Eigenwijs als ik ben, heb ik mijn atactische veulen niet in laten slapen maar lekker op laten groeien. Op 4-jarige leeftijd ging het zo goed dat ik hem ook nog heb laten inrijden. Dat gaat eigenlijk boven verwachting goed, op zijn "aparte" gangen na. Stap en draf gaan inmiddels goed maar de galop vind hij vreselijk moeilijk. Het voelt alsof je fietst met een slag (of 2) in je band, als julie begrijpen wat ik bedoel.
Zijn hier meer mensen met een atactisch paard en hoe passen jullie de training hierop aan? Wat zijn jullie ervaringen en zijn er specifieke oefeningen die goed aanslaan?
In-uitjes heb ik ook aan gedacht maar eerlijk gezegd durf ik het nog niet zo goed aan om met hem te gaan springen... Hij is toch wat minder stabiel en ongecontroleerd dan een "normaal" paard... En heuveltjes wandelen is zo lastig in het platte Noord-Holland!
En ik kan je vertellen niet veel mensen nemen het risico....Chapeau!!
Hier heb je namelijk wel zandheuvels etc. Wat springen betreft. De sprongen hoeven niet super hoog te zijn, gewoon dat je paard gedwongen wordt zijn achterhand te gebruiken. Verder zou je misschien kunnen beginnen met vrijspringen. Zo breng je je paard niet uit balans en kan je paard zelf een beetje voelen wat het is om te springen. Dus gewoon beginnen met lage sprongetjes en langzaamaan wat hoger zetten als je merkt dat het goed gaat..
Het enige waar hij tot nu toe heel erg veel baat bij heeft is chiropratie en goed in beweging blijven. Een paar weken terug is hij voor het eerst chiropratisch behandeld en het verschil is geweldig, veel soepeler en hij gaat veel makkelijker over de rug, heerlijk! Dus misschien weer een handige tip voor jou.
(zie filmpjes onderschrift van april)
Maar ik vind het wel heel leuk om jou filmpjes te zien, zo kan het ook gaan voor zo'n paard!