Sterk-paard met slof of scherper bit en martingaal buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Milou

Sterk-paard met slof of scherper bit en martingaal buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 10:51

Ik heb een fjord, en die is heel erg sterk.
Als ik in de bak rijdt met hem, dan heb ik gewoon een dubbel gebroken bit in en in de bak kan ik hem daar wel mee houden.
Maar als ik naar buiten ga, dan krijg ik hem niet zo gemakkelijk terug met dat dubbel gebroken bit.
Ik heb nog in de kast wel een pessoa-bit of echt een niet-gebroken-trens liggen maar dat vind ik altijd heel zielig zulke bitten.
Nou had ik gevraagt aan iemand wat zei zou doen, en die zei; Ik zou met een slof naar buiten gaan, dan kan je je paard in een keer stop zetten. Ik zat zelf ook nog te denken aan een martingaal en zo'n pessoa-bit, maar wat zou ik doen? Met een slof? of met een scherper bit? want het is wel zo, als je met slof gaat kan die wel wennen naar buiten gaan met een normaal bit.
Of helemaal niks en op een andere manier?

Ik hoor graag wat jullie denken!
:wave:
Laatst bijgewerkt door Milou op 21-02-10 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

ZusJacobs

Re: Sterk-paard met slof of scherper bit en martingaal buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:57

Ik denk dat je al die troep geen eens in huis moet nemen..
Hier los je niks mee op, over een tijd zal je pony zelfs daar door heen gaan lopen.. Neem les, ga er mee bezig etc. Probeer het op te lossen.. niet weg te moffelen.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:58

Ik zou voor geen van beide kiezen. Je hebt een africhtingsprobleem, dat corrigeer je niet door er vanalles extra aan te hangen in de hoop dat hij zich dan wel gedraagd. Ik wil grondwerk en lange lijnen adviseren, ga tevens ook qua rijden eens een stapje terug naar de basis. Rij je les?

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:03

Ja ik krijg les van een z-amazone, ja ik had het ook maar gehoort dat je met slof naar buiten moet dus wou even weten wat jullie daar van dachten. :) Bedankt iig.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:03

Ik zou nooit met een slofteugel naar buiten gaan, hooguit met een martingaal en misschien dan een enkelgebroken trensje.
Misschien is het beter als je eerst samen met een ander op pad gaat tijdens een buitenrit.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:04

Ja, als ik met een ander paard naar buiten gaat wordt hij alleen maar drukker alleen is ie een stukje rustiger want dat andere paard fokt nirvano altijd op, heb nog wat dingen aan het topic verandert.

Prospice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:06

Ik heb net een ITP-topic van je gekeken, en jou rijprobleem is veel complexer, dat los je niet op met een scherper bit of hulpteugels. Het is goed, dat je samen met een volwassene gaat werken aan nagevelijkheid (en dat is wat anders dan in de krul trekken) en dat je pony beter op jouw hulpen gaat reageren. Ik weet zeker dat als je hard oefent dat je binnen een paar weken, een ander paard onder je hebt!!

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:11

Ik ben zelf ook geen voorstander van hulpteugels, sloffen, martingalen en scherpere bitten etc. Maar ik had dus gehoort van een paar mensen dat dat wel de bedoeling was of nouja een goed hulp middel om je paard te stoppen, dus ik wou graag weten hoe de andere bokkers daar over dachten. Dus ik ben daar ook geen voorstander van maar wil graag weten hoe jullie daar over denken even voor de duidelijkheid. :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:12

Vind het onzin om er buiten niet een scherper bit in te hangen.
Je bent 14 en waarschijnlijk is je fjord erg sterk buiten voor jouw.
Ik vind het verstandig om evt een scherper bit buiten er in te hebben.
Zelf had ik een ongebroken trens er in met buiten rijden.
Succes

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:13

Klinkt mij als een bekend probleem in de oren van jaaaaaren geleden.
Een niet te hanteren Fjord, die soms zelfs gevaarlijke acties deed.
Wij hebben het anders aangepakt: eerst een uurtje dressuur, dus goed in de hand en daarna als beloning naar buiten.
Dat begon met 5 minuutjes (uit) stappen en dat rondje werd steeds groter. Ongewenst gedrag? Terug naar stal.
Was hij vervelend met de dressuur, dan ook niet naar buiten.
Het kwartje viel erg snel: als hij goed z'n best deed, mocht hij naar buiten. Dat was echt een beloning voor hem.
Nu zouden we hem vers van stal met alleen een halster mee naar buiten kunnen nemen.
Basis is dus discipline (opvoeding) en dressuur en GEEN hulpartikelen.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:14

