Paard overvraagt of..? Wat denken jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BinkieDusty

Paard overvraagt of..? Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 19:16

Voor een collega van mijn broer rij ik op dit moment even een paard. Zelfs heeft ze er grote problemen mee gehad en zag ze het echt niet meer zitten. Naar verschillende trainingsstallen gebracht en soms kreeg ze na 2 dagen haar paard terug met de boodschap "Zoek het maar uit." Dus mijn broer verteld mij dit verhaal, en ik heb aangeboden haar te helpen. Zij was ook helemaal blij, en vorige week ben ik dus voor het eerst naar het paard gaan kijken.

Even wat informatie over het paard. Paard is 10 jaar. Paard is tot zijn 7e hengst geweest en heeft altijd gewoon in het land gestaan. Nadat hij geruind is, heeft hij nog weer een ruime maand rust gehad en daarna is ze begonnen met hem te beleren. In die tijd was hij echt een super paard. Deed precies wat ze van hem vroeg, leerde heel erg snel en had plezier in alles wat hij moest doen. Van de een op de andere dag is dit helemaal omgeslagen. Hij ging bijten naar het been, liep weg voor het been, werd langzamer en reageerde weinig tot helemaal niet meer. Op het ergst liet hij zichzelf gewoon vallen en bleef hij dan liggen. Zwepen, sporen, niks hielp hem. Toen is hij meerdere malen nagekeken, maar hij was kerngezond. Gewoon doorzetten dus, maar het ging van kwaad naar erger. Ook in de omgang vertoonde hij op een gegeven moment agressief gedrag, en schopte hij gericht als je je rug naar hem toedraaide. Nu heeft hij een half jaar stil gestaan en vorige week voor het eerst weer iets gedaan.

Dus vorige week ben ik voor het eerst naar het paardje gaan kijken. We hebben hem even rond laten rennen a- la join up, en dat ging super. Daarna ook even aan de longeerlijn en ook dit ging super. Heb er zelfs nog even opgezeten terwijl M. (het meisje) met hem aan de hand liep. Alles perfect. Dus weer losgelaten en even nagepraat. Toen vertelde ze mij dus hoe hij kon zijn in de omgang. Ben naar hem toe gelopen, heb hem gepoetst, incl zijn benen, maar geen reactie. Zelfs even nieuwsgierig kijken wat ik aan het doen was. Dus vorige week hebben we echt super afgesloten.

Vandaag ben ik er weer geweest. We zijn erop gaan rijden. Eerst M, want ik wou zien wat er gebeurde. Meneer was inderdaad absoluut niet aan het been. Naast de sporen moest M ook een zweep gebruiken en alsnog reageerde hij niet tot nauwelijks. Ging weer weglopen voor het been, langzamer lopen en op een gegeven moment was hij echt niet meer vooruit te branden. Toen ben ik erop gestapt. Ik vind mijn rijstijl op dit moment niet goed genoeg om sporen te gebruiken, en dat is maar goed ook. Wel heb ik de zweep mee genomen. Eerst ben ik telkens overgangen gaan rijden: stap-draf-stap-draf etc. Wou ik aandraven, kon ik been geven wat ik maar wou, maar meneer rerageerde niet. Dus dan maar de zweep. Op een gegeven moment kon ik hem puur op het been redelijk voorwaarts houden in draf, dus weer verder met de overgangen van stap-draf-stap etc. Op een gegeven moment kon ik dit zonder zweep bij hem voor elkaar krijgen. Aan het begin duurde het even voor ik reactie kreeg, maar dit ging telkens vlotter. Op het eind wou M mij even laten zien wat hij doet met aangalopperen. Ook hier was de zweep helaas hard nodig. Na een paar flinke bokkesprongen gemaakt te hebben, ging hij dan eindelijk galopperen. Heel zwaar een moeizaam. Later ging dit steeds beter en kon ik zelfs zeggen dat hij echt ontspannen galoppeerde.

Toen we klaar waren heb ik mijn conclusie getrokken.. In draf was paard in het begin nogal "dronken" aan het lopen. Naarmate hij doordraafde werd dit beter. De galop viel hem heel zwaar en de opstand was duidelijk omdat hij het erg moeilijk vond. Paard is beleerd en daarna meteen doorgereden en hogerop getrained. Eigenlijk niet de rust gekregen die hij nodig had. Mijn mening is dat hij overvraagt is, en dus de beginselen kwijt is geraakt. Hij loopt super netjes nagevelijk, daar hoef je alleen maar goed voor te gaan zitten. Het is puur het been waar hij totaal niet op reageerd. Ik denk dus dat ze de fout in is gegaan door hem meteen door te trainen en hem niet op rust heeft gezet. Wat denken jullie? Het is een heel lang verhaal, dat weet ik. Maar ik wil meerdere meningen horen, zodat ik weet wat wij kunnen doen. De sporen en de zweep hebben we voor nu afgeschaft, hier is hij volgens mij nog helemaal niet aan toe. M is een super goede amazone, en heeft een geval als deze nog nooit eerder meegemaakt, waardoor zij dus ook niet meer weet wat te doen. Veel geduld hebben, of juist aanpakken? Meningen en advies graag :)

