
foute keuze dus.
les volgen, en niet opgeven blijven lessen, en het opleiden van zo'n jong dier door een meer ervaren iemand laten doen, je paard leert niks of niks goeds van jou.

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:26

jeetje dit klinkt wel heel erg negatief en bot!
nee gewoon les,, lieft prive les, en indd van iemand die verstand heeft van jonge paardjes inrijden etc,
en laat dat wijke en aan de teugel nog effe lekekr zitten, rijd hem ert maar eens lekker voorwaarts dan komt het vanzelf wel en gaat hij ook neerwaarts.

aeolusnr1 schreef:
tjaaaa een groene ruiter en een jong groen paard, dat geeft nooit een goed resultaat.
foute keuze dus.
les volgen, en niet opgeven blijven lessen, en het opleiden van zo'n jong dier door een meer ervaren iemand laten doen, je paard leert niks of niks goeds van jou.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:36

aeolusnr1 schreef:
foute keuze dus.

hoeft niks te zeggen. eerst op manege pony's gereden daarna veulens als verzorgpony toch naar de l gekregen.
ik was ook op dsat gebied erg groen en het is toch gelukt.
lessen voelgen is altijd goed. vooral in het begin.
ben zelf gestopt wegens niks meer te leren op onze manege.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:58

Ik denk dat je vooral moet beginnen met het tempo te controleren. Rij veel overgangen, zorg er voor dat je pony onmiddelijk reageerd wanneer jij been geeft of vraagt om te vertragen of stoppen. Daarnaast is het ook belangrijk om heel wat verschillende basisoefeningen correct te rijden, zorg bijvoorbeeld dat het diertje bij een volte de juiste stelling heeft en niet naar binnenvalt.

En probeer op dit moment nog niet te denken aan je pony aan de teugel te rijden. Dat komt later. Want aan de teugel rijden mag geen doel op zich zijn, het is namelijk een gevolg van correct rijden :). Ik zou mij nu op dit moment echt focussen op de overgang op een concequente manier voor elkaar te hebben.

Daarnaast is het inderdaad belangrijk om iemand op de grond te hebben staan die je helpt bij het opleren van je pony. Dus een goede instructeur er bij is idd belangrijk.

Verder kan je in dit topic ook meer lezen over wat je moet doen als je het wijken wil aanleren: [RT-P] Wijken aanleren

Succes! En probeer niet te snel te gaan. Je hebt namelijk al de tijd. Paardrijden is geduld hebben :).

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:53

aeolusnr1 schreef:
foute keuze dus.

Dat slaat nergens op, ik heb ook een jonge pony, ookal was dat niet de bedoeling maar ik ben verliefd op haar geworden,
zolang je goede beglijding hebt, en zelf rustig bent zal 't echt wel goed gaan.

Maar als je wilt beginnen met wijken, kan je dat denk ik beter pas over een tijdje doen,
maar als je wilt, weet ik nog wel iemand die heel fijn les geeft
in wijken, schouderbinnenwaards enzo. Ze geeft NH les,
maar ze kan ook goed dressuur op vragende en respectvolle basis.
Ze kost 12,50 per half uur.

Ik heb zelf trouwens ook wat problemen in de bak,
maar dan meer met tempo houden en duidelijk zijn,
en daar heeft zij me ook goed mee geholpen.
en mischien kan je eerst op de grondbeginnen,
anders heb ik nog wel twee boeken voor je?

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:10

Aan de teugel dat komt vanzelf wel, probeer haar eerst lekker ontspannen te laten lopen, dan gaat ze vanzelf je hand wel opzoeken.

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:10

mo_van_dijk schreef:
Een jonge pony moet eerst op zijn eigen benen leren lopen. Aan de teugel lopen is zo'n nare uitspraak. Een paard moet van achteren naar voren gereden worden. Eerst moet de motor draaien!

Neem aub les van een instructeur die verstand heeft van het rijden van jonge paarden!

Mee eens, probeer samen met iemand die ervaring heeft te kijken hoe je het allemaal precies moet doen.
Zoek niet iemand die hier geen ervaring mee heeft, want dan geeft het geheid problemen qua aanleren en afleren.
En wijken? Please, nog niet aan denken. Paardje is nog erg jong. Ga eerst op les om ervaring op te doen voor zowel je zelf en je paard :)
Laag & lang, ontspanning bij zo wel bij jou en je paard probeer hier aan te werken voor dat je de 'moeilijkere' oefeningen gaat doen.
Train eerst de basis door lessen te nemen. Succes samen ! :D