5 jarige merrie (die me volop aan het testen is)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daquira

5 jarige merrie (die me volop aan het testen is)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 23:22

Beste Bokkers,

Ik heb een probleem.
Ik ben de trotse eigenaar van een 5 jarig toppaardje!
Vanaf het moment dat ik haar zadelmak heb gemaakt heb ik nooit problemen met 'r gehad.
Niet wat rijden betreft maar ook niet bij andere omgang met r zoals borstelen.
Nu de laatste weken, is het mssn door het weer maar ze is zo ongelooflijk hard omgeslagen.
Ze bijt naar me, staat de hele tijd heen en weer te trippelen op de poetsplaats en duwt me zelfs aan de kant!
Niet te doen!
Vandaag gingen we nog eens een klein toertje buiten rijden en ze was zo kijkerig en schrikkerig.
Normaal heeft ze nooit bang, ze is mijn rots in de branding en nu schrok ze van alles op.
Ze sprong met haar vier benen in de lucht en was enorm ongehoorzaam.

Ik ben nooit streng voor r geweest maar dit was ook nooit nodig.
Ze was altijd zo eerlijk tov mij.
Maar nu, ik weet echt niet wat me overkomt.
Moet ik wat strenger worden?
Ik heb het al geprobeerd maar het lijkt wel alsof ze er niets mee inzit.
Ze doet even vrolijk door!

Iemand ooit iets dergelijks mee gemaakt, iemand mssn tips?
Dankjewel alvast,
Eva

EllyC

Re: 5 jarige merrie (die me volop aan het testen is)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:34

Ik moet zeggen dat die van mij momenteel ook lastig is met het rijden en van de week brak ie bijna los bij het uit de wei halen. Ik hoop dat het inderdaad aan het weer ligt.

En wat betreft de rest, het lijkt alsof ze je aan het uitproberen is en dan helpt inderdaad strenger maar vooral consequenter zijn. Sta is sta en niets anders ook niet even.

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:42

inderdaad jury!!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:47

Elk paard is momenteel lastig, mijn merrie heeft mij vandaag ook flink laten schrikken.. (en ja, die staat 24/7 buiten)
Combinatie van weer (wind), teveel energie en vachtverlies denk ik. :)

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:48

Ik zou eerst eens nagaan of je misschien veranderd bent van voer; dit kan van grote invloed zijn op het temperament.
Hier zijn de paarden door het weer, maar ook doordat ze minder gereden worden i.v.m. het weer veel drukker!
Je paard moet jou wel respecteren, dus je moet zeker heel duidelijk zijn naar je paard toe. Succes!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:48

Volgens mij heeft het ook met het weer te maken inderdaad. Mijn 4-jarige is ook behoorlijk vervelend als we de weg over gaan, terwijl ze normaal gesproken echt heel makkelijk is.
Maar het heeft ook zeker met de leeftijd te maken hoor. Duidelijk, rustig en consequent blijven :)

daquira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 00:03

Alvast mercietjes iedereen voor jullie berichten. Wat voer betreft heb ik niets gewijzigd. Heel haar situatie is exact dezelfde gebleven. Ik geloof ook echt dat paarden, net als mensen, echt onhebbelijk kunnen worden van het aanhoudend slechte weer. Als paarden hun wintervacht verliezen, zijn ze dan sneller lastig? Wat ik ook vreemd vind is dat ze hengstig is. Dat is toch helemaal niet de tijd van het jaar, wel? Groetjes,Eva

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 02:12

Die van mij was 2 weken terug nog hengstig :)

Misschien een soort van puberteit of gevoelig met de hormonen? In ieder geval duidelijke grenzen stellen en consequent zijn daarin zeker helpen. Heeft ze misschien te lang "stil gestaan" door de weersomstandigheden waardoor extra energie en hierdoor haar ei niet kwijt kunnnen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 02:22

Het kan goed zijn dat ze je gaat uitproberen nu ze wat vertrouwder is met rijden.
Duidelijke grenzen stellen is altijd nodig, of ze je nu uitprobeert of niet lekker in haar vel zit, je moet wel laten merken wat er wel en niet mag.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 02:27

De mijne is in principe een schat maar hij is van nature wel dominant. Hij is tijden een mak schaap maar kan dan ineens toch dominater worden; net een stapje verder, net even die duw tegen me. Dat soort dingetjes.
ik weet dan dat ik de laatste tijd te makkelijk ben geweest en dat ik weer even streng moet zijn.

Via grondwerk en even heel streng zijn vertel ik hem dat ik de baas ben en niet hij. Na een paar dagen en 1 sessie met mn monty halster is ie weer maanden lief.

Misschien is jouw paard ook gewoon haar grenzen aan het aftasten en die nu dus aan het overschrijden; tijd dus om streng(er) te gaan zijn.

en ja dat weer.... bah!

Fehaflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:40

vervelend, mijn haf is (ik hoop vanwege het weer) ook aan het testen. Waarschijnlijk ook omdat ik er minder mee kan doen( bevroren bak). Toch maar wat strenger worden:(

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:53

Ik lees even mee... Onze pony gedraagt zich sinds twee dagen erg vervelend op stal (lees: superdominant)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:59

mijn merrie is net hengstig. Bij het van de wei halen is ze ook vervelend en drammerig...
ik denk ook dat het aan het weer ligt. ikzelf ben ook vrij geïrriteerd door het aanhoudende slechte weer.
Dus ik ga er vanuit dat paarden er ook last van krijgen net zoals mensen. Of wij mensen brengen het ongewild toch over?

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:18

Alle dieren reageren volgens mij wel op het weer! Mijn 4 jarige was ook lekker druk! Maar oooow mijn katten die terroriseren ons echt! Komt volgens mij echt door het weer! Ze verliezen haren en ze weten dat het warmer word, vinden ze heerlijk volgens mij!

