Wat moet ik doen met de nieuwe eigenaresse van mijn verzorgp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moreill

Wat moet ik doen met de nieuwe eigenaresse van mijn verzorgp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:31

Hoi,

ik zal het even uitleggen, afgelopen zomer 2009 is mijn verzorgpony verkocht, nu heb ik heel goed contact met de nieuwe eigenaren en ik kom regelmatig langs en blijf ook oefenspringen met haar (had helaas mijn startkaart al opgezegt).
Alleen ze wil graag springen, maar weet niet of ze het ' aan kan' zeg maar, de pony kan het zowiezo, ik sprong M met haar en je kan er iedereen wel mee weg laten rijden, ze springt heel makkelijk..

Ik kreeg dus een berichtje van haar moeder of ik snel weer langs kon komen om Moreill (pony) en Amber (dochter die er op rijd) weer even 'op te peppen'. Alleen ik weet nu eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen, want als ik daar ben en ik ga springen met Moreill, dan is er niks aan de hand, maar als ik weg ben flikt Moreill dus rare streken (bokken na de hindernis enzo). Dus ze vind het nog eng denk ik.. Als ze niet wil springen dan is dat haar keus, wel jammer van Moreill's springtalent maar goed, het is nu haar pony.. Maar wat kan ik het beste doen als ik daar weer kom, ik bedoel ik kan wel op Moreill gaan springen en weer gewoon zoals altijd laten zien dat ze het allemaal wel doet, maar als Amber het eng blijft vinden en niet meer wil weet ik niet wat ik wel moet doen, misschien iemand die dit herkent of weet wat ik moet doen/zeggen?

Alvast bedankt!

Ik weet niet zeker of het hier goed staat.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:40

Hoi,

Misschien is het wat dat je eerst gaat rijden met hem en haar uit laat stappen terwijl jij hem vast houd en het langzaam
En samen wandelen om vertrouwen op te bouwen, grondwerk, poetsen, tutten enz. enz.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Wat ik uit je berichtje begrijp is dat er verder geen begelijding is voor hen?

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:47

R.X. schreef:
Hoi,

Misschien is het wat dat je eerst gaat rijden met hem en haar uit laat stappen terwijl jij hem vast houd en het langzaam
En samen wandelen om vertrouwen op te bouwen, grondwerk, poetsen, tutten enz. enz.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Wat ik uit je berichtje begrijp is dat er verder geen begelijding is voor hen?

Ze heeft wel les, dressuur en springles, maar zodra er is mis gaat is ze vrij snel bang volgens mij, en laat ze dus iemand anders springen met haar, maar diegene kent Moreill niet, en dat is ook een beetje het probleem, ik weet hoe ik Moreill aan moet pakken, maar dat is ook iets wat met een band te maken heeft, Moreill en ik weten van elkaar wat we kunnen, en ik denk dat Moreill verwacht dat Amber ook zo met haar 1.20 springt bij wijze van..

En wat ik al zei, als ik ga rijden is er niks aan de hand, ze is soms wat enthousiast op de hindernis maar dat zijn dus dingen waarvan ik met Moreill weet wanneer het goed en wanneer het fout gaat..
Helaas kom ik er ongeveer 1 x per maand (ze staat vanaf mijn huis 50 km verderop en ik moet het nog doen met een brommobiel, dus dat is dik 3 kwartier rijden).. Mijn vriend woont er 15 KM vanaf dus dan zou ik wel vaker kunnen komen vanuit zijn huis..

Maar wat ik een beetje probeer te zeggen, is dat ik vind dat ze het eigenlijk wel zelf moet doen, ik kan haar wel uitleggen hoe en wat, maar Moreill weet dondersgoed wie erop zit en bij wie ze streken uit kan halen etc. Ik kan wel op Moreill gaan springen, gaan oefenspringen en eventueel weer wedstrijden gaan starten maar daar word zij niet beter van snap je?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:01

Ja ik snap je heel goed.