Dat is een goede tip, dankjewel! Ik deed sowieso best vaak een rondje buiten uitstappen, maar als hij vervelend is geweest met dressuur ga ik dat voortaan niet meer doen. Dankjewel! :)

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:20

ik ben het met de meeste bokkers eens dat je terug moet naar de basis. Het niet hebben van een rem is een zelfde probleem als wanneer je paard niet aan het been is. Hij moet leren dat been vooruit (kuit) en diep zitten icm bovenbeen aansluiten remmen betekent. In het begin zul je een paar keer heel streng moeten zijn (is niet leuk maar hij moet echt leren dat ho, ho is).

Een goede oefening kan zijn het schakelen in de verschillende gangen (voorals stilstaan, stap en draf). Je maakt verschillende overgangen, zowel vooruit als naar stilstand. Wel dien je erg duidelijk te zijn wat je wilt. Als hij goed gaat reageren verminder je je hulpen steeds meer zodat je als uiteindelijk resultaat kunt gaan krijgen dat bij diep zitten hij als terug gaat naar de stap of het halt houden.

Hulpmiddelen zijn inderdaad niet de oplossing, het is een rijtechnisch probleem dat je in de basis eerst moet oplossen (dus in de bak tijdens je les en wanneer je met hem oefent).

heel veel succes en aangezien je les krijgt zou dit wel moeten gaan lukken.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:56

Is hij in de bak ook sterk of is hij dan juist heel makkelijk te rijden?
En dan bedoel ik gewoon licht zonder dat er een aantal x kilo s in je handen hangt?

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 15:11

In de bak is hij ook best sterk maar minder sterk als buiten. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:53

ik begrijp uit jouw tekst dat je eerder een beginner bent, daar is niks mis mee natuurlijk, maar dat wil alleen maar zeggen dat je nog heel veel les moet nemen, best ook privéles, en dan de ganse week een paar oefeningen inoefenen, dan weer les en zo steeds verder opbouwen.
e krijgt les van een Z-ruiter zeg je zelf, maar dat zegt helemaal niks over de kwaliteit van jouw les.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:57

een slof is niet alles, maar als je hem alleen gebruikt als het echt nodig is (als je hem echt niet kan houden) dan erom doen, tis voor jullie veiligheid. Mijn paard werd door de vorige eigenaresse ook wel een met een slof buiten gereden omdat ze als ze ging niet meer wilde stoppen. zolang je hem maar goed gebruikt... (en een martingaal zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat het paard zn hoofd niet in nek kan gooien ;))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:03

Gezien je leeftijd lijkt het me erg onverstandig om een slof of een scherper bit te gebruiken, ik snap eigenlijk ook niet waarom iemand van jouw leeftijd een pelham in de kast heeft hangen. Als je een scherp bit of een slofteugel gebruikt neemt dat je probleem niet weg en zul je op den duur helemaal niet meer naar buiten kunnen zonder zoiets, bovendien reageren niet alle paarden even goed op zo'n scherp bit of een slof en kun je er dus ongelukken mee krijgen als je niet heel ervaren bent.

Een martingaal lijkt me de simpelste oplossing, evt een gaatje strakker dan normaal voor iets meer inwerking.
Ik denk dat het verstandig is om eerst maar even niet met hem naar buiten te gaan en meer op gehoorzaamheid te trainen binnen de veilige bakomheining. Als je je paard daar goed onder controle hebt kun je ook zonder problemen naar buiten.

Wil je toch een scherper bit gebruiken neem dan een pessoa en doe de teugel in de middelste ring.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:06

xmiloux1 schreef:
In de bak is hij ook best sterk maar minder sterk als buiten. ;)

Dan moet je dat dus eerst oplossen en tot die tijd maar even niet naar buiten gaan ;)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:08

Ik zou er gewoon een slof omhangen voor de zekerheid, die kan je gewoon los laten hangen en alleen als je je paard echt niet normaal terug krijgt 'm gebruiken als noodrem :) . Is imo niks mee, zolang je 'm gewoon het grootste deel van de tijd idd lekker los hebt hangen.
Vind dat fijner dan een scherp bit, scherp bit werkt toch ook scherper in bij gewoon normaal contact.

