Hij had rugproblemen (hij liep te kort en gehaast + protest bij opstappen), na behandeling osteopaat loopt hij weer ruimer en draagt nu ook netjes zijn staart (eerst klemde hij die vast). Rij je met geen contact/losse teugel dan is er weinig aan de hand, hij loopt snel maar schudt niet met zijn hoofd en toont ook geen protest.
Door de rugproblemen is het belangrijk dat hij 'correct' loopt en zijn rugspieren leert gebruiken en hem ook rechtrecht want is nogal scheef. Mijn instructeur traint hem nu voor een maandje, zodat ik (als toch nog redelijk onervaren ruiter) een ietwat makkelijkere herstart heb. Bij mijn instructeur gaat het redelijk ok, maar ook daar loopt de pony soms in een 'valse knik', wat hij natuurlijk meteen oplost. Bij mij echter... gaat het echt niet.
Ik mag niet aan de binnenteugel komen, durf ik daar contact nemen komt er protest (bok, na een tijdje steiger), dus die moet bijna doorhangen. Zijn achterhand erbij nemen is zeer moeilijk want elke lichte beenhulp (binnen-, buitenbeen, maakt niet uit) alles betekent bij hem, sneller loooopen (over het tempo). Stelling is dus heel moeilijk. Ik durf bijna niet te drijven, want ik kan hem vanvoor niet goed opvangen omdat hij geen contact aanvaardt. Lukt het na een tijdje toch loopt hij met een valse knik of schudt hij constant om onder de druk in zijn mond uit te komen of probeert hij de teugels uit mijn handen te trekken. En het is echt niet dat ik hem 'in de krul trek' want ik durf er bijna niet aan te komen. Zolang we rondsloffen met losse teugel is er ook niks aan de hand, maar ja... zo leert ie natuurlijk niet zijn rug goed te gebruiken.
Hij is bij aankoop nagekeken door DA (gebit = ok), osteopaat heeft hem 3x onder handen genomen. Het zadel ligt goed en past. Het bitje is een dynamic rs (dubbel gebroken trensje uit aurigan). Pony is 7, weet weinig van zijn geschiedenis buiten dat hij recreatief gereden is geweest.
Dus ja wat is mijn vraag dan? Wat kan ik doen? Ik hoop nu dat een maand training bij mijn instructeur hem wat makkelijker 'berijdbaar' maakt, want nu voelt het voor mij echt een beetje hopeloos.
. Want ik rij nog maar een jaar en half. En pas de laatste twee maanden begint het me te lukken om met contact/stelling te rijden (en dan nog in korte stukjes, ik ben het nog vaak kwijt) en mijn benen stil te houden en dit met 2 à 3 x per week privéles. Ik leer overduidelijk niet zo snel als sommige andere