En waarom kunnen ze nu niet naar buiten ? Wij zijn deze weekend een lange buitenwandeling gaan doen met de paarden . en ze staan nog steeds buiten in de weide en in de paddock heel de dag dus.
Ja bedoel je beweging geven omdat ze nu niet in de bak kunnen omdat die bevroren is ofzoiets dergelijks, of bedoel je echt los door z'n lijf zoals je traint? Want ja, als je niet kan rijden en longeren...heb je volgens mij vrij weinig andere mogelijkheden. Als je gewoon beweging geven bedoelt: ga eens lekker wandelen met hem of met hem (als hij braaf is ) fietsen, de wegen zijn (hier tenminste) niet besneeuwd of glad, dus als ze niet in de bak/wei kunnen, zou je het ook zo op kunnen lossen.
Vrouw2014
Geplaatst: 16-02-10 08:51
De sneeuw begint mij nu ook behoorlijk te vervelen!
Me paard staat eigenlijk al vanaf de kerst stil..vanwege dat rot weer! Gelukkig gaat die overdags wel lekker het land op dus het is niet zo dat hij het slecht heeft...maar ik!?!
Dus tips zijn zeker welkom ja! Ow en ik werk 40 uur in de week en kan dus alleen in de avond uren dus wandelen zit er niet in. Sta wel vlak bij het bos maar het is op de wegen hier gewoon te glad...
bij mij staan ze gewoon lekker veel buiten, ofwel de hele dag of wel alleen de nacht binnen. Doordat ze veel buiten staan zijn ze ook voorzichtiger en minder uitgelaten. Kan me voorstellen als je paard er normaal al maar een uurtje uit mag dat hij dan ook nu dat uur goed probeert te benutten.
paar weken geleden was mijn paddock een ijsbaan en toch waren de heren erin an het spelen. Deden netjes voorzichtig.
Vrouw2014
Geplaatst: 16-02-10 11:05
maaikedewit schreef:
wandelen en stapmolen?
Wij hebben helaas geen stapmolen...ben van een luxe stal naar een minder luxe stal gegaan (voor het belang van me paard...mis de binnenbak en warme kantine wel )
Nou bij ons kan je ook de weg niet op. Is nog super glad en er ligt nog een hoop sneeuw! Ze zijn vierkant beslagen dus extra glad, en dan krijgen ze ook van die klompen onder hun voeten! Mss heeft ts zelfde probleem?
die van mij staat gewoon lekker in het land, heb ook al een hele tijd niet kunnen rijden vanwege dit rot weer, kan die van jou ook niet het land in overdag of staat je paard overdag in het land...
maaikedewit
Geplaatst: 16-02-10 20:20
Danielledm schreef:
maaikedewit schreef:
wandelen en stapmolen?
Wij hebben helaas geen stapmolen...ben van een luxe stal naar een minder luxe stal gegaan (voor het belang van me paard...mis de binnenbak en warme kantine wel )
mijn suggestie zou zijn: ijzers eronderuit, en lekker in de sneeuw laten spelen, ze zijn inderdaad voorzichtig als het glad is, maar met ijzers eronder is het inderdaad een stuk lastiger. maar het hangt natuurlijk van jouw situatie af. succes, de winter duurt niet eeuwig!
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 17-02-10 11:51
Bij ons zijn de wegen nog steeds glad van het sneeuw/ijs, dus buiten rijden kan nog steeds niet. In de wei is ook geen optie, want ook daar ligt nog veel sneeuw. De paarden komen hier echt alleen uit de stal om in de binnenbak te rijden. Soms mogen er een paar even los in de binnenbak, maar wij hebben geen stapmolen, ijsvrije paddocks, dus voorlopidg is het even behelpen voor de paarden en hun baasjes. Als de binnenbak vrij is, kan je je paard ook even losgooien. maar verder moet je je vermaken met in de binnenbak rijden. Oke dat hebben we wel gezien, maar het is helaas niet anders. Je moet toch je paard in beweging houden, dan is het toch wel lang leve de binnenbak.
juleke
Geplaatst: 17-02-10 12:01
Bij mij is het omgekeerd. Mijn paarden staan aan huis, hier is geen binnenbak en zelfs geen buitenbak. Wel zijn er weides. Nu er hier weer sneeuw ligt, vind ik het zelfs een te groot risico om met de vrachtwagen op verplaatsing te gaan naar een manege. Dus de paarden gaan gewoon in de wei. Dat vinden ze heerlijk. Vanmorgen stonden ze echt te genieten. Lekker hooi aan het knabbelen in het zonnetje..
Ze lopen ook wel hun rondjes hoor, zelfs met sneeuw. Ze zijn daarbij extra voorzichtig. Je moet er alleen niet mee beginnen om bandages of peesbeschermers om te doen. Daar maak je het met zo'n weer eigenlijk alleen maar gevaarlijker mee voor de paarden. Ze kunnen best zo vrij mogelijk bewegen.
Een van mijn paardjes is geschoren. Met goede dekens is zelfs dat geen probleem in de sneeuw. Hij staat ook op ijzers. Dat is minder, maar het hoeft geen heel groot probleem te zijn. Ik krab zijn hoeven 's ochtends uit en zet ze goed dik in het vet (doe ik alleen met sneeuw, anders nooit). Wanneer ze een ganse dag buiten gaan, ga ik ook in de wei minimaal 1 keer de sneeuw uit zijn hoeven halen. Wanneer hij 's avonds (voor het donker wordt) binnenkomt, krab ik zijn hoeven uit, borstel ik ze goed af en daarna spons ik ze af met wat water, zodat ze toch vocht kunnen opnemen. Mijn hoefsmid zegt elke keer opnieuw dat dat paard toch echt wel superhoeven heeft. Dus ik denk niet dat het vet in deze situatie slecht is. Het zorgt er wel goed voor dat de sneeuw minder aan de hoeven kan plakken.
Mijn paarden hebben in dit winterweer dus gewoon vakantie.
Bij ons staan ze thuis, we hebben weide en een buitenbak. De buitenbak is na de kerstdagen ongeveer een week of 2 bereidbaar geweest, alleen dan te veel plassen. Bij ons gaan ze gewoon dagelijks naar buiten, de bak in. Ze passen zichzelf heel goed aan aan de ondergrond qua gek doen. Twee van de drie hebben overigens geen ijzers waardoor het redelijk safe is. De andere waarmee ik wedstrijden rijd neem ik een paar keer per week mee naar een pensionstal waar ik binnen kan rijden en trainen. Zijn de wegen begaanbaar en niet meer glad ga ik met haar ook naar buiten.