Hoe leren opkrullen..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Hoe leren opkrullen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 21:41

Stel je rijd een paard, jaar of 10 oud. Niet super ingereden, maar zit geen kwaad in. Zeer schrikkerig en bangig, als het iets niet snapt raakt het in paniek. Na een tijd wil ze wel graag de hand gaan volgen, is nu zover dat het neusje in alle gangen over de grond gaat en knabbelt lekker op het bit. Stellingen, wijken, ed zit er nog niet in.
Hoe komt nu het besef er in dat die hals moet gaan afbuigen? Ze loopt lekker van voor naar achter, ontspannen, ze snapt alleen gewoon echt niet dat ze moet afbuigen.

Lichte bijzet snapt ze niks van, gaat ze tegenin trekken. Slof 1x tien minuten geprobeerd, werkt wel fijn om het stellingvragen te bevestigen en te verbeteren. Maar hoe krijg ik het in dr hoofd gepraat dat ze moet buigen???

Sammie

Re: Hoe leren opkrullen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:51

Wat wil je precies? Meer stelling en buiging in de bochten (dus dat ze desgewenst naar binnen/buiten kijkt omdat jij dat wil)

Of vind je dat ze met de aanleuning te rechtblijft in d'r hals? Dat ze dus eigenlijk iets ronder mag worden in de aanleuning?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:01

Ronder in de aanleuning, ja!
Stelling snapt ze ook nog niet helemaal, maar dat komt langzaamaan wel. Kwa ronder worden heb ik het idee dat het niet op schiet.. Dat er geen vooruitgang in zit. En ik heb ook niet echt ideeen om haar te leren hoe het moet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:05

toch die bijzet eraan, maar dan aan de longe. Een paard begrijpt bijzonder snel dat het zinloos is om daartegen te trekken.

Een paar keer moet voldoende zijn, ze snappen het heel gauw.

Met rijden de teugels wat korter maken en vooral de achterhand eronder rijden. vóór begrenzen, dat wil zeggen, alleen tegenhouden als ze verder haar hals wil strekken. Niet trekken, alleen puur passief begrenzen. laat zij ook maar iets los, dan laat jij ook ogenblikkelijk los.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:09

De bijzet heeft eraan gezeten aan de longe. Ik denk zo'n 20 minuten, zowel strak als los. Ze blijft in dezelfde houding lopen en zoekt heeeel veel druk op.

Ik kan haar ohz op 2 manieren rijden. Helemaal lang, neus over de grond. Of hoog en gespannen in de rug. Rijd ik haar omhoog, dan wil ze heeel graag weer lang en laag worden, maar ronder niet. Zou ik dan toch nóg meer van achter er aan moeten rijden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:14

Heb je een foto van wat je precies bedoeld? Misschien valt het wel mee en denk je dat het erger is dan het er eigenlijk uit ziet.

Ik zou graag willen ruilen :D Die van mij krult juist enorm op en die moet ik echt flink naar voren rijden, naar de hand toe. Dan zoekt ie mijn hand op.

Dat geldt voor jouw ook trouwens. Wat je er achter in stopt, vanvoren opvangen en afvloeien. (makkelijker gezegd dan gedaan trouwens)

Heb je les? Wat vindt/zegt die ervan?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:14

Wat zegt je instructeur ervan? :)
Het is namelijk moeilijk te beoordelen vanaf een computerscherm, behalve dan voor de Bokkers die een paraverbinding (denken te) hebben en alles zien, merken en kunnen oplossen. :=

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:36

Ik krijg nu inderdaad al pb-tjes of ik het paard uit mn profiel bedoel. Maak je geen zorgen, die is het niet! ;)
Ik heb helaas geen foto. Instructrice ziet er wel vooruitgang in, maar weet verder ook niet goed hoe het ronder worden aangeleerd moet worden. Volgende keer ga ik wat langer met slof rijden, kijken of ze het dan misschien gaat snappen.
Ze wil wel heel graag mn hand volgen naar beneden, maar dat ronder worden wil ze niet.
Nu ik er zo een beetje over nadenk dan denk ik inderdaad dat het van achter nog niet helemaal goed zit. Beenhulp reageert ze af en toe ook nog niet helemaal goed op.

Maar misschien dat er toch nog kleine trucjes zijn om dat kwartje te laten vallen?

wilm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:41

Heb je een halsverlenger geprobeerd? Ik heb een paard bijgereden met het zelfde probleem, en die reageerde daar erg goed op.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:48

Ik ben daar niet zo thuis in. Wat doet een halsverlenger precies? Is dat niet juist voor paarden die te kort worden in de hals?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:52

ik ben niet zo kapot van halsverlenger omdat zulke paarden er juist lekker in kunnen gaan hangen waarna ze vervolgens erg zwaar in je hand worden.
een passoa is misschien de oplossing, maar ookdat is niet in één keer, daar gaat echt een paar keer longeren overheen, maar werkt over t algemeen wel goed.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:54

Pessoa tussen de benen door vastmaken geeft hetzelfde effect als een slof ongeveer toch? Behalve die broek achter dan..
Ik weet niet of ik pessoa mag proberen :P En ik weet ook niet of paard dat leuk vindt :P

wilm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:54

Een halsverlenger is een dik elastiek dat je vastmaakt aan je zadel en dan via je bitringen achter de oren door laat lopen. Als je googelt vind je wel een plaatje (weet nog niet hoe ik plaatjes moet plaatsen).
Deze je verstellen, dus je begint los, en kan 'm dan als je paard losser is en er goed op reageert wat strakker zetten. Als hij ontspant, voelt hij net als een bijzetteugel geen druk meer, maar doordat het meegeeft in tegenstelling tot een bijzetteugel, dwing je je paard niet in een houding, en reageert hij er misschien beter op.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 23:09

En als ze omhoog komen? Dat vind ik ook het enge aan de bijzet. Dat zit zo vast..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:34

Allereerst moet men oefenen met laterale buiging (links rechts) en pas veel later komt dan bijna automatisch de vertikale buiging erbij.
Ik denk da je gewoon te snel vooruit wil en dus een paar stappen probeert over te slaan, niet doen dat keert alleen maar tegen je.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 07:35

Ja en ook heel belangrijk dat je snapt waar je mee bezig ben en niet zomaar allemaal dingen eraan gaat hangen.
Neem de tijd en weet wat er in het lichaam van je paard gebeurd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:27