Pony slaat ophol om niks, hoe kan ik dit oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StippTwingo

Pony slaat ophol om niks, hoe kan ik dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 03:01

Ik heb mijn paardje nu bijna een half jaar, hij is redelijk schrikachtig en voorwaarts. Maar gewoon lief en braaf.
Nou gaan ik en een vriendin vaker samen rijden en dan maken we foto's en filmpjes enz..
Dan doen we zeg maar om de beurt over een veld galloperen ofzo en dat de ander foto's maakt.
Normaal gaat dit gewoon goed, makkelijk te sturen en remmen op stem commando niks raars.
Maar de afgelopen 3 ritten gaat hij er gewoon opeens vandoor en hij schrikt nergens van ofzo hij is dan echt niet te houden en omtrekken lukt ook nauwelijks.
Vandaag rende hij de weg over, gelukkig dat die auto langzaam reed anders wil ik niet weten wat er was gebeurt.

Ik ben bang dat hij er nu een gewoonte van heeft gemaakt en ik weet echt niet wat ik ermee aan moet.
Heeft ook niks met het zadel of iets te maken, ik rij namelijk met een boomloos zadel of gewoon zonder zadel.

Heeft iemand misschien tips hoe ik dit kan oplossen?

Vjestagirl

Re: Pony slaat ophol om niks, hoe kan ik dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 03:10

Een paard schrikt in principe niet om niks. Het kan zijn dat jij hetgene niet ziet, maar in principe is er altijd iets. Het slechtste wat jij kunt doen is gaan trekken om hem stil te zetten of om te trekken. Dat doet namelijk pijn en dan bevestig je dat het naar en vervelend is. Het beste wat je kunt doen is kalm en rustig blijven en oeffenen.

En ook met een boomloos zadel of zonder zadel kun je verkeerd zitten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 03:19

Het klinkt alsof je dit 'getraind' hebt.
Ik begrijp dat hij het doet als jullie op het veld zijn waar je altijd rent?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 03:22

Ik heb even in je profiel gekeken. Wat vreselijk van je vorige paardje zeg! Jullie waren een echt team!

Vanaf mijn bank is het moeilijk te zeggen hoor dus kijk zelf (realistisch) of ik in de goede richting zit:

Je bent je vorige paardje zo gewend; hij weet wat jij denkt en jullie kennen elkaar door en door. Nu heb je dit paard sinds een half jaar. Natuurlijk is een nieuw begin top maar uiteraard verlang je naar wat je had: een hechte band.

Super dat je je nieuwe paardje al zo snel bitloos rijd (rij zelf ook bitloos)! Is alleen maar heel positief hoor maar kan het zijn dat jij heel snel heel veel wilt?
Jouw paardje is bij jou gekomen en heeft heel erg moeten wennen aan zijn nieuwe plek en aan jou. Jij denkt lekker verder te gaan maar meneer begint te wennen en durft steeds meer. "wat nou als ik er ineens vandoor ga?" Zijn mening gaat nu ook tellen.

ook dit is lastig om te zeggen vanaf een afstand hoor maar zag je filmpje (super mooi paard trouwens!!) en vond vrij direct dat er wel een kop op zit hoor! En dan bedoel ik, hij komt over als een vent met een eigen mening...

Zoals ik al zei, ik kan het mis hebben maar het komt zo op mij over....

Wat mij ook opviel is dat iedere keer als jij aanspringt in galop hij met zijn staart zwiept. kan gewoon een tik zijn maar kan ook óf een teken zijn dat er toch iets pijn doet óf een teken dat hij het er eigenlijk niet mee eens is.

Dan nu het oplossen; Héél snel!
Verzeker je er eerst van dat hij geen pijn heeft. kan bv ook zijn rug, benen of hoeven zijn die pijn doen.
Als het zijn gedrag is; Als je paard door heeft dat hij een leuk loopje kan nemen en hij doet het al drie keer achter elkaar dan moet je dat echt snel de kop indrukken. Wat dat betreft sluit ik mij bij anneliesdj aan.

