Losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dussss

Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:52

Hallo allemaal,

Ik had even een vraag, een tijdje omdat het zo koud was longeerde ik me paard eerst omdat ik anders denk ik wel vliegles zou krijgen, maar merkte ook meteen dat als ik er dan opging dat ze al lekker los was en met rijden ook veel beter ging. Nu ging ik vandaag er gewoon meteen op, maar nou stapte ik lekker in met teugels los, dus eigenlijk helemaal geen druk, en zo ging ik ook lekker draven omdat ik dacht dat ze daar lekker warm en los van zou worden, maar nou zei een vriendin van mij die ook aan het rijden was, wat doe jij nou zo aandraven, zo drukt hij toch de rug weg?? Maar het leek mij juist lekker om juist warm te maken zodat je de rug niet meteen strak trek.

Wat vinden jullie wat je nou het beste kan doen?

Ranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:22

Ik rijd mijn paard in het begin altijd laag en rond en soms ook wel met een lang teugeltje, waardoor hij lekker op zijn eigen benen loopt en goed los komt door zijn gehele lijf.
Zijn rug drukt hij niet weg, omdat ik laag en rond rijd waardoor hij zijn rug dan juist gaat gebruiken.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:23

een paard drukt de rug niet zomaar weg als je rijdt zonder je teugels op te pakken hoor. Als jij goed zit en je paard snapt dat hij ook kan strekken zonder dat jij dat met je teugels vraagt dan kunnen ze super lopen. Nu weet ik natuurlijk niet hoe jouw paard loopt als je zo begint, maar in principe kan het dus geen kwaad.
Mocht je wel meteen de teugels willen aanpakken om contact te nemen rij hem dan met licht contact lekker naar beneden, zodat hij de spieren in zijn rug kan strekken en opwarmen.
Sommige paarden drukken juist de rug weg zodra de ruiter de teugels oppakt, dus alles is afhankelijk van de combi ruiter en paard. Heb je fotos? Dan kunnen we t wellicht zien

Mariposa11

Re: Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:24

als hij met zn hoofd in de lucht draafd, ja dan wel.. als hij lekker met zn hoofdje richting de grond loopt dan drukt hij zn rug verre van weg...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:34

Het is zoals "marisse" ook al zei , als hij met zijn hoofd in de lucht gaat draven drukt hij idd zijn rug weg, en dan ben jij ook verkeerd bezig, zo maak je hem niet losser en zou het probleem als het er al zou zijn alleen maar erger worden.
Draaft hij aan een lang teugeltje met zijn hoofd bijna over de grond (stofzuigen) dan is dat geen enkel probleem, dit is wel goed.
Maar je zegt zelf losrijden , en met losrijden bedoelen we ook echt wel de spieren los te maken, daar moet je ze dus ook echt voor gebruiken, en dus als je zo 10min aan een los teugeltje gaat rondhobbelen dan is dat echt niet losrijden das vrij bewegen maar niet losrijden.
Dus zijdelingse buigingen binnenstelling , buitenstelling en dit in stap en in draf zijn dingen die echt bij het losrijden horen.
Je komt in de piste om te werken, om te trainen niet om zomaar een beetje te hobbelen.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:36

Nee hij loopt niet helemaal met zijn hoofd in de lucht maar ik rij hem ook niet laag en lang, ik dacht juist lekker met teugels losrijden net als je longeer in het begin maar dan met iemand erop.

Ik heb er eigenlijk geen foto's van. Ze vind het nog erg moeilijk om laag en rond te lopen in het begin omdat ze veel dingen ziet en zich in het begin niet heel goed kan ontspannen.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:37

aeolusnr1 schreef:
Het is zoals "marisse" ook al zei , als hij met zijn hoofd in de lucht gaat draven drukt hij idd zijn rug weg, en dan ben jij ook verkeerd bezig, zo maak je hem niet losser en zou het probleem als het er al zou zijn alleen maar erger worden.
Draaft hij aan een lang teugeltje met zijn hoofd bijna over de grond (stofzuigen) dan is dat geen enkel probleem, dit is wel goed.
Maar je zegt zelf losrijden , en met losrijden bedoelen we ook echt wel de spieren los te maken, daar moet je ze dus ook echt voor gebruiken, en dus als je zo 10min aan een los teugeltje gaat rondhobbelen dan is dat echt niet losrijden das vrij bewegen maar niet losrijden.
Dus zijdelingse buigingen binnenstelling , buitenstelling en dit in stap en in draf zijn dingen die echt bij het losrijden horen.
Je komt in de piste om te werken, om te trainen niet om zomaar een beetje te hobbelen.