Just_Me_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:21

MIjn 5 jarige uber brave merrie , heeft het ook ... Loperig , hinniken , en heel veel is reuze eng !
Ik wijt het aan het weer , en de leeftijd , volop aan het puberen ...
Ga er consequent mee om , niet anders als anders .Niet zielig omdat het zo,n slecht weer is en ze wat minder gereden is daardoor etc.
plus dat de beesten echt wel weten " de zomer komt eraan " :)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:24

daquira schreef:
Alvast mercietjes iedereen voor jullie berichten. Wat voer betreft heb ik niets gewijzigd. Heel haar situatie is exact dezelfde gebleven. Ik geloof ook echt dat paarden, net als mensen, echt onhebbelijk kunnen worden van het aanhoudend slechte weer. Als paarden hun wintervacht verliezen, zijn ze dan sneller lastig? Wat ik ook vreemd vind is dat ze hengstig is. Dat is toch helemaal niet de tijd van het jaar, wel? Groetjes,Eva

Mijn merrie is het hele jaar door hengstig hoe warmer het word hoe vaker en extremer ze weer hengstig word :(

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:28

daquira schreef:

Bij ons op stal werden de eersten 3 weken geleden ook alweer hengstig. 't Is dit jaar bijna een maand vroeger dan vorig jaar, toen begon het pas eind februari.

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:11

Die van ons is een ruin, maar vertoont ook supervervelend gedrag. Gisteren stond ie naar mijn dochter te steigeren in de stal. Rare aap!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:19

het is inderdaad een combinatie van dingen :)

over een week of twee is het wel weer over :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:25

Hier nog een lotgenoot ... Het hangt echt in de lucht denk ik :D zowel letterlijk als figuurlijk.

Ik wist overigens ook niet dat paarden vervelend kunnen worden van vachtverlies!

Just_Me_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:29

Er zijn er veel , wat moeilijker nu ... Noem het liever Jolig ...
Eigenlijk een goed teken want de dieren voelen veel eerder dat het beter weer gaat worden :D Eindelijk , want ik heb nog niet eerder zo naar het voorjaar verlangt als dit jaar ...

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:50

Wat 'fijn 'om te lezen dat meer paarden vervelend zijn!
Die van mij heeft sinds een week bedacht dat het heel erg leuk is om halverwege de hoefslag ineens naar binnen te sjezen en omhoog te komen (ook bij inzet volte of binnenhoefslag).
En ze wordt 'al ' 10 dit jaar. Zij is trouwens, ook met die kou, gewoon hengstig hoor.
Maar wel maf dat paarden zo op de weersverandering reageren! :+

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:00

Je moet altijd consequent zijn tegenover je paard..
Dus als zij de gek (bijwijze van;)) met jou heeft, moet jij ook de gek met haar hebben.
Soms is dat schrikkerige van een paard echt gemeend en vinden ze echt iets 'eng'. dan moet je haar gewoon echt heel goed geruststellen en veel belonen en braaaf zeggen.. zodat ze doorhebben dat het niet eng is en dat ze niet hoeven te schrikken.Blijf altijd met je paard praten.. dat kan echt zoveel helpen!

Heb zelf ook op een paard gereden die 2 jaar lang alleen maar gebokt heeft... wat heb ik toen gedaan echt heeeeeeel erg veel halthouden, halthouden, halthouden.. soms wel 20 x per uur. En dan moet ze stil staan en blijven. Hierdoor is ze wel veel rustiger geworden.
Maar als het in het karakter zit, krijg je het er niet zo snel uit.

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:04

Ginger0410 schreef:
Wat 'fijn 'om te lezen dat meer paarden vervelend zijn!
Die van mij heeft sinds een week bedacht dat het heel erg leuk is om halverwege de hoefslag ineens naar binnen te sjezen en omhoog te komen (ook bij inzet volte of binnenhoefslag).
En ze wordt 'al ' 10 dit jaar. Zij is trouwens, ook met die kou, gewoon hengstig hoor.
Maar wel maf dat paarden zo op de weersverandering reageren! :+

Dit is zeker een 'probleem' waar meer mensen/paarden last van hebben! Ik rij mijn ene merrie al een paar weken niet meer, omdat ze me er gewoon afgooit, iets wat ze normaal niet in haar hoofd haalt.. Dus nu maar op safe beetje longeren en hopen dat het gauw weer warmer wordt ;)
Zou je er nu niet te druk over maken en je paard niet te hard aanpakken. Over een paar weken gaat het vast beter :)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:14

Oef wat klinkt dat bekend.

Mijn normaal gesproken bomproof-ik ben nergens bang van en bokken komt niet in mijn woordenboek voor paard heeft me er vorige week letterlijk afgelanceerd.

Oké soms kan ze wel eens een jolig bokje geven maar deze keer was het erg extreem en heb ik dus ook 9 meter door de lucht gevlogen.

Ik denk dat het weer i.c.m. minder rijden 1 van de oorzaken is bij mijn merrie, ook verdenk ik haar ervan last te hebben van haar rug dus totaan de tijd dat de osteo komt beperk ik me tot los longeren en spelen (ook vanwege mijn eigen rug kies ik nu even eieren voor mijn geld en wil eerst uitsluiten of er verder niets aan de hand is met paardlief).

Over straat aan de hand moet ik haar normaal bijna meeslepen maar nu loopt ze te piafferen aan de hand (wel aan een los hangend touwtje, rare muts).

T'is ook nooit goed hé, eerst "mopperen" op de sneeuw en de vorst en nu "mopperen" omdat de paarden de lente in de bol krijgen.....ach hollanders haha.