Ik zag dat je je ook bezig houd met grondwerk. Ga dat eerst eens doen en kijk hoe hij op je reageert. Hij kan drie maanden geleden onderdanig hebben gereageerd maar nu wel dominant reageren. Je kan zo al een beetje zien of het misschien aan zijn gedrag ligt.

Hoop dat je hier iets aan hebt en dat jullie nog heel veel fijne tijden samen zullen hebben!!
Jullie zijn in ieder geval echt een top combi en komt zeker snel goed! :D

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 04:12

Vjestagirl:
Nee dat weet ik wel, maar omdat hij het normaal nooit doet en hij gaat er gewoon vrolijk vandoor.

anneliesdj:
Nee het is steeds op hele andere plekken het is er dus niet in getraind.

zodiacje:
Wat je zegt klopt idd voor een groot deel. Ik ben in een korte tijd ver met m gekomen, maar hij heeft idd een grote mening.
Als hij zich verzet gaat hij gelijk stijgeren (dit is niet omdat hij het op commando kan hij stijgert gewoon uit zichzelf, maar niet heel hoog ofzo)
Met zijn staart zwiepen is me nog nooit opgevallen, volgens mij is het gewoon een tik maar ik zal er eens op letten.
Ik weet bijna zeker dat het niks met pijn te maken heeft maarja ik kan het ook fout hebben natuurlijk, maar hem kennende denk ik dat hij eerder zou gaan bokken als hij pijn had.

Ja ik doe grondwerk en natural horsemanship met hem, ik ben op zoek naar iemand bij mij in de buurt die mij daar ook les in kan geven.
Ik heb met mijn vorige pony ook lessen gehad alleen hij deed alles en was gewoon een heel makkelijk paard, toen had ik die lessen eigenlijk niet nodig maar nu wel.
Maarja hij is ook wat dominant, maar hij weet dat ik de leider ben en hij is ook wel op mij gericht.

Dankje hij is echt een geweldig paard, maar wel een grote uitdaging voor mij :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:56

StippTwingo schreef:
anneliesdj:
Nee het is steeds op hele andere plekken het is er dus niet in getraind.

Dat wil niet zeggen dat het er niet in getraind is, waarschijnlijk ben je niet streng genoeg geweest de keren dat je met hem hebt geraced.
Als je op het veld bent, wacht hij dan netjes tot jij zegt dat hij mag rennen? Of wordt hij al druk bij het vooruitzicht?
Je hebt ook een probleem met steigeren zeg je, het is niet verstandig om een paard zoiets te leren als je niet voor 100% controle hebt en je paard voor 100% overtuigd is dat jij de baas bent. Als je je paard pas een paar maanden hebt kun je daar nooit helemaal zeker van zijn.

Ik denk dat het verstandig is om het buitenrijden en steigeren maar even te laten voor wat het is en veel training in de bak te gaan doen, zowel grondwerk als rijden. Daar ben jij zekerder van jezelf doordat het vertrouwd terrein is en hij er niet vandoor kan gaan en dat straal je weer uit naar je paard. Los eerst de kleine dingen op, zorg dat hij netjes meeloopt, achterwaarts gaat, netjes stilstaat als jij dat wilt en ook blijft staan als hij even moet wachten.
Met rijden doe je hetzelfde; zorg dat hij vlot is aan je hulpen en direkt reageert, dat hij stilstaat als jij het wilt, achterwaarts gaat als jij het wilt en ook weer voorwaarts zodra jij dat zegt.
Als je al die kleine dingen goed bevesitgd zal voor je paard de rangorde duidelijker worden en zul je meer controle krijgen waardoor jij je zekerder gaat voelen als je met hem buitenrijd.