Over sporen en zweep wil ik geen commentaar. Opbouwen advies natuurlijk altijd goed, maar hou het graag even netjes. Ik open dit topic voor hulp, en niet voor een discussie :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:30

Uit jou verhaal krijg ik niet het idee dat overvraagd is.
Wel krijg ik het idee dat er iemand mee aan de gang is gegaan die totaal niet weet waar ze mee bezig was. Sporen als voorbeeld om een groen paard aan het lopen te krijgen. Dat gaat nooit werken.
Ik denk dat ze ook niet duidelijk is geweest. De ene keer zo, de andere keer zo.
Ik vermoed als je de teugels lekker lang laat, zodat het paard naar voren kan.
En jij verder gaat met hoe je bezig was.
Stap-draf en dan ook reactie eisen, elke keer. En dan heel uitgebreid belonen als hij dat doet.
Dat het wel goed komt.
Laat ook die ruiter er een hele poos niet op, maar laat hem wennen aan jou.
Rij ook niet langer dan een kwartiertje. Dan kan hij zich altijd blijven concentreren en ben je het ok voor dat hij moe wordt en daarom weer traag.
Galop zou ik ook nog even weg laten. Leer hem eerst maar eens dit echt goed te doen, dan komt die galop vanzelf wel.
Longeren en daarbij consequent zijn en de stemhulpen daar goed aanleren kan ook nog zeker een goede aanvulling zijn.
Maar het belangrijkste, prijs hem helemaal de hemel in als hij het goed doet. Daar krijg je een afgestompt paard toch het snelste weer mee aan de gang. Succes!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:41

Op jouw consequente aanpak reageert hij wel goed. Ik denk dat zij dat misschien net niet genoeg is geweest en bij dit paard heeft dat gewoon erg verkeerd uit gepakt.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 19:43

Oh, om misverstanden te voorkomen.. De sporen werden niet meteen gebruikt..:) Deze is ze pas gaan gebruiken nadat het paard zich dus een aantal keer heeft laten vallen.
We zijn het er ook zeker over eens dat we de galop achterwege laten en ons gaan richten op de basis. Wat betreft de teugel.. Deze kan je zolang laten als je wil.. Hij blijft nagevelijk lopen. Wel zoekt hij de hand op, maar altijd netjes.. En de rest wat je zei, dat doen we.. Veel geduld erin steken, en uitgebreid belonen zodra hij iets goed doet :) We zijn er vandaag hooguit een half uur mee bezig geweest, maar gelukkig konden we niet zeggen dat hij echt moe is geworden :)

BinkieDusty

Re: Paard overvraagt of..? Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 19:45

@skygirl.. Nou ja, ze heeft inderdaad wel gezegt dat ze mij bewonderde om mijn geduld, omdat zij die allang was verloren. Ik ben zeker consequent, maar hou het wel vriendelijk :) Krijg bij dit paardje de indruk dat als je gaat dwingen, hij juist minder gaat doen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:02

Ik zou wel eens een filmpje willen zien van dit paard aan de longe en onder het zadel als je dat aan kunt leveren.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 20:15

Volgende week ga ik er weer mee bezig, ik zal mijn best doen :)

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:38

Het is lastig om zo vanachter een computer een beeld te vormen.

Ik zou zelf inderdaad alles rustig opbouwen.
Kleine korte sessies en voortijdig stoppen, zodat je een positieve rit hebt.

Met rust en geduld kom je vaak veel verder dan een harde aanpak.
Ik denk zelf dat wanneer je dit paard hard gaat aanpakken dit dier nog meer in verzet gaat.
Hij is immers ook al op verschillende trainingsstallen geweest en daar zal hij vast ook al wel doorgepakt zijn. Vermoed ik. Met niet het gewenste resultaat.