Ik zit in helaas in een wat andere situatie.
Ik moet door mijn eigen lichamelijke beperkingen mijn pony verkopen.
Ik wil een super goed passend thuis voor hem.
Als ik kon en wist dat ze het konden met elkaar en elkaar ook gelukkig konden maken, maar dat men alleen wat hulp nodig heeft zou ik dat graag doen, Omdat ik wil dat de pony goed terecht komt.

Wat ik hiermee wil aangeven, het is niet jouw probleem, maar als je veel om de ppony geeft zou ik vaker helpen.
En niet alles zelf doen maar op de manier dat ik aangaf bij mijn vorige post.
Wel zou ik dan vragen of je rijkostenvergoedign kan krijgen, je helpt immers hen.
Als het bijv. vrienden enz. van je zijn zou ik het niet doen (ik vind dat, wat jij liever doet moet je tuurlijk zelf weten).

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 14:10

R.X. schreef:
Ja ik snap je heel goed.

Ik zit in helaas in een wat andere situatie.
Ik moet door mijn eigen lichamelijke beperkingen mijn pony verkopen.
Ik wil een super goed passend thuis voor hem.
Als ik kon en wist dat ze het konden met elkaar en elkaar ook gelukkig konden maken, maar dat men alleen wat hulp nodig heeft zou ik dat graag doen, Omdat ik wil dat de pony goed terecht komt.

Wat ik hiermee wil aangeven, het is niet jouw probleem, maar als je veel om de ppony geeft zou ik vaker helpen.
En niet alles zelf doen maar op de manier dat ik aangaf bij mijn vorige post.
Wel zou ik dan vragen of je rijkostenvergoedign kan krijgen, je helpt immers hen.
Als het bijv. vrienden enz. van je zijn zou ik het niet doen (ik vind dat, wat jij liever doet moet je tuurlijk zelf weten).

Ai, da's vervelend zeg, als je door zoiets niet verder kan..

Het is inderdaad niet mijn probleem, maar heb de afspraak met hun dat ik haar 'terugkoop' als ze haar verkopen, en ik mag ze graag, en wil dus ook het beste voor haar en de pony. Vaker helpen is misschien een idee, maar dan word het al snel richting lesgeven en daar heb ik de kennis niet voor.. Ik hoef er verder niks voor, ben allang blij dat ik langs mag komen wanneer ik wil, en als het nodig is brengen ze me weer naar waar ik toe moet (als ik ga oefenspringen met haar deze maand/volgende maand wil hij me gewoon thuis ophalen en wegbrengen maar mijn brommobiel loopt 1 op 25 dus is dat een stuk goedkoper)..
Dus vergoeding valt al af, ben allang blij dat er niet zo'n verwaande k*t op zit die denkt omdat ze M heeft gesprongen dat ze ook wel even een pacourtje 1.20 kan afleggen..

Bedankt voor je reacties, ik denk dat ik er wel wat mee kan..

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:51

Ik vermoed dat het probleem tussen de pony en haar nieuwe amazone moet gezocht worden in hun relatie. Je zegt dat Amber snel schrik heeft en een pony voelt dit snel en weet dan " zij is geen leider voor mij dus kan ik doen wat ik wil" en dit leid dan tot zijn gedrag. Amber gaat haar pony moeten "opvoeden" zodat hij haar erkent als zijn leider.
Voor de pony vormen hij en Amber een kudde en in een kudde is er een rangorde : een leider en ondergeschikten. Ga op zoek naar het gedrag tussen een leider en ondergeschikte. Maak een "zware" lijst met het gedrag van een leider tov een ondergeschikte, jullie moeten zich tov hem zo gedragen en mogen dit niet van hem aanvaarden. Maak een "witte" lijst met gedrag van een ondergeschikte tov de leider, dit gedrag moeten jullie vermijden en bij hem aanmoedigen. doe dit elke seconde dat jullie bij hem zijn en corrigeer of beloon consequent en steeds op dezelfde wijze. De pony zal zo leren dat hij zijn leider moet vetrouwen en Amber zal de pony leren vertrouwen omdat ze niet meer bang moet zijn daar hij naar haar zal luisteren.
Dit opvoeden zal geen onmiddelijk effekt hebben maar het is de enige manier om een positief resultaat op lange termijn te hebben. Een goed hulpmiddel is correct uitgevoerd grondwerk.