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 19:35

Citaat:
Dat wil niet zeggen dat het er niet in getraind is, waarschijnlijk ben je niet streng genoeg geweest de keren dat je met hem hebt geraced.
Als je op het veld bent, wacht hij dan netjes tot jij zegt dat hij mag rennen? Of wordt hij al druk bij het vooruitzicht?

Hij is normaal gewoon braaf en doet wat ik van hem vraag, hij wacht netjes en stopt ook gewoon.
Citaat:
Je hebt ook een probleem met steigeren zeg je, het is niet verstandig om een paard zoiets te leren als je niet voor 100% controle hebt en je paard voor 100% overtuigd is dat jij de baas bent. Als je je paard pas een paar maanden hebt kun je daar nooit helemaal zeker van zijn.

Nee ik merk wel echt duidelijk dat het op commando stijgeren vrij weinig met het stijgeren in verzet te maken heeft, hij is ook niet gemeen eerder bang.
Maar op commando stijgeren vraag ik oon echt niet vaak alleen als hij gewoon rustig en ontspannen is.
Citaat:
Los eerst de kleine dingen op, zorg dat hij netjes meeloopt, achterwaarts gaat, netjes stilstaat als jij dat wilt en ook blijft staan als hij even moet wachten.
Met rijden doe je hetzelfde; zorg dat hij vlot is aan je hulpen en direkt reageert, dat hij stilstaat als jij het wilt, achterwaarts gaat als jij het wilt en ook weer voorwaarts zodra jij dat zegt.

Dit doet hij ook allemaal heel netjes, doordeweeks doe ik gewoon grondwerk en vrijheids dressuur met hem in de paddock en soms rijden in de bak.
Dan doe ik dingen met hem zoals springen, met cordeo rijden, schuin over balkjes lopen enz..
Het is echt alleen als ik met hem alleen over een veld ga, maar als ik afstap en hem aan de hand mee neem is er niks aan de hand en loopt hij gewoon mee.

lisa1052

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:53

Ik denk dat er wel iets met die pony is
Want eerst deed ie het nooit en nu wel
Ga niet keihard trekken maar blijf rustig en blijf rustig praten
En als je pony dit blijft doen is het niet verstandig om dat vaker te gaan doen als je pony niet aan kunt
suc6 verder

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:35

StippTwingo schreef:
Het is echt alleen als ik met hem alleen over een veld ga, maar als ik afstap en hem aan de hand mee neem is er niks aan de hand en loopt hij gewoon mee.

Hij heeft een veld dus geassocieerd met rennen, dat is wat ik bedoelde in de eerste posts.

Probeer op het moment dat je het veld op komt hem flink aan het werk te zetten, direkt de volledige controle krijgen, volte's links en rechts. Zodra je merkt dat hij wat gespannen wordt, als zijn hoofd omhoog komt oid direkt afwenden, been er goed aan en aan het werk zetten. Ik weet niet wat je allemaal met hem kunt maar je kunt in principe alles gebruiken zolang het voorwaarts gebeurd, achterwaarts gaan en stilstaan zorgt juist voor meer spanning.
Beloon hem flink als het goed gaat en op het moment dat je voelt dat hij ontspant geef je hem wat meer teugel en mag hij even bijkomen, uiteraard houd je wel goed contact zodat je direkt weer kunt ingrijpen als hij weer gespannen wordt.
Stop op tijd, als hij rustig is stap je af en beloon je hem door er een stukje naast te lopen.

O en wellicht overbodig; laat dat racen over veldjes eerst maar even achterwege ;)

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:48

Ok hier kan ik wat mee, dankje :)

Maar we racen ook niet hoor (alleen heel af en toe met zn 2en over een mega veld :D)
Het is meer een rondje rustig galloperen of draven.

Maar bedankt voor de tips. :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:27

Of het racen is of galopperen of draven of ... maakt ook niet zoveel uit. Het gaat erom dat je een slim paardje hebt wat al doorheeft wat er gaat gebeuren als hij op dat veld komt, je moet hem dus zien te verrassen.
Probeer op het veld juist iets te doen wat je anders nooit doet en stevig galopperen doe je ergens waar je het anders niet snel doet.