Volgens mij zegt je eigen gevoel ook al heel goed wat er aan de hand is en hoe te handelen ;)

Is zijn zadel ook al wel eens nagekeken?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 14:25

Ja, alles is nagekeken, en alles is perfect in orde.
Wij vinden dus ook dat we het rustig aan moeten doen, bezig moeten gaan met stappen en draven, veel overgangen maken etc.. Veel geduld hebben en vooral goed belonen wanneer hij zijn best doet. Zodra ik de mogelijkheid heb om een film te plaatsen zal ik dit doen, zodat iedereen een beter beeld heeft waar ik over praat. Zul je net zien dat het volgende week juist super gaat :+

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:35

Naar verschillende trainingsstallen gebracht en soms kreeg ze na 2 dagen haar paard terug met de boodschap "Zoek het maar uit."

en dit zinnetje zit mij erg dwars.......
zeker daar je zelf al aangeeft niet goed genoeg te kunnen rijden om sporen te gebruiken [die ook niet bij een groen paard horen]
ik denk dat OF ze daar hebben gezien dat dit paard wel iets mankeerd OF ze van mening zijn de eigenaar niet te kunnen ''africhten'' OF.....

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:59

Spijtig maar ook ik, ga eigenlijk ook zeggen wat "Sparta" ook al heeft opgemerkt, ik denk dat het basis opleren gewoon op een foute manier is gedaan, en dat die persoon er eigenlijk beter zijn handen had afgehouden.
Je zegt dat hij heel nageeflijk loopt, en ik vermoed dat er dus ook veel te vlug daar misbruik van is gemaakt door hem gewoon veel te kort te houden en het paard als het ware opgesloten moest lopen, dit heeft een tijdje zo geduurt tot het paard ineens zegt ik kan zo niet meer lopen, en dan krijg je blokades op de voorhand .
Ik zou dus heel het basis opleiden gewoon overnieuw starten, maar alleen samen met een heel ervaren iemand, doe dat niet op eigen houtje.
Je zegt zelf in je begintopic dat jouw eigen rijkunsten nog niet zo goed zijn om met sporen te rijden, maar als die rijstijl net niet voldoende is om met sporen te kunnen rijden, dan is dat zeker ook onvoldoende om een verkeerd opgeleid paard te gaan corrigeren, let daar echt heel erg mee op wat en hoe je dingen gaat doen.
En het galopwerk is idd de kers op de taart, dit wil dus echt wel zeggen eerst moet de taart er wel zijn en die is er echt nog niet.
Dus zeker niet meer galoperen eerst werken aan de rest.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 15:19

Over die sporen.. op het moment is mijn rijstijl niet goed genoeg.. zeker niet op een onbekend paard.. Mijn vorige paard heb ik zonder problemen met sporen gereden (toen ik dat deed, niet zonder reden.. Ook later mee gestopt) Paarden corrigeren is iets wat ik vaker heb gedaan. Nee, ik kan mijzelf geen prof noemen, maar durf wel te zeggen dat ik ervaring heb.. Ik zeg natuurlijk niet dat mijn rijstijl bagger is, maar voel mijzelf niet goed genoeg om met sporen te rijden. Maar daar gaat dit topic ook niet over, aangezien sporen dus ook overbodig zijn ;)

[edit] je hoeft het helemaal niet spijtig te vinden :) ik heb dit topic geplaatst voor tips en advies, en die geef je toch? :) en daarbij houdt je het ook nog eens netjes, dus heb ik niks verkeerds op je reactie aan te merken :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:12

het gaat mij ook niet zozeer om de discusie sporen of niet.......
ik denk gewoon dat je eerst eens heel goed moet nadenken waarom een aantal trainingsstallen soms al na 2 dagen het paard terug geven. ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:05

Wat betreft de teugel.. Deze kan je zolang laten als je wil.. Hij blijft nagevelijk lopen. Wel zoekt hij de hand op, maar altijd netjes

Wat bedoel je met deze zin?
Dat hij je hand volgt naar halsstrekken als je dat wilt of dat hij juist in dezelfde houding blijft lopen?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 00:51

in het begin blijft hij in dezelfde houding.. maar dan volgt hij je hand, gaat keurig strekken en ontspannen.. dan zoekt hij mijn hand en probeert uit zichzelf contact te maken.. dit bedoel ik een beetje.. hoop dat je het begrijpt, weet niet goed hoe ik het uit moet leggen :P

@marlies.. wat bedoel je daarmee? dat het paard dus volkomen braaf is maar de probleem bij zijn bijrijdster zoekt? of iets anders? ze krijgt het paard namelijk terug met de boodschap "je zoekt het zelf maar uit, wij doen het niet meer" paard kwam meestal erger terug dan hij heen ging.. en dan heb ik het over goede stallen..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:58

Maar je krijgt toch wel meer te horen waarom ze het niet meer verder willen? En zo niet, dan vraag je daar toch naar?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 01:02

BinkieDusty schreef:
in het begin blijft hij in dezelfde houding.. maar dan volgt hij je hand, gaat keurig strekken en ontspannen.. dan zoekt hij mijn hand en probeert uit zichzelf contact te maken.. dit bedoel ik een beetje.. hoop dat je het begrijpt, weet niet goed hoe ik het uit moet leggen :P

@marlies.. wat bedoel je daarmee? dat het paard dus volkomen braaf is maar de probleem bij zijn bijrijdster zoekt? of iets anders? ze krijgt het paard namelijk terug met de boodschap "je zoekt het zelf maar uit, wij doen het niet meer" paard kwam meestal erger terug dan hij heen ging.. en dan heb ik het over goede stallen..

