Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Maar zo'n bitloos ding, daar heb ik nog geen nadelen aan gehad...
... hm... nou ja, boeien!

. Ik heb mijn paardje er mee ingereden, omdat ze het bit niet accepteerde. Inmiddels doet ze dat wel en rij ik afwisselend met en zonder bit (beetje afhankelijk van mijn eigen bui, die van haar en wat ik wil gaan doen die dag), maar ik weet zeker dat ik met een nieuw paard, beleerd of onbeleerd, toch altijd eerst weer naar dit bitloze hoofdstelletje zou grijpen. Het is heel eerlijk en je kan de mond nooit verpesten. Zeker als je met een groentje aan het werk gaat heel belangrijk, immers, wanneer die eens een sprong neemt kan je nooit garanderen dat je als ruiter handig genoeg bent om geen ruk in z'n bek te geven. En je paard dus onbedoelt straft. Met dit bitloze ding heb je dat gevaar niet, plus dat je een paard niet in zeer korte tijd met allerlei raars en nieuws en misschien dus wel engs hoeft te confronteren (leren luisteren, zadel dragen, mens dragen, ijzeren ding in je mond waaraan getrokken kan worden .... brrr). Je kan gewoon na een half jaar een beetje gereden te hebben eens kijken of je ook met bit kan gaan rijden.
In ieder geval heeft het niet de nadelen die de Hackamore naar mijn idee wel heeft (gebroken neus bij hardhandig (bedoeld of onbedoeld!) gebruik), het zal ongetwijfeld wel iets minder sterk inwerken. Niet iets voor een bosrit met een paard wat (af en toe) maling aan je heeft, dan eerst de basis verbeteren en het vertrouwen kweken. Bij sommige hittepetitjes lukt het misschien nooit, dat voel je zelf het beste aan...