Zadelmak maken Shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Zadelmak maken Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 15:05

Hallo,

Mijn Shetlander accepteert het sjabrak en zadeltje al goed, zo ook aantrekken van de singel. Nu ga ik kijken of ik gewicht er op kan leggen dmv zakken met zand of iets in de vorm van een zadeltas er overheen leggen. Iemand daar nog tips over?
Volgende stap wil ik hoofdstel en bitje gaan laten accepteren. Hoe pak ik dit het beste aan?

Bedankt!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:06

Mijn shetje word nu ook 3 dus ik lees even mee :) Dat met het bitje zou ik gewoon eerst 't hoofdstelletje even inlaten. Iedere dag even oefenen, wat langer. Dan even door de bak of wij wandelen met halster eromheen? Kan er niet echt iets van zeggen, heb er geen ervaring mee :o

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 15:08

NHevaVD schreef:
Mijn shetje word nu ook 3 dus ik lees even mee :) Dat met het bitje zou ik gewoon eerst 't hoofdstelletje even inlaten. Iedere dag even oefenen, wat langer. Dan even door de bak of wij wandelen met halster eromheen? Kan er niet echt iets van zeggen, heb er geen ervaring mee :o

Ja zo had ik het ook al bedacht ongeveer.
Het zadeltje laat ik er nu ook gewoon op zitten een half uur. Zometeen ga ik hem nog wat strakker aansingelen en zo heel langzaam opbouwen.

bennie32

Re: Zadelmak maken Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:31

Gewoon alles rustig aan doen en veel oefenen. Zadeltje op doen stukje wandelen, een keer wat meer gewicht erop wachten tot dat hij ontspant en de volgende keer verder. Hoofdstel gewoon in doen even aan het bit laten wennen de dag erna stukje mee gaan lopen en zo elke keer een stapje verder. succes ermee!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:43

Wij hebben juist eerst hoofdstel en zadel gedaan. Lekker daarmee wandelen, kunnen ze rustig aan het bitje wennnen. Met indoen kunnen ze even lastig zijn hoor, maar gewoon rustig en zacht blijven doorgaan ;) Zandzakken wil idd goed om ze make te maken! wel goed vastmaken natuurlijk ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:44

ga je er zelf op rijden, of heb je al iemand die erop wil gaan rijden?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 17:10

loveidefix schreef:
ga je er zelf op rijden, of heb je al iemand die erop wil gaan rijden?

De uiteindelijke bedoeling is nog niet bekend :o
Mijn dochter heeft maandag een rijbare mini Shet gekregen. Misschien uiteindelijk een tweespan ervan maken.
Of iemand vinden die haar wil inrijden e.d. Staat al een advertentie voor uit.

Bitje ingedaan (hoofdstel) pakte ze meteen! Keurige dame hóór!
Elke dag maar een klein beetje ermee oefenen.
Ik vind het erg leuk om te doen!

Zal zo een foto zetten ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 17:32

Afbeelding

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:18

Ziet er goed uit hoor ;) ze is volegsn mij ook heel ontspannen of niet XD ze slaapt gewoon bijna :P

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:54

1Boefje schreef:
Afbeelding

volgens mij zit de neusriem niet goed
is dit een lage neusriem?

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 12:08

dat lijkt me een gewone hoge neusriem.
dan zit hij dus prima ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:20

Volgens mij is het bit wat te groot ;)
Maar volgens mij is het inderdaad een lage neusriem :) ?
Hoge neusriemen zijn namelijk bijna onvindbaar in shetmaat ;)

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:24

Wij hebben onze shet zadelmak gemaakt ook aan de hand van de dubbele lijnen. Hij leerde snel het verband leggen eens er dan een kindje met goede "ridingskills" op zat. Ook eerst een gewicht (zak ofzo) op het zadeltje om te kijke hoe die daar op reageerde voor er een kind op ging.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 10:59

Ik denk dat het bitje iets te strak zat in zijn mondje waardoor je meer V-vorm krijgt.
De neusriem was voor mij ook een raadsel en zat op de foto niet vast, maar wel om de neus. Het is volgens mij ook een hoge neusriem........
Kom er nog op terug....

Idd ze was super relaxed! Het is niet voor niks dat ik mn kindje hou ;)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:11

Wat leuk om te zien!! Lijkt me heel lastig hoor om een shet in te rijden, succes in ieder geval!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 13:09

Danitsja88 schreef:
Wat leuk om te zien!! Lijkt me heel lastig hoor om een shet in te rijden, succes in ieder geval!

Ja mij ook!
Ik moet een licht persoontje zien te vinden :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:26

Ik heb het vandaag gewoon heel makkelijk gedaan.
Meisje ging er gewoon opzitten en dan stappen maar ;) halster om, ''teugeltes'' eraan knopen, longeerlijn eraan en hoppa, rijden maar :+ Nou is die van mij ook al een tijdje onder het tuig beleerd, dus dat maakt het wel makkelijk. Stappen ging goed, dus ook maar em gedraaft, en ze wou nog erg graag galop proberen, en idefix had er super zin in ( :P ) dus ook maar even een stukje galop meegepakt ;) zo kan je ook inrijden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:06

loveidefix schreef:
Meisje ging er gewoon opzitten en dan stappen maar ;) halster om, ''teugeltes'' eraan knopen, longeerlijn eraan en hoppa, rijden maar :+ Nou is die van mij ook al een tijdje onder het tuig beleerd, dus dat maakt het wel makkelijk. Stappen ging goed, dus ook maar em gedraaft, en ze wou nog erg graag galop proberen, en idefix had er super zin in ( :P ) dus ook maar even een stukje galop meegepakt ;) zo kan je ook inrijden :D

Ja, zo moet je het dus vooral niet doen.
Weer maar een bewijs dat je er toch echt wat meer ervaring voor moet hebben...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:05

Bizzybijtje schreef:
loveidefix schreef:

Ja, zo moet je het dus vooral niet doen.
Weer maar een bewijs dat je er toch echt wat meer ervaring voor moet hebben...

Iemand moet ervaring opdoen door iemand die zegt hoe dat hij het moet doen. Niet door mensen die enkel commentaar kunnen geven. Zeg dan hoe het WÉL moet :+