Anoniem

Re: Wat moet ik doen met de nieuwe eigenaresse van mijn verzorgp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:18

Ik sluit me aan bij MarcR. Ik denk dat het 'echte springwerk' stomweg nog een hoofdstukje te ver is voor die twee als combinatie, en dat ze beter eerst wat meer kunnen investeren in hun basis, waaronder ook hun relatie valt. Eerst aan elkaar wennen, vertrouwen krijgen, maar ook de leidersrol verdienen. En dán pas verder.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:21

ik zou niet gaan rijden daar. Dat jij het kunt met de pony is duidelijk maar daar heeft de nieuwe eigenaresse niks aan. zou haar weer het idee geven dat ze het zelf niet kan en jij wel.

wat wil je eigenlijk zelf?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:27

Ik zou ze aanraden een goede instructeur te nemen. Kan me namelijk voorstellen dat je hier zelf niet gelukkiger van wordt. Jij fixt die pony (waar je zelf verder niks meer mee kan en mag), zij stapt erop en alles is weer terug bij af.

Daarnaast moet ze gewoon niet per sé willen springen. Als ze het durft, is het prima. Maar billenknijpen op een paard die je nauwelijks kent, bevordert de relatie niet echt in mijn ogen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:33

terug naar de basis, als ze het eng vind om te springen, moet ze het niet doen, maar een goeie instructeur ziet dat ook.
Ik zou als ze toch graag de spring kant opwil, eerst lekker ontspannen dressuur gaan rijden, met wat drafbalkjes, als dat helemaal goed gaat, een laag klein sprongetje, gewoon heel rustig bij de basis beginnen. er moet eerst vetrouwen tussen die 2 gekweekt worden voor ze er verder mee kan komen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:03

Denk dat het springen nog even iets te hoog gegrepen is voor die twee. Het meisje moet eerst zelfverzekerd op het paard zitten en een band opbouwen, zover dat ze het paard echt kan ondersteunen.
Dat het paard het kan, wil niet zeggen dat dat meisje het ook kan op dat paard;)

Eerst zorgen dat de rest goed gaat, dan kun je een keer balkjes pakken en dán een laag sprongetje. Ze moeten elkaar eerst leren kennen.

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 18:55

Bedankt voor jullie reacties, ik zal het er eens met haar over hebben...

Het is de bedoeling dat ik met Moreill blijf oefenspringen, omdat Moreill springen toch een stuk leuker vind als dressuur en de vader van Amber toch graag wil dat Moreill blijft springen, ook voor haar spieren en conditie (wat in dit halfjaar als sterk verminderd is)..

Wat dat betreft, Amber is een beginner, en Moreill is een gevorderde pony, dus ze moeten elkaar nog een beetje zien te vinden, nou houd Moreill wel goed rekening met haar, ze weet wel wat er op haar zit zeg maar, maar zoals dat ze dan iemand anders laten springen op moreill die haar zogenaamd aan het werk zet, dan wil Moreill nog wel even duidelijk maken wie de baas is, en Moreill is geen gemene pony, maar ik kon gewoon lezen en schrijven met haar, we kenden elkaar gewoon heel goed, en ze voelde ook gewoon als een vriendin (wat jullie ook vast wel kennen, dat gevoel) ..

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:20

Als je het zelf leuk vind, en je hebt de mogelijkheid dan zou ik lekker zelf met hem erbij blijven springen. voor het paard ook fijner als er niet teveel verschillende mensen op gaan rijden..
Als Amber dan zelf met goeie begeleiding terug gaat naar de basis moet het toch goedkomen ;)