Lengtebuiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seasons

Lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:03

Halloo!

Ik krijg vaak te horen dat mijn pony meer lengtebuiging moet hebben. Ik weet opzich wel wat ze ermee bedoelen, maar niet hoe ik ermee moet omgaan.
Kan iemand mij het begrip lengtebuiging uitleggen, want dit is mij nooit uitgelegd en hoe ik zijn lengtebuiging kan verbeteren.
Ik hoor het allemaal erg graag, ben erg ambitieus en wil heel veel leren! :D

AmberHeijman

Re: Lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:14

aeolusnr1

Re: Lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:36

Als je een goede buiging over het ganse lichaam bekijkt dan zou je paard als het ware als een banaan moeten staan he (een liggende banaan)
En idd das allemaal heel vlug zo gezegt maar idd niet zo heel makkelijk allemaal uitgevoert.
Eerst werken aan nageeflijkheid op het bit, als dat niet lukt kan je al de rest gewoon nooit uitvoeren, dus eerst daaraan werken,
dan zijdelingse buiging van het hoofd, nek en hals,
dan het verplaatsen van de voorhand
dan het verplaatsen van de achterhand
dan het het lichaam zijdelings (wijken voor het been)
als die dingen lukken is er echt geen enkel probleem meer om een mooie banaan houding met je paard te demonstreren.
dit is allemaal basis dressuur hé , das iets dat een paard normaal moet leren bij het zadelmak maken en het inrijden.
Een paard ingereden door een trainer doet dit al na 2maand opleiding.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:35

Een paard moet beide kanten kunnen buigen, alleen hebben alle paarden een slechte en goede kant. De lengtebuiging zal daarom ook op de goede kant veel beter gaan.
Je kunt lengtebuigingen gaan oefenen door druk op je buitenteugel te nemen en je buitenteugel een beetje naar je been te brengen en je binnenteugel loslaten, hierdoor test je ook meteen of je paard naar je luistert!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:11

Thomina schreef:
Een paard moet beide kanten kunnen buigen, alleen hebben alle paarden een slechte en goede kant. De lengtebuiging zal daarom ook op de goede kant veel beter gaan.
Je kunt lengtebuigingen gaan oefenen door druk op je buitenteugel te nemen en je buitenteugel een beetje naar je been te brengen en je binnenteugel loslaten, hierdoor test je ook meteen of je paard naar je luistert!

Sorry, snap niet wat je hier mee bedoeld!
Lengte buiging kan je mooi trainen op de volte.
Verder met schouderbinnenwaarts en als je het niet voelt,
in de spiegel kijken. Ook travers en renvers zijn fijne oefeningen
hiervoor.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:26

Yep, rechtrichten ! Veel schoudervoor, schouderbinnenwaards en travers. Leer je paard haar binnenachterbeen onder het zwaartepunt te plaatsen zodat het jouw gaat dragen ipv stuwen. Kun je ook leuk aan de hand oefenen dan kun je meekijken en zien wat de bedoeling is.