Slecht aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

Slecht aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:16

Mijn pony is erg slecht aan het been, ik bedoel de overgang stap naar draf.
Ik draf en galop is ze lekker licht aan de hulpen maar in de stap luisterd ze echt niet!
Ik rijd niet met sporen, wel met zweep ;).
Wie heeft een oplossing of wat hielp bij jullie?

Plaisir

Re: Slecht aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:19

Consequent rijden, als jij wilt dat ze gaat draven en je geeft been moet er meteen reactie zijn. Zoniet geef je iets harder been en daarna desnoods een tikje. Vervolgens de overgang meteen weer herhalen op een lichte hulp en belonen wanneer ze reageert.

Verder wel opletten dat jij onbewust je paard niet tegenhoudt bij de overgang :).

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:20

Ik heb altijd m'n handen naar voor met de overgang, dit is niet zo netjes maar ze moet weten dat ze naar voren moet, als het goed gaat kan ik m'n handen wel weer op m'n plek houden ;).
Ze reageert zelfs nouwlijks op 1 tikje ;).

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:27

Dan geef je een harder tikje dat ze wel reageert, of je kan het door middel van een stemhulp helpen. Weet niet of ze met longeren wel aandraaft, maar desnoods kan je dat er eerst x aantal keer bij gebruiken en dat afbouwen.

Hoe weet jouw paard dat ze naar voren moet op het moment dat jij je handen naar voren doet? Volgens mij verlies je dan alleen maar contact en heeft het niet zoveel nut om te doen :).

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 16:32

Nee, ik begin altijd bij het 1 keer zacht been geven, en wat lichter in de mond, zodat ze ook weet dat ze naar voor moet, wanneer ze niet luistert een 2e hardere beenhulp en dan een tik, maar ze luistert zelfs niet naar een tik, mijn stemhulp helpt ook niet, dat probeer ik ook altijd, zelf als ik het niet doe zie ik geen verschil.
Ik heb wel eens gehoord 2 teugels in een hand en met 1 hand je pony een hele harde tik geven?
Ik heb het nog niet geprobeert, maar wat vinden jullie daar van?

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:40

Blijf je doordrijven, dus constant blijven aandrijven?
Dan kan het ook zijn, dat je pony ertegen in komt.?
En als je nou eens probeert, alleen aan te drijven als je pony vooruit moet.
Als je pony niet reageert, als je een beenhulp geeft, meteen!!! een tweede beenhulp geven.
Als dit niet werkt gewoon een keer een harde tik geven, maar zodra je pony stapt, dan niet meer aandrijven. Wil je in draf dan drijf je 1x aan, en je pony reageert niet, meteen de volgende aandrijf.Word er weet niet gereageerd een harde tik. zodra je pony draaft, stoppen met aandrijven. (Tevens is dan ook de beloning dat je stopt met drijven)
Zo heeft je pony ook niks om tegenin te komen.
Als dit heeft gewerkt kun je ook oefenen. : Stel je bent aan het draven, dan moet je 1x aandrijven, en moet je pony de middendraf doen.

Zo rijd ik nu ook een fries, die eerst helemaal niet liep, en nu wel. Dus hopelijk werkt het ook bij jou.

Ohja en als je dit doet moet je niet tegenwerken met je teugels, en gewoon je handen naar voren doen. :D

Suc6

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 17:43

Ik drijf ook alleen als het nodig is, zodra hij draaft stop ik met drijven en beloon ik hem met mijn stem ;).
Vanavond moet ik trainen, ik heb nu een stantpunt voor me;
1x aansporen, geen reactie, hardere hulp, dan nog geen verschil een flinke tik ;).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:29

Misschien dat je zelf moet leren wat tempo en voorwaarts rijden is?
Hou er rekening mee dat je pony een basis tempo heeft ga daar eens in schakelen, dus zijn basis tempo en op je zit vertragen en weer op je zit meer tempo vragen, zorg wel dat je paard genoeg voorwaarts loopt en ook kan verruimen onder jou zit,
Blijf uit zijn mond en leer onafhankelijk rijden en gebruik je zweep alleen voor een aanwijzing en niet om harder te tikken, want dan kun je je zweep beter thuis laten, denk dat het probleem bij jou ligt en niet bij de pony, dus leer zelf eens wat meer over de techniek en theorie daarvan en ga daar dan eens vriendelijk mee aan het werk.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 10:38