Het is eigenlijk meer warm rijden dan losrijden, ik heb zoiets als jij meteen je spieren aanspan dan voelt dat ook erg strak aan, dus daarom dacht ik eerst warm lopen zodat haar lichaam beetje warm word en dan oppakken.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:48

Eciara schreef:
aeolusnr1 schreef:

Het is eigenlijk meer warm rijden dan losrijden, ik heb zoiets als jij meteen je spieren aanspan dan voelt dat ook erg strak aan, dus daarom dacht ik eerst warm lopen zodat haar lichaam beetje warm word en dan oppakken.

Ja dat is ook zo. :) Als je paardje niet met zijn hoofd helemaal in de lucht loopt, drukt hij niet zijn rug weg. Goed van je juist, dat je hem niet meteen oppakt maar hem eerst de tijd gunt om op te warmen! :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:52

Eigenlijk moet je je paard een beetje zien als een atleet, als die gaat trainen loopt die ook niet eerst een 15min gewoon warm , nee die begint zonder te overbelasten uiteraard dadelijk met strechen, buigen, en bewegen , wel das net hetzelfde dat je met je paard ook moet doen.
En als jij zegt , zijn aandacht is er niet bij want hij ziet teveel rondom hem, ?????? wie zijn fout is dat dan ???? Das de ruiter he die moet dat paard maar met zijn aandacht bij hem houden, als je meer gaat vragen dan heeft hij de tijd er niet meer voor om aandacht te hebben bij al die onzin rond de piste, zijn aandacht moet steeds , heel de tijd bij jou zijn, das ook jouw taak dit zo te houden.
Als een voetballer op het veld heel de tijd de tribune in het oog houd , dan kan je ook niet verwachten dat hie goed gaat presteren op het veld, en de trainer zal dat ook dadelijk opmerken en de speler erop wijzen hééééé we zijn hier bezig he. En dat moet jij dus ook doen, jij als ruiter bent dus tegelijk ook de trainer van je paard als jij er mee aan het rijden bent, aandacht bij jou en bij het werk.

Sterretje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:01

Aeolusnr1 ben het indd eens met je.

Maar ik vind dat je kan een paard wel los draven, warm draven, met een losse teugel zonder dat hij de rug wegdrukt.

Ik zelf stap altijd alleen aan een lange teugel, erna pak ik mijn teugel op en stap ik nog steeds, al die tijd alleen maar rechte lijnen. Als ik ga aandraven, draaf ik eerst rechte lijnen en erna wat grote voltes.
Pas na 20 minuten begin ik wat oefeningen te rijden.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:27

aeolusnr1 schreef:
Eigenlijk moet je je paard een beetje zien als een atleet, als die gaat trainen loopt die ook niet eerst een 15min gewoon warm , nee die begint zonder te overbelasten uiteraard dadelijk met strechen, buigen, en bewegen , wel das net hetzelfde dat je met je paard ook moet doen.
En als jij zegt , zijn aandacht is er niet bij want hij ziet teveel rondom hem, ?????? wie zijn fout is dat dan ???? Das de ruiter he die moet dat paard maar met zijn aandacht bij hem houden, als je meer gaat vragen dan heeft hij de tijd er niet meer voor om aandacht te hebben bij al die onzin rond de piste, zijn aandacht moet steeds , heel de tijd bij jou zijn, das ook jouw taak dit zo te houden.
Als een voetballer op het veld heel de tijd de tribune in het oog houd , dan kan je ook niet verwachten dat hie goed gaat presteren op het veld, en de trainer zal dat ook dadelijk opmerken en de speler erop wijzen hééééé we zijn hier bezig he. En dat moet jij dus ook doen, jij als ruiter bent dus tegelijk ook de trainer van je paard als jij er mee aan het rijden bent, aandacht bij jou en bij het werk.