Stel dat je normaal op een bospad wijkt voor het been dan doe je dat nu eens op het veld en ga je galopperen op het stuk vlak bij huis waar je normaal altijd uitstapt.
Dan moet je daar natuurlijk ook geen gewoonte van maken want dan krijg je dezelfde situatie; dat hij altijd het laatste stukje naar huis raced.
Je hebt blijkbaar een slim paard en die moet je goed bezig zien te houden, altijd andere dingen op andere plaatsen doen, hij leert vast ook snel nieuwe dingen, profiteer daarvan.
Probeer bv eens de vrijheidsdressuur als je met hem op het veld bent, als hij braaf is en rustig het veld op komt zonder er vandoor te gaan ga je bv eens lekker de spaanse pas oefenen.
Dat zul je normaal wel niet doen op buitenrit dus is voor je paard iets totaal nieuws en dat is wat slimme paarden nodig hebben ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:10

Ik ga helemaal mee in wat "zodiacje" hier al schreef.
en ik denk ook dat jij dit gedrag een beetje aangeleerd hebt, waarschijnlijk onbewust maar hij mocht dit van jou.
Bitloos is niet mis, maar hier ben jij iets te naief om te denken hij zal wel zo bij mij blijven , nee dit moet je goed intrainen, hij moet nageeflijk zijn en blijven, en dat is hij nu echt niet.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:10

Hij klinkt als een erg slim paard. :j
Ik denk dat hij je nu een beetje aan het uitproberen is.

De eerste maanden dat hij bij jou was moest hij natuurlijk nog wennen aan de situatie en moest hij de kat nog een beetje uit de boom kijken.
Nu hij een half jaartje bij je is, weet hij wat hij aan jou heeft en nu hij meer vertrouwen heeft gekregen kan het zijn dat hij zijn grenzen aan het aftasten is.

Blijf consequent en wees zo mogelijk nog duidelijker in je grenzen. Nee is nee en blijft nee, al gaat hij op z'n kop staan.
Wat meer dressuur rijden en les nemen kan je helpen de basis weer te bevestigen.
Veel succes ermee! :D

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:22

Ik herken dit gedrag echt heel goed.....
ik had dit namelijk ook met mijn vorige paard, hij had een aardige kop erop zitten en was heel braaf aan het begin na een tijdje begon hij steeds meer uit te halen en elke keer dat hij er vandoor was geweest had hij weer een soort van een stapje hoger gezet op de trap van zijn macht (hoop dat je het begrijpt)

Ik denk dat je het rijden op die veldjes even achterwegen moet laten en eens goed moet gaan werken aan jou controle met hem.

Er is eigenlijk een ding dat ik niet snap... waarom heb je hem op commando leren steigeren terwijl je weet dat hij er een aardige kop erop heeft zitten? Ik ken veel paarden die er misbruik van zijn gaan maken na een tijdje.... steigeren heeft ook veel met macht te maken en hij kan het steigeren zijn als domineren.

Ik zal als ik jou was iemand erbij halen die je kan helpen, want als je zelf iets gaat aanprutsen kan je het erger maken, nu kan je het miss nog oplossen als je ermee gaat aanklooien miss niet meer en dan kan je op het punt komen waar ik ben gekomen met mijn vorige paardje en dat is verkoop omdat het beter is dat er iemand op zit die hem wel aan kan dan iemand die hem de controle geeft.

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:39

Ik ben ook opzoek naar iemand die mij NH les kan geven, ik weet een heel goed iemand en daar heb ik een paar lessen van gehad met mijn vorige paard.
Toen kon ze aan huis komen maar nu dus niet meer en ik heb geen mogelijkheid tot een trailer dus kan k niet meer lessen.
Daarom ben ik dus nu opzoek naar iemand anders.

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:41

Oh en echt super bedankt voor de tips en advies iedereen, hier kan ik zeker wat mee :D