[edit] @ marlies, zie (heel slordig) je eerste reactie nu pas.. :P over de amazone.. zij kan zeker wel heel goed rijden, en heeft ervaring met "moeilijke"paarden. Zolang ze maar voorwaarts waren kon zij alles oplossen. En doordat deze niet voorwaarts is, heeft ze het eigenlijk opgegeven omdat ze nu dus geen idee had hoe ze het op moest lossen.. Het beleren heeft ze heel voorbeeldig gedaan, zoals ik eerder al zei, heeft ze toen geen sporen gebruikt.

Paard heeft een ruime jaar super goed gelopen, en toen opeens is hij verandert. Toen was het een zweepje erbij en toen dat niets hielp de sporen erbij. Niet als straf, maar als extra hulp. Mocht helaas niet baten.

Over mijn rijstijl dat ik niet met sporen rijdt.. Dit heeft alles puur te maken met mijn beenhouding. Zit met een versleten knieschijf, en zwakke enkels.. In het winterseizoen.. Dus mijn beenhouding is niet goed. Als kzelf sporen zou dragen zou ik het paard alleen maar irriteren. Mijn excuses, dit had ik meteen in het begin moeten vermelden.

De manier hoe ze het paard terug kreeg.. Volgens de trainers onhandelbaar, zat tussen de oren van het paard. Heeft het zelfs voor elkaar gekregen iemand een gebroken been te bezorgen.. Daarom telkens weer de boodschap "zoek het maar uit". Hoop dat ik nu iets duidelijker ben :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 01:34

Niet iedere trainer kan met elk type paard overweg.
Karakters kunnen altijd botsen, niet elk paard is met de "standaard" manieren te benaderen.

Het is zo moeilijk te zeggen, maar als jij er goed mee aan de slag kan is de eerste vraag wat het verschil is in rijstijl en houding naar het paard toe waardoor jij er wel wat mee kan.

Overvragen is niet altijd duidelijk zichtbaar, juist een paard wat alles makkelijk lijkt op te pakken en heel braaf is eerst kan voor zichzelf te snel gaan om alles goed te verwerken en begrijpen.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 08:42

Het verschil zit hem denk ik in het geduld en hoe ik het paard vraag iets te doen. Ik dwing hem niet, maar vraag door totdat hij toegeeft. Beetje raar zeggen is dat, maar van mij krijgt hij niet op zijn donder en ik blijf vriendelijk tegen hem. Wanneer hij dat aan mij toegeeft wordt hij heel uitgebreid beloont, waardoor ik dus zijn negatieve gedrag negeer, en zijn positieve gedrag de hemel in prijs..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:01

dit soort dingen kunnen aan honderd een een oorzaken te wijten zijn. |Voordat men hier over een oordeel kan geven, zal er toch echt een filpje moeten komen van hoe het dier loopt.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:35

Ik zal mijn best doen om volgende keer een filmpje hier te plaatsen :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:40

Lastig inderdaad om zo zonder filmpje een advies te geven.

Het klinkt bijna alsof hij gewoon nog niet snapt wat de bedoeling is en dat hij zn balans nog moet vinden met een ruiter op zn rug (zwalken in draf).
Klinkt alsof je terug moet naar de basis. Been ondersteunen met een stemhulp (longeren gaat wel goed?).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:48

Heeft het paard wel voldoende afwisseling? En bijvoorbeeld een rugprobleem is uitgesloten?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:05

Als het paard echt het rijden gewoon zat is, zo komt het namelijk een beetje op mij over, zou ik gewoon eens lekker in het bos gaan rijden met het dier. Mits het weer het toelaat uiteraard, en achter een ander paard aan. De meeste paarden lopen dan wel en misschien leert het dier dan dat rijden wel leuk is.
Verder zou ik gewoon doorgaan zoals je nu bezig bent, dit lijkt te werken toch?

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:42

Hoe is het paard buiten in het bos? Bij niet voorwaartse paarden wil het bos nog wel een uitkomst bieden. Zeker als hij in de bak zo 'onverschillig' reageert op het moment. Liggen en dergelijke doet hij op het moment niet?

Daarom ga ik -voor nu, totdat er een filmpje is ;)- mee met Talishe, achter een ander paard aan veel lange rechte stukken met hem stappen en draven. Zodat hij wat steun kan zoeken aan het andere paard en snapt dat hij weer voorwaarts moet.