Galop (verzamelen)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MnPoepiie

Galop (verzamelen)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:22

Hey

Ik heb een paard van 1m83 (groot dus) hij is redelijk in balans in galop
En de contra begint aardig te lukken. Alleen ben ik nu bezig met de enkelvoudige galopwissel, maar hiervoor moet ik hem meer op de achterhand krijgen. Wat dus moeilijk is, minst dat ik hem wat meer probeer te verzamelen wordt hij kort en vast in de rug, wat dus niet de bedoeling is. Natuurlijk wil ik dat het verzamelen beter gaat zodat ik mij daarna kan bezig houden met de enkelvoudige galopwissel. Deze probeer ik momenteel op een S, zodat hij in de bocht van zichzelf al moet terugkomen en dus komt hij meer op de achterhand. Maar als ik dan de overgang wil vragen naar stap maakt hij zich kort in de hals. Ik wil deze dus rustiger rijden zonder dat er drafpassen aan de pas komen.
Dus eigenlijk: kan er mij iemand vertellen hoe ik hem beter kan verzamelen?
Tips of oefeningen om dit te kunnen verbeteren.

Dank je

Hannelore

Steffie_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:48

Wanneer je teruggaat, moet je proberen om je probleem op te lossen in het tempo waar je inzit, wat erg moeilijk is in de galop!
Je moet proberen om hem te verzamelen, je probleem oplossen als je het tegenkomt, en verder gaan met je oefening als het probleem uit de weg is.
De wissel op de S rijden vind ik een beetje lastig juist, moet ik eerlijk zeggen, ik zou eerder kiezen voor een eenvoudigere manier,
wat wel ontzettend belangrijk is, is dat je zorgt dat je stap voor elkaar is, voor je weer aanspringt. Al moet je daar een hele ronde over doen.
Wanneer je dus terugverzameld, probeer je dit op een kleinere volte te doen, probeer met je zit op te vangen en zorg dat hij recht is door hem aan de buitenteugel te houden. Als hij terugkomt, ontspan je, zodat hij de lengte neemt en daarna ga je weer verder met het terugrijden.
Wanneer hij zich opkropt rijd je in het zelfde tempo door, totdat je weer lengte gevonden hebt, en dan ga je weer verder terug, of natuurlijk weer naar voren.
Heel veel succes!

aeolusnr1

Re: Galop (verzamelen)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:24

Inderdaat meer oefenen op het probleem, pas verder gaan als dat opgelost is, of veel beter gaat.
Leren verzamelen moet je eerst in stap oefenen, dan pas in draf, en als allerlaatst pas in gallop, eerst moeten die andere gangen goed lukken.
Zeker ook oefenen met wijken en met de achterhand iets naar binnen te plaatsen (travers) want vanuit die stand kan je dan ook probleemloos juist en verzameld aanspringen.
Dus voor een wissel op een rechte lijn even stoppen, een paar pasjes wijken, dan de achterhand erbij en aanspringen.
Is zo gepiept.
succes

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 20:27

Steffie_20 schreef:
Wanneer je teruggaat, moet je proberen om je probleem op te lossen in het tempo waar je inzit, wat erg moeilijk is in de galop!
Je moet proberen om hem te verzamelen, je probleem oplossen als je het tegenkomt, en verder gaan met je oefening als het probleem uit de weg is.
De wissel op de S rijden vind ik een beetje lastig juist, moet ik eerlijk zeggen, ik zou eerder kiezen voor een eenvoudigere manier,
wat wel ontzettend belangrijk is, is dat je zorgt dat je stap voor elkaar is, voor je weer aanspringt. Al moet je daar een hele ronde over doen.
Wanneer je dus terugverzameld, probeer je dit op een kleinere volte te doen, probeer met je zit op te vangen en zorg dat hij recht is door hem aan de buitenteugel te houden. Als hij terugkomt, ontspan je, zodat hij de lengte neemt en daarna ga je weer verder met het terugrijden.
Wanneer hij zich opkropt rijd je in het zelfde tempo door, totdat je weer lengte gevonden hebt, en dan ga je weer verder terug, of natuurlijk weer naar voren.
Heel veel succes!

vandaag heb ik de eenvoudige galopwissel gereden op een volte! En ik kreeg hem zeer god verzamelt gevolgd door een mooie overgang naar stap, echt goed! De overgang stap-galop gaat echt super
Volgende keer blijven oefenen ;)

Dank je

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:31

ah idd, vanuit stap naar galop scheelt een hoop, dan kun je vaak mooi je tempo vast houden en voel je heel goed wanneer hij uitelkaar gaat vallen, kun je t dan niet meer corrigeren dan gewoon weer overnieuw
wat miss nog kleine tip is.. hou t bij kleine stukjes in t begin en bouw dat uit. voor zon joekel is verzamelen lastig en vergt veel concentratie en energie, met kleine stukjes is t makkelijker vol te houden plus dat je zelf een beter gevoel hebt als t van begin tot eind goed gaat zonder dat ie uit elkaar valt of terug valt oid.
zo leert hij ook te begrijpen wat de bedoeling is en veel paarden gaan dan meedenken met je.

succes!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:47

Om de galop makkelijker te kunnen verzamelen beginnen wij op de volte, eerst een grote volte en deze verkleinen. Zo leert je paard terug te komen op het binnenachterbeen zonder hand te gebruiken. Let er wel op dat je wel de sprong blijft bewaren en rijd dit korte stukjes. Komt je paard netjes terug en blijft hij een paar passen gesloten galopperen rijd er dan weer uit richting je basistempo. Lukt het sluiten op een kleinere volte ga dan verder naar de grote volte en daarna de hele bak door. Pas als de verzameling in de galop verbeterd kan je de eenvoudige wissel proberen.