En dan als het met slof beter gaat, je hem eigenlijk nooit nodig hebt, etc etc, kan je eventueel afbouwen naar een martingaal of helemaal niks meer :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:10

Oplossing: Zorg dat je paard met serieus rijden goed aan de hulpen staat. Dus kruis aantrekken is stilstaan etc.
Het is gewoon gedram, als ik het zo lees.
Als je dan naar buiten wilt, gewoon eerst even in de bak gaan rijden tot het goed voelt.

Slof, martingaal, scherper bit, allemaal onzin. Jij heb het stuur in handen, ook buiten de bak....

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:10

Martingaal kun je denk ik wel eens proberen, daar kan weinig fout mee gaan en die werkt alleen als het nodig is.
Pessoa-bit niet aan beginnen en slof is echt als uiterste noodmaatregel en alleen als je daar ervaring mee hebt.
Pessoa en martingaal moet je naar mijn idee ook niet tegelijk gebruiken want de martingaal zorgt dat de hefboomwerking vn het bit verloren gaat.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:13

ik lees in jou profiel dat deze pony niet van jou is maar dat je hem lease/ verzorgt?
ik zou dus dan maar eerst eens met de eigenaar overleggen wat het beste is voor jou en de pony.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:14

Liever een slof of een scherp bit dan een paard dat ongecontroleerd de weg op rent oid.
Slof kan ook niet zoveel mis mee gaan als je hem gewoon los laat hangen en 'm er alleen bij pakt in noodgevallen. Martingaal werkt als je hem goed afstelt toch vrijwel niet in en heb je ook niks aan.

En van in de bak rijden wordt een paard in het park echt niet altijd braver.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:15

Renza schreef:
Liever een slof of een scherp bit dan een paard dat ongecontroleerd de weg op rent oid.
Slof kan ook niet zoveel mis mee gaan als je hem gewoon los laat hangen en 'm er alleen bij pakt in noodgevallen. Martingaal werkt als je hem goed afstelt toch vrijwel niet in en heb je ook niks aan.

:z

Het gaat niet om het rijden in de bak, maar de manier van rijden...

En als je je paard niet aankunt op de weg, ga er dan niet mee op de weg. Ook met slof neem je nog een gigantisch risico. En je bent wel een bestuurder. Wat gebeurt er als je een fietser aanrijdt? Dan ben je schuldig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:17

Renza schreef:
Ik zou er gewoon een slof omhangen voor de zekerheid, die kan je gewoon los laten hangen en alleen als je je paard echt niet normaal terug krijgt 'm gebruiken als noodrem :) . Is imo niks mee, zolang je 'm gewoon het grootste deel van de tijd idd lekker los hebt hangen.
Vind dat fijner dan een scherp bit, scherp bit werkt toch ook scherper in bij gewoon normaal contact.

En dan als het met slof beter gaat, je hem eigenlijk nooit nodig hebt, etc etc, kan je eventueel afbouwen naar een martingaal of helemaal niks meer :)

Wat is dat nu voor advies? TS is 14, dikke kans dat ze nog nooit een slof in handen heeft gehad dan kan ze er ook niet mee omgaan. En wat als haar paard die slof als 'noodrem' niet accepteerd? Dan komen er straks echt ongelukken van, wil je dat op je geweten hebben?

Renza schreef:

Wel als er in de bak al problemen zijn en dat geeft TS al aan.

Bovendien kan er met een slof veel misgaan, als je hem niet goed gebruikt kun je in het gunstigste geval niet meer zonder, heb je minder geluk dan verongeluk je ermee.

Als je een martingaal goed afstelt werkt hij niet als het paard braaf is en wel als het paard zijn hoofd omhoog steekt wat doorgaans gebeurt als ze er vandoor gaan. Eigelijk dezelfde inwerking als je bij een slof zou willen alleen dan zonder dat er wat mis kan gaan.