Ik rijd hem altijd ligt in de mond, ze is erg ligt in haar mond en ik vind het ook niet fijn om een pony omlaag te trekken of terug te trekken.
Ik heb gisteren getraint, het ging veel beter, het eerste gedeelte van de les heb ik alleen aandacht besteed aan de overgangen en tempo wisselingen, ze kreeg snel genoeg door dat ze op mijn been moest reageren.
Ik heb de rest van mijn training fijn kunnen rijden, ze liep fijn aan het been dus als ik dit volblijf houden zal het probleem snel weg zijn, bedankt voor jullie hulp :)!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:37

Ik maak dagelijks paarden zadelmak en dan heb ik er ook soms paarden bij die gewoon niet begrijpen wat ik bedoel als ik drijf, dan blijven ze gewoon staan. (begrijpelijk ook) wat ik dan doe ik eerst een keer met mijn tong klakken als ze dan niet reageren drijf ik een keer met mijn been, willen ze dan nog niet reageren geef ik een klein tikje met mijn zweep. zodra ze dan gaan lopen drijf ik ook niet verder. vervolgens laat ik het paard halthouden en doe ik het weer opnieuw en dit blijf ik dan herhalen.

dit werkt bij mij erg goed.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:44

regel die ik heb geleerd is 3 keer drijven en dan een tik.
Verder zijn lekker veel overgangen (stap-draf) een heel goed idee! ;)

SaartjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:41

Je kunt inderdaad proberen met je stem te ondersteunen en consequent zijn, dus been moet een reactie geven en anders maak je de hulp groter totdat er reactie komt. Vergeet vooral belonen niet als het goed gaat ;)

Jeff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:52

Consequent zijn, met je stem helpen! ;)
Voorwaarts = voorwaarts.

Veel oefenen ook dus veel overgangen gaan rijden, maar blijf daar ook erg consequent in!

maaikew11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:54

gewoon simpelweg consequent blijven.
als je in stap zit en je wilt naar draf toe dan geef je de gewone beenhulp.
reageert je paard hier niet op?
dan geef je een keer goed hard de beenhulp.
als je dan nog geen of onvoldoende reactie hebt geef je een tikje met je zweep achter je laars.
wat ook wel eens wil helpen is veel overgangen rijden.
stap en draf afwisselen in een snel tempo.
of van stilstand naar draf gaan en terug.
wat ook goed werkt zijn schijnovergangen.
doen alsof je naar draf gaat maar dan toch terugnemen.
en het actief maken door strekken en verzamelen werkt natuurlijk goed.

ivankaDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:48

Ik vang mijn pony altijd op naar een hele hele rustige stap en dan weer doorstappen en dan weer zo hard stappen dat ie bijna draaft en dan weer opvangen ......enz.
gewoon zodat ie gehoorzaam word aan je benen.
Misschien helpt het?????

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:59

Dit had ik met mijn pony/paard (op 0.5 cm na een paard ;D ) ook ;)

Ik heb, op aanraden van mijn instructrise/ de stalhoudster, het volgende geprobeerd.

* In het begin toen ik haar kocht kende ze nog helemaal niks. Ja ze was ongeveer 20x onder t zadel geweest. Ze was (en is) hardstikke braaf, geen enkele bok; helemaal niks. Alleen wat drukker in omgang maar met rijden is het echt een ander paard, je herkent haar niet meer weer dan :+

A fijn , ze was dus niet aan het been, panisch voor de zweep, balans was slecht & aangezien ik een manege ruiter ben, die zo'n paard niet gewend is; goede combi :+ . (inmiddels ben ik geen manegeruiter meer, ben dr gestopt)

Via de eigenaresse van de stal heb ik een goede instructrise gevonden & de eigenaresse van de stal geeft mij ook les.

In het begin reed ik vaak in de round pen (vergelijkbaar met een longeerbak). Ik reed met een knoop in de teugels, zonder de teugels vast te houden. Aangezien ze totaal NIET op been reageerde (ik heb 1x geprobeerd om haar in draf te krijgen met álléén been, nou dat wou echt totaal niet!), ging ik dat doen. Ik reed met mijn zweep in de binnenhand en elke keer als ze niet reageerde op mijn been, kreeg ze een KLEIN tikje (aangezien ze helemaal panisch was voor de zweep) achter mijn been. Na maanden lang trainen gaat het al stukken beter (nog niet helemaal perfect, maar we doen rustig aan).
Dit heb ik op aanraden van mijn instructrise gedaan. Ik had eerst ook veel grondwerk met haar gedaan en hierdoor deerde de zweep haar op gegeven moment niet meer. Dit gaat niet zomaar van de ene op de andere week, maar hier gaan echt MAANDEN in zitten!

Edit: Dit is vooral bedoeld voor jonge paarden die nog geen beendruk kennen. Weet niet hoe oud jouw paardje is?
Edit2: Véél overgangen oefenen! De galop komt later wel, eerst maar eens goed stappen en draven.