Ik heb een 3 1/2 jarig ruintje. ik kan alleen buiten rijden want er is geen bak aanwezig. alleen buiten kan hij heel druk zijn bvb wegrennen en bokken ik kan hem dan niet meer houden maar hij doet het alleen uit enthousiasme wat moet ik daar mee want hij is dan erg druk en ik heb dan kans dat ik val.
bedankt.
ellepel
Geplaatst: 22-02-10 16:45
heb je geen wei waar je kunt rijden? zet anders een stuk af in de wei? met buitenrijden een ander braaf paard meenemen . en ik denk eerst oefenen met goede instructie in de wei tot het goed gaat ?
Misschien eerst eens goed longeren ergens op een vrij stuk land, laat hem maar eens gek doen en als hij zijn enthousiasme heeft kunnen uiten zal het waarschijnlijk al wat rustiger zijn
Uhm.. Longeren idd, even los in het weiland (als je die wel hebt) laten uitracen, gewoon dingen doen waardoor die zijn energy dr uit komt. Of toch een bak in de omg. opzoeken. Want 't is niet echt verstandig om op een welsh pony die al wat pittig uit nature is en dan zo jonge leeftijd en wetend dat ie er vandoor gaat toch buiten te rijden.
Met al dat longeren krijgt je pony alleen maar meer conditie. Ten eerste is dat niet wat je wil hebben als je pony vaak wegrent en ten tweede ga je altijd maar langer en langer moeten longeren om normaal buiten te kunnen rijden.
Ook is de pony nog maar 3.5 jaar. Ik vind deze leeftijd een beetje te jong om al lang te longeren.
Wat je kan doen is werken aan die ongehoorzaamheid. Zoek ergens een veilig veldje, en maak overgangen van draf naar stap tot hij luistert. Wordt hij druk, weer stappen. Uiteindelijk kan je dit uitbouwen tot overgangen van galop naar draf en omgekeerd. Als dit echt te moeilijk is en je pony van de eerste drafpassen al wegrent, begin je met stap-stilstand Zet hem bij het draven op een (kleine) volte en hij mag er pas vanaf als hij zich gedraagt.
Ben je zeker dat het geen angst is?
xJasmijn
Geplaatst: 28-02-10 15:48
Voor dat je gaat rijden eventjes in een bak ( of een stuk weiland) lekker laten crossen/bokken etc. en dan kan hij daar zijn enegie even in kwijt. en Dan ernaa rijden
Sanne25
Geplaatst: 02-03-10 15:28
Als je een weiland ter beschikking hebt zou ik hem daar even zijn gang laten gaan zodat hij zn ei even kwijt kan En daarna gaan rijden
broodje12
Geplaatst: 02-03-10 17:21
ellepel schreef:
heb je geen wei waar je kunt rijden? zet anders een stuk af in de wei? met buitenrijden een ander braaf paard meenemen . en ik denk eerst oefenen met goede instructie in de wei tot het goed gaat ?