Daar heb je gelijk in hoor, we zijn daar hard mee bezig en gaat ook steeds beter, ze is nu 4 word 5 dus gaat vast goed komen. Als zij echt vervelend word pak ik haar wel op en dan is ze er ook wel iets beter bij met haar hoofd. Een atleet loopt volgens mij ook eerst warm en gaat dan pas strekken maar goed dat maakt voor de rest niet uit. Ik ga zeker oefenen met laag en rond, verder in de training doet ze het al wel aardig met rond en laag.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:29

Sterretje82 schreef:
Aeolusnr1 ben het indd eens met je.

Maar ik vind dat je kan een paard wel los draven, warm draven, met een losse teugel zonder dat hij de rug wegdrukt.

Ik zelf stap altijd alleen aan een lange teugel, erna pak ik mijn teugel op en stap ik nog steeds, al die tijd alleen maar rechte lijnen. Als ik ga aandraven, draaf ik eerst rechte lijnen en erna wat grote voltes.
Pas na 20 minuten begin ik wat oefeningen te rijden.

Dit zal ik ook eens proberen. Dank je wel!

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:43

Ambrasoft schreef:

Het is eigenlijk meer warm rijden dan losrijden, ik heb zoiets als jij meteen je spieren aanspan dan voelt dat ook erg strak aan, dus daarom dacht ik eerst warm lopen zodat haar lichaam beetje warm word en dan oppakken.[/quote]

Ja dat is ook zo. :) Als je paardje niet met zijn hoofd helemaal in de lucht loopt, drukt hij niet zijn rug weg. Goed van je juist, dat je hem niet meteen oppakt maar hem eerst de tijd gunt om op te warmen! :D[/quote]

Dank je wel voor je antwoord :D

Kim_Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:35

Warm rijden doe ik altijd lang, laag en rond dan je teugels maar wat langer maar wel voldoende contact houden, zorg ook dat ie op 4 benen blijft lopen en niet op de voorhand zakt als ie zo laag loopt. Lekker links en rechts om en na 10 minuten, kwartier pak ik hem meer op. Ik eindig ook weer lang, laag en rond

Tebaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:56

ook ik doe mijn paard altijd eerst een 10/20 min lang en laag losrijden.
denk altijd maar aan mezelf, ik ga ook niet keihard aan de bak, wil ook wel eerst warm worden en de spiertjes los maken;)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:41

Oke bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal ook vaker proberen om wel met wat contact warm te rijden!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:44

Jammer dat er nog zo weinig aandacht geschonken word wat betreft de anatomie en biomechanica van een paard.
Als je dit zou snappen, dan kom je te weten hoe wat en waarom iets gebeurt.
Idem met het skala der ausbildung.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:53

annebe schreef:
Jammer dat er nog zo weinig aandacht geschonken word wat betreft de anatomie en biomechanica van een paard.
Als je dit zou snappen, dan kom je te weten hoe wat en waarom iets gebeurt.
Idem met het skala der ausbildung.

Nou leg eens uit?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:55

Wat wil je uitgelegt krijgen?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 20:56

Nou over anatomie en biomechanica?
Je komt daarmee aanzetten maar verteld en voor de rest niks over.

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:58

inrijden betekend dat je je paard nog niet direct oppakt.
dus ja op die manier inrijden doe ik ook.. en dan doe ik ingalloperen en dan doe ik m oppakken .. ;)
het is niet voor niets losrijden, zodat je paardje zelf kan bepalen hoe ze beetje kan lopen en dan oppakken en dan moet ze de juiste spieren belasten..
ik ben niet tegen op de manier van lang teugeltje lekker opwarmen ;)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 12:31

Maar ik vroeg me ook nog af als ik het wel gewoon met losse teugel doe drukt ze haar rug dan weg?? Want als ik bijvoorbeeld langs de weg ga rijden rijd ik ook vaak lekker met losse teugel en pak ik haar niet op.