Bokken, en schrik-achtig.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneeep

Bokken, en schrik-achtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 16:48

Ik heb het probleem dat mijn paardje heel erg lekker aan het bokken is, en dan vooral op me been }> ,
Als ze het ergens niet mee eens is, Bokt ze hoog maar dat is niet het ergste, want ze trapt opzij :Y)
Is voor mij niet het ergste ik blijf wel zitten, maar ik sta op een pensionstal.. En als je dan met meerdere in de bak rijd, Tjaa moet er niet aandenken om iemand anders te raken ofzo..

Sinds een tijdje (gister was het heel erg) Is ze heeel schrikkerig voor andere paarden.. Nouja ik heb het idee als ze geen zin meer heeft dat ze dan gaat lopen klieren.. Want gister in het begin was er niks aan de hand.. maar later elk paard dat "op haar af kwam" was ineens doodeng, en ging ze steeds opzij springen enzo, En we reden met 7 mensen in de bak dus per ronde vloog ik 7x door de bak.. :(

Hebben jullie tips om dit eruit te krijgen (vooral bokken).. :o

Ohjaa, Ze heeft in ieder geval nergens last van, Ze is van onder tot boven nagekeken ;)
Dus ook zadel enzoooo! ;)

Verder;
een hele lieve merrie :*
7 jaar
1,62.

zanmeesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:21

Ben ik ook benieuwd naar.. Heb soms ook last van dit probleem xD

xTweetyx

Re: Bokken, en schrik-achtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:41

probeer dan in stap eens langs al die mensen te gaan,
en de andere kant uit laten kijke,
die van mij is ook super schrikachtig, als een vogel op het dak loopt schrikt hij al, of als een deur open gaat ofsow:S.
naar binnen laten kijke, heel veel afleiden door voltes en dat soort dingen, voor wisseling in stap draf en galop. misschien houd dat haar bezig en is ze minder bezig met de paarden om haar heen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:51

Ja weet je...met het rare weer van afgelopen 2 maanden zijn heel veel paarden uit hun gewone doen.
Weinig rijden, veel meer binnen als normaal, met andere woorden van regelmaat is weinig terug te vinden bij de meeste paarden en hun eigenaren.
Een boel paarden zijn een beetje van slag af, voorbeeld, vandaag gingen we de grootste groep binnen halen en de laagste in rang was nogal jolig. Die vliegt tot mijn stomme verbazing een veel hoger geplaatste merrie aan, die vervolgens zo schrok van deze aktie, dat ze weg liep. %)
Van de week ben ik zowat aangevallen door een E pony met binnenhalen...zou die anders echt nooit never in zijn kop halen ( na een behoorlijke berisping hopelijk nu ook nooit meer!)
Paarden zijn dus een beetje van slag af en reageren momenteel anders dan normaal.

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 21:30

Hmm zo te horen ben ik niet de enige met dit probleem!
Daar moeten we dan toch wel uit zien te komen..

vandaag heeft mevrouw weer wat..
Ik haalde haar van stal en zette der op de zogenaamde poetsplaats neer..
Ze begon 'm helemaal te flippen..
steigeren rennen voor achter.. Maar ze stond aan 2 touwen vast dus verder kon ze niet..
Ik gauw paniekhaken losgetrokken..
uiteindelijk wat bleek het nou te zyn..
Dat ze later voer hebben gekregen dan normaal.
Dus alles stond op zijn kop,, hoezo voerneid.. :(

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:21

misschien last van hengstigheid? icm het koude weer van de laatste tijd waardoor ze misschien minder heeft bewogen kunnen voor heftigere reactie's zorgen.

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 22:35

padany schreef:
misschien last van hengstigheid? icm het koude weer van de laatste tijd waardoor ze misschien minder heeft bewogen kunnen voor heftigere reactie's zorgen.

Jaa zou heel goed kunnen,
Ze is echt al 2 maanden de wei niet in geweest.. ;(
zorg in iedergeval wel dat ze er iedere dag uit uitkomt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:35

die van mij heeft voernijd dus als er iets met voeren fout gaat, te laat dan word ie onrustig...ook als ik aan het rijden ben ende paardenbinnen zijn gevoerd! gaat ie knarsen....maar als je paard bokt op het been mss heeft ie last van zijn maag/darm?

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:29

Goed aan het werk zetten om af te leiden, voltes etc. en goed voorwaarts ;)

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:33

NooorMe schreef:
Goed aan het werk zetten om af te leiden, voltes etc. en goed voorwaarts ;)

Ik ben het hier mee eens, waarschijnlijk neemt ze je in de maling. Als je haar wat meer aan het werk zet zal ze niet zo snel afgeleid zijn en voorkom je al die rare verzinseltjes.

Het bokken als reactie op je been kun je 'aanpakken' door iedere keer als ze bokt een paar passen achterwaarts te laten gaan. Op een gegeven moment zal ze het dan zat worden en dit niet meer doen. Als je met het achterwaarts gaat werken moet je wel heel consequent zijn, anders heeft het geen zin. Het is een methode (met ook een paar nadelen, je paard gaat namelijk achteruit denken) die ik zelf ook gebruikt heb bij mijn pony. Mijn pony ging stilstaan als ik been gaf. Het consequent naar achteren gaan heeft er voor gezorgd dat ik binnen 5 weken weer lekker normaal kon gaan rijden (en nu nog steeds, als ik been geef krijg ik meteen -positieve- reactie, zoals het hoort).

Hopelijk heb je er wat aan.